Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Technika 1. světové války
2
Tanky první světové války
Tanky během první světové války prodělaly značný vývoj od opomíjeného teoretického idey až po jednu ze zásadních zbraní ovlivňující výsledek válek, od prvních prototypů až k tisícikusovým sériím. Během první světové války uvízly válčící armády v zákopových bojích. Ani jedna z armád se nemohla pohnout z místa. Ten kdo zaútočil, utrpěl okamžitě obrovské ztráty způsobené moderními zbraněmi – kulomety a dělostřelectvem – nepřítele.
3
Britské tanky Tvůrcem prvního tanku byl plukovník ženistů Ernest Swinton, který se stal i velitelem prvního tankového oddílu v historii. Zjistil, že celá obrana je založena na ostnatém drátě a kulometech. Dostal nápad: „Co kdyby se proti nepříteli nasadila lehká bojová loď na kolech“. První tank byl vlastně něco jako válečná loď postavená na souš a nazývala se HMLS Centipede První skutečný bojový tank se nazýval Little Willy a byl postaven v roce 1915
4
Francouzské tanky Ve stejném roce jako Britové začali s výrobou tanků i Francouzi pod vedením Jean-Baptista Estienna. Zkonstruovali tehdy první francouzský tank Schneider CA-I. Nebyl však příliš úspěšný a při prvním masovém útoku byl dokonce odražen, což v konečném důsledku spojeneckým vojskům pomohlo, protože Němci začali tanky podceňovat a začali je vyrábět až na konci války. Nejlepším francouzským tankem byl Renault FT-17. Byl sice relativně lehký a malý, ale to byla i jeho výhoda – byl to jediný tank, který se dal přepravovat na nákladním autě.
5
Německé tanky Němci začali své tanky vyvíjet pozdě a projevilo se to v jejich nezralosti. Jejich jediným vyráběným typem byl A7V.
6
Bojové nasazení První masové nasazení tanků se odehrálo 20. listopadu 1917 u Cambrai a bylo velmi úspěšné, i když kvůli malému množství pěchoty bylo dobyté území vzápětí ztraceno. Zde se ukázalo, že „tanky jsou silné v útoku, ale slabé v obraně“.
7
Omezení a problémy Maximální rychlost tanků byla v tomto období malá:
8 km/h u britských tanků Mark IV atd. 12 km/h u francouzských St. Charmond Technické problémy: Průchodnost terénu byla poměrně malá – nedokázaly překonávat např. velké krátery. Pancíř neměl vnitřní záchytnou vrstvu, což vedlo k tomu, že po zásahu kulometnou palbou (i když neprorazila pancíř) se uvnitř odtrhávaly kusy pancíře - posádky nosily drátěné košile. Celková poruchovost – množství tanků vyřazených z boje poruchami bylo obrovské - např. v roce 1918 při konečné ofenzivě spojenců proti Německu činila 90 %.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.