Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE"— Transkript prezentace:

1 MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Adolescenti a internet David Šmahel

2

3 Naplnění základních potřeb adolescentů (Suler, 2003):
hledání a experimentování s identitou intimita a pocit začlenění separace od rodičů a rodiny odreagování („venting“) frustrací + motivace učení se práce na PC hledání informací objevování sociálních dovedností cybersex

4 Vztah používání internetu, depresí a sociální izolace u adolescentů (Sanders, 2000):
89 středoškolských studentů (37 mužů, 52 žen) Otázka: Vede vyšší úroveň používání internetu u adolescentů ke zvýšeným pocitům deprese a sociální izolace? Výsledek: Negativní Vedlejší výsledek: uživatelé ze skupiny nízkého používání internetu mají signifikantně lepší vztahy se svými matkami a přáteli.

5 Používání počítače ve vztahu k životnímu stylu adolescentů (Samuel, 2001):
2110 studentů SŠ (průměrný věk 14,16 roku), 52% chlapců, 48% dívek Výsledky: uživatelé počítačů častěji angažují v sociálně-fyzických aktivitách uživatelé počítačů mají vyšší sociální podporu než ostatní chlapci, kteří používali počítače ke hraní her byla statisticky významně nižší sociálně-behaviorální aktivita u děvčat se souvislosti se životním stylem najít nepodařilo rozdíl však byl v tom, jak počítač používali chlapci a dívky - dívky častěji na počítači dělají úkoly a komunikují, chlapci naopak více hrají hry

6 Vliv počítačů na děti a adolescenty (Subrahmanyam, 2001)
208 dospělých a 110 dětí a adolescentů děvčata používají oproti chlapcům internet více ke komunikaci mírně, ale statisticky významně, došlo při vyšším používání internetu k omezení komunikace s rodinou a s okolím autoři udávají při vyšším používání internetu snížení sociální podpory x Hong Kong 2 hypotézy: lidé nahrazují slabší soc. vazby za silnější internet nahrazuje čas jinak trávený v RL ve srovnání s dospělými adolescenti výrazně více navštěvují MUDy a chaty

7 „Síla“ on-line vztahů:
(Parks & Roberts, 2001): on-line vztahy tráví lidé „dohromady“ méně času v porovnání s reálnými vztahy, menší šíře on-line vztahů a předpokládají kratší trvání. (McKenna a Bargh in Subrahmanyam, 2001): sociálně úzkostní a osamělí lidé nacházejí příjemnější a intimnější lidské vztahy na internetu než v realitě a úpěšně integrují tyto on-line vztahy i do reálného života uživatelé internetu udávají, že s přáteli z internetu sdílejí některé stránky své osobnosti, které s přáteli z reálného života sdílet nechtějí nebo nesdílí a hodnotí tyto vztahy velmi vysoko.

8 Partnerské vztahy adolescentů (Šmahel, 2003):
Kvalitativní výzkum 16, rozhovorů: Motivace: Nevyčerpatelné množství vztahů , Nezávislost na lokalitě , Snadné navazování kontaktu a vztahů , Příležitost pro sociálně handicapované , Virtuální sexuální zkušenosti Vztahy na internetu nejsou skutečné Větší rychlost a povrchnost vztahu Přenos virt. vztahů do reality

9 Partnerské vztahy adolescentů (Šmahel, 2003):
Kvantitativní výzkum 681 respondentů ze SŠ: Dospívající, kteří mají více přátel v reálném životě, mají více přátel také ve virtuálním prostředí. Mezi množstvím přátel v realitě a míře seznamování na internetu není žádný vztah. 35,6% adolescentů souhlasí s tvrzením, že jim internet při seznamování pomáhá překonat nesmělost nebo obavy. Dospívající, kterým internet pomáhá při seznámení, se na internetu častěji seznamují a mají zde více přátel než ostatní. Není pravda, že dospívající, kteří mají méně přátel na internetu, považují virtuální vztahy častěji za povrchní a krátkodobé. Není pravda, že Dospívající, kteří považují virtuální vztahy za povrchní a krátkodobé, používají internet méně jako prostředek k seznámení. Není pravda, že muži na internetu častěji než ženy vyhledávají „virtuální sex“.


Stáhnout ppt "MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE"

Podobné prezentace


Reklamy Google