Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
OLGA BÜRGEROVÁ
2
MENTÁLNÍ RETARDACE: STAV ZASTAVENÉHO NEBO NEÚPLNÉHO VÝVOJE S NARUŠENÍM DOVEDNOSTÍ PŘIMĚŘENÝCH PRO DANÉ VÝVOJOVÉ OBDOBÍ STAV ZPŮSOBENÝ NEODSTRANITELNOU PORUCHOU MOZKU
3
STUPNĚ POSTIŽENÍ: Lehká mentální retardace:
IQ , diagnostikuje se v předškolním věku,v prvních letech je vývoj opožděn mírně, lezení, sezení,chůze, problém řešení složitějších úkolů mluví na uspokojivé úrovni, samostatně o sebe pečují,problém škola- čtení,logika,psaní, zvládnou program základní školy, problém řešení nových situací - nemocnice
4
Pokr. Středně těžká mentální retardace,IQ 39- 49
zachycen v kojeneckém věku, batolecím věku mentální věk se pohybuje 4-8 let, zpožděné vývoj chápání,řeč,péče o sebe sama, zručnost, osvojí si základy psaní,čtení, počítání speciální školy, jednoduchá manuální práce pod dohledem, špatná řečová komunikace
5
Pokr. Těžká mentální retardace: IQ 20-34
zřetelná od útlého věku, většinou kombinované postižení nenaučí se mluvit jednoduchá slova neverbální komunikace, stereotypní pohyby mentální věk se pohybuje mezi 18 měsíci – 3,5 lety, speciální škola
6
Pokr. hluboká mentální retardace: IQ 20
velmi omezená schopnost porozumět, vyjadřují pocity jsou imobilní nejsou schopni pečovat o sebe sama reagují na hmatové či sluchové podněty Mentální věk je nižší 18 měsíců Rozeznávají obrázky či symboly
7
KLINICKÉ PROJEVY: ZPOMALENÉ CHÁPÁNÍ ZHORŠENÁ PAMĚŤ
POZORNOST JE NESTÁLÁ, TĚKAVÁ VYJADŘOVÁNÍ JE NEPŘESNÉ A NEOBRATNÉ PORUCHA POHYBOVÉ KOORDINACE BOUŘLIVÉ CITOVÉ REAKCE, IMPULZIVNÍ CHOVÁNÍ
8
KLINICKÉ PROJEVY: OPOŽDĚNÝ PSYCHOSOCIÁLNÍ VÝVOJ
PORUŠENÁ KOMUNIKACE, INTERPERSONÁLNÍ VZTAHY PŘIZPŮSOBIVOST SNÍŽENÁ
9
ETIOLOGIE. 80% PRENATÁLNÍ OBDOBÍ 8% PERINATÁLNÍ OBDOBÍ
POSTNATÁLNĚ – ÚRAZ, ZÁNĚT,METABOLICKÁ PORUCHA
10
PŘÍSTUP K MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM JEDINCŮM
STANOVIT MÍRU SAMOSTATNOSTI A SEBEOBSLUHY S MATEŘSKOU OSOBOU STANOVIT ZÁSADY INDIVIDUÁLNÍHO PŘÍSTUPU OSLOVENÍ,OBLÍBENÝ PŘEDMĚT,ZVYKLOSTI DENNÍHO REŽIMU KOMUNIKACE S KLIENTEM PŘÍMO
11
PŘÍSTUP POKR. UDRŽOVÁNÍ OČNÍHO KONTAKTU
JEDNODUCHÉ VĚTY A VOLNĚJŠÍ TEMPO ŘEČI INFANTILNÍ ZPŮSOB KOMUNIKACE NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE NEODPOROVAT KLIENTOVI, ODVÉST POZORNOST
12
ZÁSADY KOMUNIKACE: OHLED NA MENTÁLNÍ VĚK
OHLED NA SOUČASNÝ PSYCHICKÝ STAV
13
NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE:
MIMIKA HAPTIKA GESTIKULACE KOMUNIKACE S PŘEDMĚTEM KOMUNIKAČNÍ KARTA
14
CHYBY V KOMUNIKACI: KOMUNIKACE S JINOU OSOBOU
POUŽÍVÁNÍ INFANTILNÍCH VÝRAZŮ NESPLNĚNÍ SLIBŮ VŮČI KLIENTOVI POUŽÍVÁNÍ ABSTRAKTNÍCH VÝRAZŮ
15
VOKS: VÝMĚNNÝ OBRÁZKOVÝ KOMUNIKAČNÍ SYSTÉM, METODA PRO ROZVOJ FUNKČNÍCH KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ
16
ZPŮSOB ZKLDNĚNÍ NEKLIDNÉHO PACIENTA:
KLIDNÝ PŘÍSTUP ROZHOVOR ODVEDENÍ POZORNOSTI OČNÍ KONTAKT HAPTIKA OMEZUJÍCÍ PROSTŘEDKY FARMAKA ČI POPRUHY JEN DLE ORDINACE LÉKAŘE, DOKUMENTOVAT, OMEZENÁ DOBA
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.