Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu správního trestání (zejm. zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích)
2
Tzv. správní trestání (správněprávní odpovědnost)
- správní trestání v případech přestupků, - správní trestání v případech tzv. jiných správních deliktů : - disciplinární delikty, - tzv. pořádkové delikty, - tzv. jiné správní delikty fyzických osob, - delikty právnických osob.
3
Řízení při správním trestání v případech přestupků
- výchozí úpravou zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů (§§ 51 – 88) - subsidiární použití správního řádu § 51 zákona o přestupcích: Není-li v tomto nebo jiném zákoně stanoveno jinak, vztahují se na řízení o přestupcích obecné předpisy o správním řízení.
4
Specifika přestupkového řízení
Povaha sankčního správního řízení Cíl – objektivně zjistit, zda došlo ke spáchání přestupku, kdo jej spáchal, za jakých okolností, sankce
5
Příslušnost správních orgánů k projednávání přestupků
věcná a funkční obce a jejich orgány (přenesená působnost) specializované orgány, např. orgány Policie ČR místní podle místa spáchání přestupku (případné postoupení věci orgánu místně příslušnému) instanční pro potřeby odvolacího aj. opravného řízení
6
Přestupek Zaviněné jednání, které porušuje nebo ohrožuje zájem společnosti a je za přestupek výslovně označeno zákonem. Postačí zavinění z nedbalosti, není-liv zákoně jinak.
7
Účastníci řízení o přestupcích
jako tzv. hlavní účastníci řízení vystupují obviněný z přestupku a navrhovatel, v případě řízení o návrhových přestupcích vedlejšími účastníky řízení jsou poškozený a dále vlastník věci, která může být zabrána a nebo byla zabrána
8
Zahájení a průběh řízení o přestupcích
je ovládáno převážně zásadou oficiality, což znamená, že se řízení o přestupcích zahajuje a přestupky se projednávají z úřední povinnosti pokud nejde o přestupky, které se projednávají jen na návrh
9
Upozornění Podle nyní platné právní úpravy přichází projednání přestupku na návrh v úvahu vždy u přestupku urážky na cti, a to bez ohledu na to, jaký je vztah mezi osobou, která se přestupku dopustila a osobou, která byla přestupkem poškozena (uražena). další návrhové přestupky přichází v úvahu již jen mezi osobami blízkými, a jedná se o ublížení na zdraví z nedbalosti, nebo úmyslné narušení občanského soužití - vyhrožováním újmou na zdraví, drobným ublížením na zdraví, nepravdivým obviněním z přestupku, schválnostmí nebo jiným hrubým jednáním, a dále o přestupky proti majetku
10
Odložení věci Podezřelá osoba – výsady a imunity
Nedovršil v době spáchání 15 let Duševní porucha Osoba zemřela před zahájením řízení
11
Postoupení Věc nutné projednat jiným způsobem a jiným orgánem
12
Součinnost Oznamování – správní orgány, policie
13
Návrhové projednání Náležitosti návrhu: - postižená osoba - pachatel
- kdy, kde a jak byl přestupek spáchán
14
Podávání vysvětlení K prověření došlého oznámení o přestupku
Odepřeno – nebezpečí stíhání pro přestupek nebo trestný čin, popř. státní či služební tajemství, mlčenlivost. Pořádková pokuta 5.000,-
15
Souběh Společné řízení
Více přestupků téhož pachatel, které se projednávají před stejným orgánem Více pachatelů jejichž přestupky spolu souvisejí. Sankce za nejpřísněji postižitelný přestupek
16
Náhrada škody Uplatnění poškozeným Lze odkázat na občanskoprávní soud
17
Zánik odpovědnosti za přestupek
odpovědnost za přestupek zaniká a přestupek nelze projednat, uplynul-li od jeho spáchání jeden rok do běhu této jednoroční lhůty se nezapočítává doba, po kterou se pro tentýž skutek vedlo trestní řízení podle zvláštního právního předpisu
18
Formy ukončení řízení o přestupcích
rozhodnutí ve věci (nelze doručovat veřejnou vyhláškou) schválení smíru usnesení o postoupení věci jinému orgánu (mimo sféru rozhodování o přestupku) unesení o zastavení řízení
19
Sankce Napomenutí Pokuta Zákaz činnosti Propadnutí věci
20
Ochranná opatření Omezující opatření Zabrání věci
21
Náhrada nákladů Paušální částka
22
Specifika odvolacího řízení
v plném rozsahu se může odvolat jen obviněný z přestupku a jde-li o mladistvého, v jeho prospěch i jeho zákonný zástupce a orgán vykonávající sociálně právní ochranu dětí ostatní účastníci řízení se mohou odvolat jen proti té části rozhodnutí, která se týká jejich postavení pro odvolací řízení je přitom výslovně formulován zákaz reformatio in peius
23
Mimořádnými opravnými prostředky jsou
přezkumné řízení a obnova řízení, přičemž pro jejich případné uplatnění v řízení o přestupcích přestupkový zákon nestanoví žádné zvláštnosti, a proto je třeba postupovat podle obecné úpravy správního řízení (§§ 94 až 102 správního řádu) soudní přezkum ve správním soudnictví (s moderačním oprávněním soudu k návrhu žalobce)
24
Zkrácená řízení o přestupcích
blokové řízení příkazní řízení příkazní řízení běžné příkaz na místě
25
Blokové řízení Podmínky: - přestupek spolehlivě zjištěn
- nestačí pouhá domluva - obviněný je ochoten zaplatit pokutu Nelze projednat návrhové přestupky Pokutové bloky (obsah) Pokuta – obecně do 1.000,- (bezpečnost a plynulost silničního provozu do 2.000,- příp ,-)
26
Příkazní řízení Bez řízení – příkaz o uložení sankce
Podmínka – není pochyb, že obviněný se přestupku dopustil - nebylo vyřízeno v blokovém řízení Vyloučeny návrhové přestupky, přestupek mladistvého Příkaz písemně Odpor (do 15 dnů od doručení)
27
Řízení při správním trestání v případech tzv. jiných správních deliktů
běžný režim správního řízení (tzv. nezkrácené řízení) podle správního řádu, s příp.odchylkami podle zvláštních předpisů, např. stran lhůt pro zahájení či ukončení řízení
28
Zkrácené řízení u tzv. jiných správních deliktů
příkazní řízení běžné příkazní řízení dle SŘ příkaz na místě blokové řízení – jen pokud by tak stanovil zvláštní zákon
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.