Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Counseling = Právní poradenství Lucia Madleňáková
2
…a na tyto otázky dnes odpovím: Co je to vlastně counseling a proč pořád ta anglická slova?! Co je vlastně účelem právníka? Jak učinit klienta informovaným? Musíte radit každému klientovi? Co vás, jako nováčky, potrápí?
3
Counseling vs. Řešení právního problému Stejná stadia Identifikace problému Sběr a zhodnocení informací Vytvoření možností Zhodnocení každé z možností Výběr nejlepší možnosti Aplikace této možnosti Spolupracujete s klientem
4
Counseling vs. Interviewing Nejde o oddělená stadia Zásady interviewingu budete používat vždy při pohovoru s klientem Counseling je třetí stadium interviewingu Counseling úzce navazuje na stadium získávání informací Buďte radši správní pomalu než byste se měli rychle mýlit
5
Co se od právníka očekává? Poskytnutí: Přehledu cílů klienta Informací o právním postavení klienta a jeho možnostech Přehledu reálného dopadu jednotlivých možností Dlouhodobé vlivy na klienta Není všemohoucí!!! Problém neřešíte vy za klienta, pouze pomáháte klientovi na cestě za vyřešením JEHO problému Když klient výběr možnosti Vámi žádá…?
6
Rozhodování se pro možnosti Shrnutí cílů klienta Došlo od minula ke změně? Potřeba klienta do tvorby a hodnocení zapojit Začínejte možností „problém nebudeme řešit“ – i to je jedna možnost 1) Podrobně klientovi osvětlete klady a zápory možnosti a až se přesvědčíte, že klient všemu rozumí, přejděte na možnost další NEBO 2) nejprve klienta seznamte se všemi možnostmi a pak až jděte do detailů Písemně
7
Rozhodování se pro možnosti - zhodnocení Neomezujte se pouze na nejsnadnější řešení Nezapomeňte na praktické věci: ekonomická stránka, čas, vztahy pokud si klient vybere nejnevýhodnější řešení, upozorněte ho na to Buďte čestní Jak sdělovat špatné zprávy? Zhodnocení každé možnosti můžete klientovi poskytnout v této struktuře: Nejlepší možný výsledek - - - - - - - - - - Nejhorší možný výsledek Výhody / nevýhody
8
Strategie vybraná Klienta podrobně informujte o tom, co bude následovat – kdo co v nejbližší době podnikne, abyste nezabíjeli čas tím, že budete čekat, až udělá krok ten druhý Zapojte klienta do realizace Toto stadium mnohokrát chybí
9
Bariéry v komunikaci Hovořte jednoduchým srozumitelným logicky uspořádaným jazykem zásada „3Ř“: Řekněte mu, co se mu chystáte říct Řekněte mu to Řekněte mu, co jste mu řekli VŽDY se ujistěte, že klient rozuměl
10
Etické otázky Co až lze klientovi poradit? Je právník pouze encyklopedií právních norem? Má právník vždy dbát zájmů klienta? Samotné možnosti, které navrhujete již MUSÍ BÝT PO PRÁVU (nesmí jej porušovat ani obcházet) Někdy může dojít až k ukončení spolupráce
11
Největší výzvy pro nováčky Vytvoření možností Nespokojit se s první možností, která nás napadne Zohlednit také praktickou stránku Propracování každé možnosti do detailu Nebojte se být až přehnaně podrobní Nezavrhujte dopředu žádnou z možností Argumentujte přesvědčivě Otevřenost ke klientovi Chovat se profesionálně ale nápomocně
12
Opakování! Umíte vyjmenovat 5 zásad správného právního poradenství? 1. 2. 3. 4. 5.
13
Přeji mnoho spokojených klientů!
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.