Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Německá historická škola
2
Základní charakteristika
Rozvíjí se v Německu, 1. pol. 19. st. Odmítá universální principy PE Ekonomické jevy jsou historicky podmíněné Důraz na empirii, pracuje se statistikami Historie byla v té době v N. na vysoké úrovni Vliv Německé klasické filosofie (Hegel, Fichte, Schelling, Feurbach …). NKF – snaha o spojení teorie bytí (Platón, Aristoteles) a teorie poznání (Kant).
3
Fridrich List ( ) Ekonomika se vyvíjí ve fázích (lovecké, zemědělské, průmyslové, obchodní Teorie ochrany průmyslově nezralých odvětví Rozvinutí teorie komparativních výhod: země produkuje statky, ke kterým má vhodné VF – vhodné VF = těch, kterých má hodně. To vede k růstu P vhodných VF a k tomu, že relativně levnější se stávají i méně vhodné VF. Ceny VF se vyrovnávají. Důsledky: snaha nějak subjektivně fázovat historii (Marx), obchodní ochranářství
4
Max Weber ( ) Bývá řazen k německé his. škole, ač žil později a zastával odlišná stanoviska Byl to spíše sociolog Dílo: Protestantská etika a duch kapitalismu (1905) Snaží se dokázat, že protestantské náboženství bylo významným faktorem rozvoje kapitalismu Důvody: spása je individuální – nezáleží na konkrétní církvi, umožnilo vskutku individualitu, svobodu, kritiku a tedy předpoklady k inovacím. Zisk, který člověk získá je zároveň i ziskem pro boha, majetek boha se tedy zvětšuje, což je OK. Práce přestala být považována za trest. Důraz na investice. Maximalizace produkce a minimalizace spotřeby – rozdíl musí být investován. Pokud se člověk snažil, je větší šance, že bude spasen. Podporuje soukromé vlastnictví, půjčování na úrok, obchod. Podnikatel je člověk vyhledávající příležitosti.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.