Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
IV.
2
ŠUM Povaha fyzická, psychologická, sémantická Fyziologický šum
Poměr signálu k šumu Šum vizuální i verbální Důležitost rozpoznání šumu
3
Komunikační kanál Médium přenášející sdělení Souběžné kanály
Komunikační prostředek jako kanál
4
Základní komunikační dotazy
Proč někteří lidé dokáží komunikovat rychle a efektivně a naopak? Proč některým sdělení lidé snadno uvěří a naopak? Proč se někdy nedá shodnout na stejné události? Proč se tak snadno dají vykládat záměry druhých? Proč věci vyřčené v hněvu, ve spěchu mají tak dlouhodobý účinek?
5
TEORIE KOMUNIKAČNÍ AKOMODACE
Styl řeči posluchačů Stejná rychlost dialogu Stejná hlasitost Písemná komunikace v elektronické podobě Akomodace ve vztahové i obsahové podobě
6
KOMUNIKAČNÍ PRAVDY Komunikace je dělená Komunikace má svůj cíl
Komunikace je nevratná, nevyhnutelná a neopakovatelná kultura komunikace Etnocentrismus (tendence vidět ostatní a jejich chování skrze filtr své vlastní kultury) ovlivňuje komunikaci
7
VLASTNÍ JÁ A KOMUNIKACE
Zdroje pohledu sama na sebe: Pohled druhých Sociální komparace Vlastní interpretace a hodnocení Kulturní vlivy
8
Čtyři složky sebeuvědomění
Oblast otevřenosti Oblast slepoty Oblast skrývání Oblast neznámého
9
Test otevřenosti vůči jiným
Mluvíte s KOO v přítomnosti lidí vám kulturně podobných? Jste nejlepší přátelé s KOO Máte romantický vztah s KOO Adoptujete dítě z KOO Nasloucháte řeči KOO Nasloucháte řečníkovi, který popisuje KOS KOS připisujete stejnou úroveň důvěryhodnosti Výsledky: 5 velmi otevřeně a ochotně 4 otevřeně a ochotně 3 neutrálně 2 uzavřeně a neochotně 1 velmi uzavřeně a neochotně KOO – kulturně odlišná osoba
10
VNÍMÁNÍ Dochází ke smyslovým vjemům Smyslové vjemy jsou tříděny
Smyslové jevy jsou vyhodnocovány a interpretovány
11
Faktory ovlivňující vnímání
Implicitní teorie osobnosti (př. Ši-gu – někdo kdo je znalý světa, oddaný své rodině, společensky obratný, ponekud rezervovaný) Atribuce (přisuzování) pro vysvětlení motivace jednání Stereotyp První dojem
12
NASLOUCHÁNÍ Příjem signálů – sluchový vjem
Pochopení (dešifrování) signálů Uložení do paměti Vyhodnocení Reakce odpověď – zpětná vazba
13
EFEKTIVNÍ NASLOUCHÁNÍ
Empatické a objektivní naslouchání Nezaujaté a kritické naslouchání Aktivní naslouchání Naslouchání, kultura a pohlaví
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.