Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Geoinformační podpora návrhu optimalizace hasebních obvodů v Moravskoslezském kraji
Diplomová práce Autor: Ondřej Renner Vedoucí diplomové práce: Ing. Tomáš Peňáz, PhD.
2
Úkoly Analýza dopravní dostupnosti v prostředí GIS na území Moravskoslezského kraje Porovnání výsledků analýzy s časovými údaji z databáze statistického sledování událostí v PO Navržení hranic hasebních obvodů jednotek PO Ověřit vliv případných mimořádných podmínek na kvalitu plošného pokrytí území jednotkami PO
3
Proč optimalizovat HZS-ČR slouží k ochraně před požáry a jinými mimořádnými událostmi Efektivnost ochrany závisí také na optimálním rozmístění jednotek PO Doposud hranice stanoveny na základě hranic okresů, odhadu 1. ledna 2001 – vznik krajů g problematiku plošného pokrytí lze řešit v celé šíři kraje Cílem je navrhnout optimální hranice hasebních obvodů pomocí analýz implementovaných v GIS Ověřit využití postupu pro posouzení plošného pokrytí území
4
Dopravní dostupnost území
Na základě přístupnosti daného objektu k ostatním objektům určuje jeho postavení v rámci dané prostorové struktury Posuzována na základě času, vzdálenosti, ceny, … Topologická dostupnost Metrická dostupnost – reálná dopravní dostupnost Určování dopravní dostupnosti v reálném světě (nákladné) v prostředí GIS (rychlejší, levnější, …)
5
Síťové analýzy Analytické operace prováděné nad liniovou vrstvou (dopravní síť, …) Do modelu dopravní sítě je nutné zanést pravidla pro pohyb v síti (simulují situace, ke kterým může dojít v reálném světě) Nejběžnější síťové analýzy Hledání cesty nejkratší nejvhodnější Alokace zdrojů
6
Síťové analýzy – Alokace zdrojů
Vhodná úloha k řešení analýz dopravní dostupnosti území Vyhledání příslušných části dopravní sítě, které jsou dostupné v určitých časových, vzdálenostních či jiných intervalech z daného centra Strom minimálního rozpětí Pro vyjádření výsledků analýzy se využívá různých typů liniových (stuhových) kartodiagramů V této práci byla úloha alokace zdrojů využita pro analýzu dopravní dostupnosti území Moravskoslezského kraje z jednotek PO
7
Realizace práce Pořízení potřebných dat
Příprava dostupných dat do formátu vhodného pro provádění analýz dopravní dostupnosti Analýza dopravní dostupnosti území z jednotek PO Návrh hranic hasebních obvodů Vyhodnocení
8
Pořizování a příprava dat
Tvorba vrstev s jednotkami PO Příprava modelu dopravní sítě Extrakce do ArcInfo Coverage Výběr vhodných liniových geoprvků Transformace mezi souřadnicovými systémy Ohodnocení modelu dopravní sítě
9
Čas vypočtený v ArcView
Kontrola ohodnocení Kvalita a přesnost ohodnocení modelu dopravní sítě má výrazný vliv na přesnost analýz dopravní dostupnosti území Ověření a kontrola, jak přesně ohodnocení modelu odpovídá realitě Využití údajů z Databáze statistického sledování událostí v PO Vybrané události byly namodelovány v prostředí GIS s využitím síťové analýzy Hledání nejkratší cesty Jednotka Adresa události Obec Reálný čas z databáze Čas vypočtený v ArcView O. Zábřeh Francouzská O. Poruba 0:04:41 0:04:34 O. Slezská Za ještěrkou O. Bartovice 0:07:01 0:06:13 Frýdek Místek Poštovní Frýdlant n. O. 0:13:10 0:10:37 Radniční 0:07:06 0:05:47 Opava Opavská Hněvošice 0:13:21 0:13:47 Nový Jičín Zauličí Štramberk 0:12:09 0:12:23 Karviná Na kopci Mizerov 0:05:01 0:04:35 Hlučín K pískovně Kozmice 0:08:12 0:06:01 Bruntál Nová Véska 0:08:37 0:07:55 Krnov Brantice 0:08:57 0:09:06
10
Analýza dopravní dostupnosti území
K realizaci analýz byl využit modul ArcView Network Analyst Kolem každé jednotky PO vymezeno 18 časových pásem po minutových intervalech „S_AREA“ vs. „S_NET“
11
Analýza dopravní dostupnosti území
Tvorba vrstev znázorňujících dopravní dostupnost území zahrnuje: tvorba vektorových vrstev znázorňujících území dostupné z jednotek PO jejich rasterizace (ESRI grid) vhodná reklasifikace překryvné operace s využitím funkce minimum interpolace metodou krigování
13
Návrh hranic hasebních obvodů
Finální fází práce bylo vymezení hranic hasebních obvodů jednotek PO Je důležité, aby hranice respektovaly hranice katastrálních území Princip:
14
Návrh hranic hasebních obvodů
Stávající jednotky PO v létě Stávající jednotky PO v zimě Stávající a plánované jednotky PO v létě Stávající a plánované jednotky PO v zimě Stávající jednotky PO při povodních v létě Stávající jednotky PO při povodních v zimě Vliv sousedních jednotek PO na území Moravskoslezského kraje v létě Vliv sousedních jednotek PO na území Moravskoslezského kraje v zimě
23
Závěr Uvedená metoda podává dostatečně přesné výsledky
Je však značně závislá na použitých datech a na kvalitě ohodnocení průměrnými rychlostmi Také použitý postup může do jisté míry ovlivnit přesnost výsledků Další, ne příliš významnou nepřesnost, způsobuje nutnost respektování KU Návrh hranic hasebních obvodů s využitím analýz implementovaných v GIS je vhodnou alternativou stávajících metod a postupů při zajišťování plošného pokrytí území jednotkami PO.
24
KONEC PREZENTACE Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.