Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Ambivalence sociální práce (Dilema mezi pomocí a kontrolou)
Radka Janebová
2
Pomoc vs. kontrola – Autoři a jejich přínos pro řešení dilematu
Laan – Otázky legitimace sociální práce: Měli bychom se smířit s tím, že pomoc a kontrola jsou obě součástí sociální práce a že na nás budou neustále směřovat tlaky ze strany těch, co chtějí, abychom více kontrolovali, a těch, co chtějí abychom více pomáhali. Salamon – Kdo je zákazníkem sociálních služeb? (myšleno „služeb sociální práce“) Měli bychom o tom, že součástí sociální práce je i kontrola, informovat naše klienty. Úlehla – Umění pomáhat: Měli bychom vždy vědět, zda pomáháme, nebo vykonáváme kontrolu, a reflektovat, zda bychom neměli dělat něco jiného.
3
Pomoc vs. kontrola - Laan
Vnější tlaky na efektivitu (stát) vs. strach ze zneužití moci vůči klientovi (hnutí). Emancipace klientů je možná pouze v rámci společnosti, proto nelze rezignovat na ukázňování. Pomoc i kontrola jsou nedílnou součástí sociální práce (ambivalence sociální práce).
4
Pomoc vs. kontrola - Salamon
Komisionářský model řeší dilema mezi pomocí a kontrolou z hlediska institucionálního zadání 2 cíle: Odpovědět na otázku, kdo je zákazníkem sociálních služeb (pořadí zadavatelů) Předcházet zneužití moci ze strany sociálních pracovníků Naplnění profesionálního závazku skrze mechanismus „vyjednávání“.
5
Pomoc vs. kontrola – Úlehla I 3 pilíře sociální práce
Klientovy Pracovníkova Normy způsoby odbornost společnosti
6
Pomoc vs. kontrola – Úlehla II
3 role sociálního pracovníka: 1. Role obhájce klienta 2. Role agenta společnosti 3. Role prostředníka
7
Pomoc vs. kontrola – Úlehla III
Princip držitele problému, aneb jak odlišit pomoc od kontroly: Pracovník hodnotí klientovy způsoby jako přijatelné Pracovník hodnotí klientovy způsoby jako nepřijatelné Klient hodnotí svou situaci jako přijatelnou ? Klient hodnotí svou situaci jako nepřijatelnou
8
Pomoc vs. kontrola – Úlehla IV Rozlišení pomoci a kontroly
Klient má objednávku Dojednávání je poměrně časově náročné, samotná pomoc naopak pomoc krátkodobá. Pomoc je z hlediska klienta vždy legitimní, protože je jím odsouhlasená. Klient vnímá pomoc jako příjemnou Objednávka vzešla od jiného subjektu než je klient Výkon kontroly je poměrně rychlý, ale jeho následná legitimace dlouhodobá Legitimace probíhá zpravidla až po kontrolním zásahu sociální pracovnice. Klient vnímá kontrolu jako nepříjemnou
9
Pomoc vs. kontrola – Úlehla V
Doprovázení - sdílení problému Poradenství - pomoc s využitím vlastních schopností klienta Vzdělávání (informování) - pracovník pomáhá předem připravenými zásobami vědomostí Terapie - otevírání nových možností, jak porozumět problému nebo jak ho ukončit 4 profesionální způsoby pomoci
10
Pomoc vs. kontrola – Úlehla VI
Vyjasňování - interpretujeme situaci (klient nemá znalosti) Přesvědčování - kontrolujeme motivaci klienta Dozor - pracovník nevěří v odpovědnost klienta Opatrování - pracovník přejímá odpovědnost za klienta (nevěří v jeho schopnosti) 4 profesionální způsoby kontroly (hierarchicky řazené dle stupně direktivnosti)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.