Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Vytvořeno: jaro 2012
2
Druh učebního materiálu
Název sady Mladší dospělost Tematická oblast Psychologie Anotace Výukový materiál pomáhá žákům chápat problematiku tohoto vývojového stádia Očekávaný výstup Žáci pochopí specifika daného vývojového stádia Autor Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Druh učebního materiálu Prezentace, pracovní list Cílová skupina Žáci od 16 – 17let Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné Vytvořeno Jaro 2012 ZA, 2. ročník / Mladší dospělý věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
3
Ranná dospělost Ohraničená věkem 25-30 let
Přechodné stádium mezi adolescencí a plné dospělosti U jedince probíhá upevnění identity dospělého, seznámení se s rolí dospělého a upřesnění svých osobních cílů, k čemuž patří i produktivní orientace Také dochází ke ztrátě závislosti na rodičích, hledání životního partnera a samozřejmě zakládání vlastní rodiny Jedinci si také předběžně volí svá povolání a postupně získávají i odpovědnost k profesi. ZA, 2. ročník / Mladší dospělost / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
4
Zralost Jedno z kritérií dospělosti
Jako zralého člověka pokládáme takového, který přijímá plnou osobní i občanskou zodpovědnost, začíná být ekonomicky nezávislý a také přispívá k rozmnožení obecných statků Dále pak rozvinul své osobní zájmy, našel si životního partnera a přijal očekávané výchovné povinnosti ke svým potomkům, ovšem na druhé straně se také přizpůsobuje i svým stárnoucím rodičům ZA, 2. ročník / Mladší dospělý věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
5
Realizace pracovní činnosti
Jedinec začíná vykonávat trvalou pracovní činnost Při jakémkoliv výběru pracovní činnosti se uplatňují v různé míře a kombinaci čtyři motivační síly: Motivace získat vnější hmotný prospěch Motivace pomáhat lidem Motivace uskutečnit v povolání své osobní dispozice Motivace najít přátelské kontakty ZA, 2. ročník / Mladší dospělý věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
6
Emoční prožívání Může se u různých lidí lišit
Jedinec už poznal své síly a omezení a v ideálním případě je i plně přijal, je si také jist svou identitou a jeho sebehodnocení bývá docela stabilní a realisticky pozitivní Mladý člověk již většinou zná své možnosti a může se svobodně a nezávisle rozhodovat ZA, 2. ročník / Mladší dospělý věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
7
Manželství Život v manželství tvoří u většiny lidí spolu s životem v rodině a prací nejdůležitější obsah jejich životního naplnění Lidé vstupují do manželství v podstatě proto, aby uspokojili dvě hluboce zakotvené potřeby: Potřeba intimního a emočního soužití Touha mít dítě a prožívat s ním radosti z jeho vývoje ZA, 2. ročník / Mladší dospělý věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
8
Harmonické manželství
U jedinců, kteří měli své vlastní dětství šťastné a mají i kladný vztah k oběma svým rodičům Lidé si vybírají za své životní partnery jedince, kteří mají podobné základní životní hodnoty a přibližně i stejný stupeň zralosti Ani uspokojivá rodinná anamnéza obou jedinců však nemusí automaticky znamenat šťastný a stabilní manželství. Skutečně uspokojivé manželství vychází z předpokladu hlubokého emočního vztahu. Vzájemné pouto manželů ale neznamená, že by měli ztrácet svou vlastní autentičnost a názorovou nezávislost ZA, 2. ročník / Mladší dospělý věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
9
Sexuální aktivita Důležitá součást manželského soužití, avšak není primárně rozhodujícím činitelem Sexualita byla brána, jako symbol mužství, tento názor se mění s postavením žen ve společnosti Ovlivňována různými faktory: zkušenost, názory na sexualitu, přípustnost některých sexuálních praktik a mimo jiné i o obavy vyvolané vlastním nízkým či vysokým sebehodnocením ZA, 2. ročník / Mladší dospělý věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
10
Rodičovství Začíná narozením prvního dítěte
Manželé si musí zvyknout na nové role Přináší uspokojení další životní potřeby: mít někoho o koho mohu pečovat, někoho, kdo je na mně závislý a kdo mně absolutně potřebuje Také přináší řadu nových nároků: tato změna vyžaduje úplnou změnu denního rozvrhu rodičů, která pro ně znamená řadu závažných povinností, a omezení vlastních zájmů a volnočasových aktivit ZA, 2. ročník / Mladší dospělý věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.