Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRomana Matoušková
1
Mikroekonomie I Veřejná volba Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
2
Volba mezi veřejnými a soukromými statky
3
Stát nám poskytuje veřejné statky.
4
Veřejné statky armáda, policie, soudy, silnice a služby státních úřadů
5
Všechny tyto veřejné statky jdou na úkor soukromých statků. Vyjádřeno křivkou AZ – hranice produkčních možností.
6
Křivka AZ A Z0 G B C D E soukromé statky veřejné statky
7
Křivka AZ je hranice produkčních možností veřejných a soukromých statků. Projevuje se zákon klesajících výnosů.
8
O kombinaci veřejných a soukromých statků rozhodujeme veřejnou volbou. Volíme mezi programy politických stran.
9
Levicové strany prosazují více veřejných statků na úkor soukromých statků. Pravicové strany prosazují více soukromých statků na úkor veřejných statků.
10
soukromé statky veřejné statky A Z pravicové strany levicové strany B C D
11
Racionální neznalost neznalost
12
Racionální neznalost vzniká tehdy, když jsou mezní náklady na získání znalosti vyšší než mezní výnos z této znalosti. Veřejná volba je poznamenána racionální neznalostí.
13
Zájmové skupiny
14
Zájmové skupiny jsou skupiny, které prosazují své dílčí (skupinové) zájmy prostřednictvím státu – ovlivňováním státních úředníků a politiků. Snaží se prosadit takovou politiku vlády a takové zákony, které jsou pro ně výhodné.
15
V boji zájmových skupin, prosazujících své zájmy prostřednictvím státu, obvykle prohrávají skupiny, které jsou velmi početné (spotřebitelé a daňoví poplatníci), a vyhrávají ty zájmové skupiny, které nejsou příliš početné (skupiny spjaté s určitým výrobním odvětvím nebo profesí).
16
Je to proto, že když se ekonomický prospěch z nějakého politického opatření rozpočítává mezi mnoho lidí, připadá na jednotlivce malá částka, která jej nemotivuje k vynakládání úsilí a nákladů.
17
Když se však ekonomický prospěch rozpočítává na menší počet lidí, takže na každého člena připadne větší částka, je motivace členů zájmové skupiny mnohem silnější a skupina dokáže vyvíjet často neuvěřitelně silný tlak na politiky.
18
Častou metodou zájmových skupin je lobbování u politiků ve vládě a v parlamentu. Další metodou je vystupování ve sdělovacích prostředcích.
19
Pokud neuspějí těmito metodami, prosazují své zájmy někdy i demonstracemi nebo stávkami.
20
Vliv zájmových skupin může mít na politické rozhodování často velmi nežádoucí důsledky.
21
Může vést k ochranářské politice v mezinárodním obchodě, která omezuje mezinárodní dělbu práce, a snižuje tím ekonomickou efektivnost. Může vést k tomu, že zájmové skupiny budou využívat státní rozpočet tak, že vzniknou velké rozpočtové schodky nebo nutnost zvyšování daní.
22
Zkušenosti ukazují, že tlaky mocných zájmových skupin jsou pro ekonomiku nepříznivé.
23
Zájmové skupiny jsou legitimní, mají právo na existenci a je přirozené, že prosazují své zájmy. Vláda by měla provádět takovou politiku, která hájí zájmy občanů. Ti jsou totiž největší zájmovou skupinou.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.