Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRadek Říha
1
LIBERECKÝ KRAJ KRAJSKÝ ÚŘAD LIBERECKÉHO KRAJE U Jezu 1242/2a, 4121 80 Liberec 2 Odbor sociálních věcí a problematiky menšin Procesy standardizace a zjišťování kvality v Libereckém kraji PaedDr. Jiří Miler
2
Jaké jsou naše cíle? Standardizace, hodnocení kvality… Zmapovat současný stav a zjistit úroveň kvality poskytovaných služeb ve všech „krajských“ zařízeních Zmapovat současný stav a zjistit úroveň kvality poskytovaných služeb ve všech „krajských“ zařízeních Vytvořit systém hodnocení všech poskytovatelů sociálních služeb, kteří žádají o finanční prostředky kraje Vytvořit systém hodnocení všech poskytovatelů sociálních služeb, kteří žádají o finanční prostředky kraje Vytvořit systém koncepční metodické práce KÚ ve spolupráci s poskytovateli ( vzdělávání, metodika poskytování sociálních služeb dle národních standardů) Vytvořit systém koncepční metodické práce KÚ ve spolupráci s poskytovateli ( vzdělávání, metodika poskytování sociálních služeb dle národních standardů) Zajistit srovnatelnou úroveň kvality poskytovaných služeb v krajských zařízeních a její průběžné sledování Zajistit srovnatelnou úroveň kvality poskytovaných služeb v krajských zařízeních a její průběžné sledování
3
Co se v Libereckém kraji doposud podařilo?... standardizace Vytvoření tří pracovních skupin z řad poskytovatelů dle cílové skupiny uživatelů S1 – služby pro seniory S2 – služby pro lidi s postižením S3 – služby krizové intervence Cíle činnosti pracovních skupin: -práce se standardy -společné vytváření a realizace metodických postupů pro daný typ služby -koordinace vzdělávacích potřeb poskytovatelů -identifikace problematických oblastí, kde je nutná zastřešující krajská metodika ( např. práva uživatelů, personální oblast atd.) -výměna zkušeností, příkladů dobré praxe -vzájemná podpora poskytovatelů služeb
4
Co se v Libereckém kraji doposud podařilo?... standardizace Třísemestrový vzdělávací kurz pro ředitele a pracovníky sociálních služeb „Řízení kvality sociálních služeb“ Ve spolupráci s Technickou univerzitou, účast 22 ředitelů a 22 dalších řídících pracovníků Analýza výsledků monitorování kvality sociálních služeb v „krajských“ zařízeních Metodika rozvojových plánů v jednotlivých službách Práce s rozvojovým plánem, podpora externích odborníků
5
Co se v Libereckém kraji doposud podařilo?... hodnocení kvality Pilotní audit kvality v rámci vytváření metodiky hodnocení kvality sociálních – Jedličkův ústav, září 2000 Konference MPSV „Kvalita v sociálních službách“ 24. – 25.4.2002 Dobrovolné pilotní inspekce - srpen – prosinec 2002 4 ÚSP pro lidi s mentálním postižením, 3 domovy důchodců, pečovatelská služba, ostatní poradenské a intervenční služby Hodnocení kvality poskytovaných služeb v krajských zařízeních – únor – prosinec 2003 7 ÚSP, 4 DD, služby krizové intervence Hodnocení kvality poskytovaných služeb v „nekrajských“ zařízeních - pouze v omezené míře v rámci komunitního plánování
6
Průběh hodnocení Metodika Hodnotitelé Délka hodnocení Protokol informovanost Metody hodnocení Záměr poskytované služby Prohlídka ústavu Studium ústavní dokumentace Studium dokumentace o respondentovi Rozhovory s klienty a ref. pracovníky Záznamy z rozhovorů Rozhovory s rodiči a příbuznými klientů Rozhovory s vedoucími týmů o personální práci a způsobu řízení Pozorování provozu Závěrečný rozhovor s vedením, projednání výsledku hodnocení …hodnocení kvality
7
Co se nám ukazuje?... Hodnocení kvality Žádná nebo minimální zkušenost poskytovatelů s tímto typem hodnocení Příležitost k lepšímu porozumění standardů Nové poznatky, zkušenosti, inspirace ke změně Nezávislý pohled „nezatíženého“ člověka zvenčí je inspirativní Potvrzení dosavadní dobré praxe a směru Podpora plánovaných změn
8
Co se nám ukazuje?... Hodnocení kvality Pracovníci hodnocené služby vztahují zjištěné objektivní skutečnosti na svou práci a problematické oblasti vnímají jako osobní záležitost Přeceňování složky kontroly, obava z důsledku dopadu výsledků kontrol Snaha řešit zjištěné nedostatky okamžitě bez dalších souvislostí Nepochopení nutnosti písemně stanovených pravidel jako výsledku procesu, nýbrž bráno jako nadbytečná administrativa
9
Co se nám ukazuje?... Hodnocení kvality Význam podpory před a po hodnocení kvality -v rámci dobrovolných inspekcí v roce 2002 nedostatečná -větší podpora před hodnocením kvality v letošním roce, účast zástupce zřizovatele během hodnocení -význam stanovení dalšího společného postupu po hodnocení – podpora, rozvojové plány
10
Co se nám ukazuje?... Hodnocení kvality „ Zřizovatel si to na nás objednal a hodně mi vadilo, že jsem nevěděl, co tím zamýšlí. Po hodnocení se z jeho strany nic nestalo – vůbec nic….“ Ředitel DD po roce od dobrovolné inspekce „Hodnotitelé se ani pořádně po ústavu neprošli. Jak můžou za tři dny zhodnotit naši patnáctiletou práci? Ředitel DD „Chtěli jen papíry. Skoro všechno děláme, jenom na to nemáme žádný lejstra“ Ředitel ÚSP Negativní názory ředitelů na proces hodnocení
11
Co se nám ukazuje?... Hodnocení kvality „Hodnocení pro nás bylo hodně těžké… Ještě teď mám z toho bolení břicha… Už ale přemýšlíme co se dá změnit…“ Ředitel DD po třech měsících od hodnocení „ Hodnocení jsem obrečela, ale dneska jsem ráda, že proběhla…“ Ředitelka ÚSP po šesti měsících od hodnocení při setkání s hodnotiteli „ Jsem ráda, že v hodnocení se potvrdilo hodně z toho, co prosazuji již několik let. Doufám, že to konečně pomůže změnám…“ Vedoucí vychovatelka v ÚSP Pozitivní názory ředitelů na proces hodnocení
12
Závěr Závěr... Hodnocení kvality Uvědomujeme si, že jsme mnohdy znovu na začátku, ale když víme, kam chceme směřovat, je to pro nás snazší. Závěrem mi dovolte poděkovat a popřát hodně síly všem pracovníkům v sociálních službách, kteří odvádí záslužnou práci pro ty, kteří jejich pomoc a podporu potřebují. Děkuji všem, kterým není lhostejný osud lidí s mentálním postižením. PaedDr. Jiří Miler jiri.miler@kraj-lbc.cz 603 283 736
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.