Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007
2
PRAVIDLA PRO KONSTRUKCI DOTAZNÍKU anonymita krátkost návaznost otázek jasné a jednoznačné otázky jedna otázka = jedna požadovaná informace ne sugestivní otázky jasné, vyčerpávající, vzájemně se vylučující možnosti odpovědí symetrické možnosti odpovědí přitažlivost
3
DRUHY OTÁZEK V DOTAZNÍKU I. OTEVŘENÉ respondenti na ně odpovídají svými slovy, zcela volně respondenti na ně odpovídají svými slovy, zcela volně Příklad Příklad Napište, prosím, svůj názor na atmosféru při tutoriálu: Napište, prosím, svůj názor na atmosféru při tutoriálu: ……………………………………………………………… ……………………………………………………………… ……………………………………………………………… ……………………………………………………………… ……………………………………………………………… ……………………………………………………………… ……………………………………………………………… ……………………………………………………………… ……………………………………………………………… ………………………………………………………………
4
II.POLOUZAVŘENÉ respondent si může vybrat z nabízených odpovědí, nebo se vyjádřit vlastními slovy, pokud nabízené možnosti neodpovídají jeho situaci Příklad Zakřížkujte, které metody výuky byly v této disciplíně využity: doslovné čtení textu lektorem přednáška přednáška s diskusí diskuse problémové metody (případové studie, hraní rolí, apod.) individuální konzultace studentů s lektorem jiné … napište jaké …………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………
5
III. UZAVŘENÉ dávají respondentovi k dispozici určitý výčet odpovědí, z nichž si má vybrat a) otázka škálová Atmosféra při tutoriálu byla: přátelská 1 2 3 4 napjatá b) otázka dichotomická Vyhovovala Vám atmosféra při tutoriálu? ano ne
6
c) otázka polytomická Jaká byla podle Vás atmosféra při tutoriálu? velmi přátelská spíše přátelská spíše napjatá velmi napjatá nebo: Atmosféra při tutoriálu byla příjemná. zcela souhlasím spíše souhlasím nevím spíše nesouhlasím zcela nesouhlasím
7
nebo: Který výrok podle Vás nejlépe charakterizuje atmosféru při tutoriálu: atmosféra na tutoriálu byla pravdu příjemná ačkoliv se tutor snažil, atmosféra nebyla příliš příjemná ačkoliv se účastníci snažili, atmosféra nebyla příliš příjemná atmosféra na tutoriálu byla napjatá
8
POČET ÚČASTNÍKŮ TYPVÝUKYTYPEVALUACE DOTAZNÍK 30 + prezenčnídistančnísumativní ROZHOVOR - 30 prezenčníformativnísumativní POZOROVÁNÍ prezenčníformativní NE-TRADIČNÍ TECHNIKY - 30 prezenčníformativníSumativní SROVNÁNÍ EVALUAČNÍCH TECHNIK
9
Tipy pro tvorbu dotazníku I. Na začátek dotazníku vždy přiložte nebo ústně vysvětlete pokyny (jak vyplňovat, kdy, kam a komu po vyplnění odevzdat, atp.) Dávejte pozor na gramatické chyby! Ve všech větách by měla být slovesa Při oslovení se používá ve slově VÁS malé „v“ (pokud nejde o oslovení jedné konkrétní osoby)
10
Tipy pro tvorbu dotazníku II. Pečlivě zvažte, zda je vhodné vašim respondentům vykat nebo tykat Snažte se, aby dotazník byl opravdu anonymní a aby účastníci o tom byli přesvědčeni V dotazníku neuvádějte zbytečné otázky, ptejte se opravdu jen na to, co potřebujete vědět
11
Tipy pro tvorbu dotazníku III. U škálových otázek pečlivě zvažte velikost škály (lichá x sudá, počet bodů) Škála by měla být vyrovnaná - tzn. měla by obsahovat stejný počet kladných i záporných možností odpovědí Škálu vytvořte tak, aby byla pro respondenty „uživatelsky příjemná“
12
Tipy pro tvorbu dotazníku IV. Po grafické stránce přizpůsobte dotazník uživatelům (velikost a typ písma, obrázky, atd.) Vždy si před konečnou úpravou a distribucí dotazník „cvičně“ vytiskněte – na obrazovce vše vypadá jinak než na papíře
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.