Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Výzkum veřejného mínění (VVM) Aneb úvod do problematiky
2
Začátek aneb nezbytné organizační náležitosti Sylabus a organizace výuky Literatura Zkouška (termíny a okruhy) Název kurzu Konzultace a kontakt (soukup@fsv.cuni.cz)soukup@fsv.cuni.cz
3
Výzkum trhu, výzkum veřejného mínění, sociologický výzkum Podobnosti a odlišnosti (zadavatel, techniky, mezinárodní spolupráce, ziskovost, opakování šetření atd.) Historie (censy, demografie- Petty, Graunt, rodinné účty - Le Play, postoje - Znaniecki, veřejné mínění a média - Lippman) Užívané metody Současný stav zejm. v ČR (skepse)
4
Stručná historie VVM v ČR 1946 – Ministerstvo informací (ÚVVM, Adamec), 50, léta konec, obnova pol. 60. let (od r. 67 součást ČSAV) 1989 IVVM (FSÚ) 2001 CVVM (SoÚ AV ČR) Od r. 1990 zakládání agentur
5
Přehled agentur v ČR Členové SIMAR www.gfk.czwww.gfk.cz (GFK) http://www.median.cz/http://www.median.cz/ (MEDIAN, 1994) www.opw.czwww.opw.cz (1992, od r. 1996 člen sítě Další významné agentury http://www.stem.cz/index.phphttp://www.stem.cz/index.php (asi 1. založená) http://www.factum.cz/http://www.factum.cz/ (FACTUM INVENIO) http://www.scac.cz/socio_vvm.html http://www.tns-aisa.cz/http://www.tns-aisa.cz/ (Association for Independent Social Analysis)- dnes VVM nedělá http://www.gallup.cz/
6
A co svět? Sdružení WAPOR http://www.unl.edu/WAPOR/ (více než 450 členů z 50 zemí) a AAPOR http://www.aapor.org/ http://www.unl.edu/WAPOR/ http://www.aapor.org/ Odborný časopis International Journal of Public Opinion Research (WAPOR) Největší agentury a instituce v USA
7
Agentury v USA Gallup http://www.gallup.com/ zal. 1935 G. H. Gallup, již od počátku pokus zorganizovat mezinárodní síť, dnes 2000 zaměstnanců, 40 poboček po světě, od roku 2003 univerzita, dále tiskové a vzdělávací centrumhttp://www.gallup.com/ NORC www.norc.org (při univerzitě Chicago) zal. 1941 na univ. v Denveruwww.norc.org The Roper Center www.ropercenter.uconn.edu (archiv při univerzitě v Connecticut) zal. E. Roper 1947www.ropercenter.uconn.edu
8
Přehled základních témat výzkumu veřejného mínění I 1) Politika Výzkum volebních preferencí Profily stoupenců politických stran Popularita politiků Výzkum politických institucí (politické strany, parlament, vláda, prezident, soudy, policie, armáda, etc.) Hodnocení minulého a současného režimu a vývoj politické orientace obyvatel Spokojenost obyvatel s vývojem společnosti a politické situace Otázky bezpečnosti a obranyschopnosti, role ČR v NATO EU a mezinárodní integrace Církve a náboženské smýšlení obyvatel Hodnocení ekologických problémů Zdroj: www.stem.cz
9
Přehled základních témat výzkumu veřejného mínění II 2) Výzkum sociálních problémů Sociální politika a sociální zabezpečení Nezaměstnanost a trh práce Otázky rodiny Sociální deviace (kriminalita, drogy, etc.) Etnické a rasové vztahy Sociální nerovnosti Byty a bydlení Zdravotnictví Školství Zdroj: www.stem.cz
10
Přehled základních témat výzkumu veřejného mínění III 3) Ekonomický výzkum Ekonomická očekávání obyvatel Materiální situace rodin, chudoba a bohatství Spokojenost s průběhem ekonomických reforem Hodnocení vývoje životní úrovně Ekonomické strategie domácností Ekonomické postoje a ekonomické chování Energetické perspektivy České republiky Zdroj: www.stem.cz
11
Přehled základních témat výzkumu veřejného mínění IV 4) Regionální tématika Společenská atmosféra v regionu, městě, malé obci Specifické problémy regionu, města, malé obce Zajištění služeb a uspokojování potřeb obyvatel Hodnocení práce správních orgánů a volené samosprávy Názory lidí na investiční záměry v regionu Rozvoj venkova Zdroj: www.stem.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.