Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRoman Musil
1
K podpoře zájmu o vědu a techniku potřebujeme integrované úsilí Jiří Dolejší Ústav částicové a jaderné fyziky, MFF UK Praha jiri.dolejsi@mff.cuni.cz Člověk musí o něčem snít, než to udělá (Peter David, Star Trek, Nová Generace. Vendetta) … a alespoň občas něco udělat
2
Stav věci, škola Všude kolem je spousta virtuální reality, poněkud začíná chybět, zvláště ve vzdělávání, přístup k realitě bez přívlastků. Svět se stává složitějším, lidé jsou pořád skoro stejní, pedagogové ještě stejnější. Přírodní vědy se prakticky zcela odtrhly od výuky příslušných předmětů. Didaktici a odborníci spolu běžně nekomunikují, a kdyby ano, stejně by si asi nerozuměli. Školní vzdělání po sobě většinou nechá pár vzorečků a zcela zkreslenou představu o vědě.
3
-škola je ale nejdůležitější! -každý tam chodí povinně -stráví tam kus mládí Stav věci, škola Je situace všude a ve všem špatná a beznadějná?
4
Stav věci, škola Je situace všude a ve všem špatná a beznadějná? Není, - existují skvělí kantoři, kteří obstojí mj. v mezinárodní konkurenci (viz česká delegace na POS 3) -jsou tu celé skupiny aktivních kantorů (Heuréka) -občas komunikují kantoři i odborníci -někteří studenti leccos zvládnou, ba i fyziku mají rádi a jdou ji později studovat Ale pravděpodobnost setkání s nudnou a odpuzující výukou je příliš veliká
5
Stav věci, ve škole za hranicemi běžné výuky Olympiády a jiné soutěže, netradiční formy výuky (např. projekty), zájmové kroužky, dny otevřených dveří, kontakt s vědeckou sférou Stav věci, mimo školu viz jiné příspěvky média
6
Můj pohled na priority I. Dělat cokoli nadějné, sledovat efekty, učit se. Pomáhat učitelům (a tlačit na ně) Stimulovat kontakty mezi učitelskou a vědeckou sférou Nabízet neodstrašující cestu k poznávání nového v plejádě různých aktivit žákům, studentům i běžným obyvatelům – Fyzweb, Interaktivní centrum poznání – „nastolit celoživotní učení jako běžnou praxi“ (viz dnes paní náměstkyně Sporková) Dělat cokoli jiné, co má šanci na úspěch
7
Můj pohled na priority II. - NEpropadat mesiášským tendencím, že právě jedna cesta vyřeší všechny problémy -NEdusit živé aktivity „lepší organizací“ -NEredukovat podporu jen na výrazné talenty („zkvalitňovat, nezužovat základnu“, dnes paní předsedkyně Illnerová) -NEvychovávat z talentů primadony, ale vytvářet jim podmínky pro rozvoj - NEdělat si z jakékoli takovéto dobročinnosti živnost
8
Co se daří Alespoň ve fyzice například funguje více méně skvělá spolupráce mezi - Katedrou didaktiky fyziky MFF UK, - Ústavem částicové a jaderné fyziky MFF UK - Sekcí částicové fyziky Fyzikálního ústavu AVČR - Heurékou - některými pedagogickými centry Ilustrace …
9
Ilustrace Pomáhat učitelům (a tlačit na ně) Co nejlépe je vzdělávat
10
Ilustrace Pomáhat učitelům (a tlačit na ně) Stimulovat nadšení dospělých kantorů Heuréka!
11
Ilustrace Pomáhat učitelům (a tlačit na ně) Předkládat jim použitelné pomůcky
12
Ilustrace Stimulovat kontakty mezi učitelskou a vědeckou sférou CERN 2000 CERN 2003
13
Ilustrace Nabízet neodstrašující cestu k poznávání nového v plejádě různých aktivit žákům, studentům i běžným obyvatelům fyzweb.mff.cuni.cz
14
Ilustrace Nabízet neodstrašující cestu k poznávání nového v plejádě různých aktivit žákům, studentům i běžným obyvatelům
15
Ilustrace Nabízet neodstrašující cestu k poznávání nového v plejádě různých aktivit žákům, studentům i běžným obyvatelům pomocí médií???
16
Ilustrace Nabízet neodstrašující cestu k poznávání nového v plejádě různých aktivit žákům, studentům i běžným obyvatelům II -Současné technologie a jejich principy poznávané jednoduchými prostředky -Současná věda a její pohled na svět -Historické souvislosti -Hravé exponáty -Infrastruktura pro školní návštěvy Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM
17
Proč? Protože existuje stále jistá část mládeže, kterou technika a přírodní vědy zajímají a je tedy užitečné jí nabízet další podněty pro vzdělání a aktivní činnost. Protože způsob, jakým se žáci a studenti potkávají s fyzikou i jinými přírodními vědami ve škole, je často příliš formální, nepřitažlivý a odtržený od reality. Místo, kde by se nabízel atraktivnější pohled na vědu, situaci asi nespasí, ale může pomoci. Protože existují i dospělí, kteří se chtějí dozvídat více i mimo své profese a kteří neztratili docela svou dětskou hravost a zvídavost. Jednou takovou viditelnou skupinou jsou zájemci o univerzitu třetího věku. Interaktivní centrum poznání
18
… proč? Protože i dospělí, kteří o vědě nic slyšet nechtějí, mohou být mimovolně infikováni poznáním, které může být nástrojem na pochopení okolního světa a jeho fungování, takže pak například projevy některých šarlatánů jim mohou připadat alespoň podezřelé (Opravdu se pozná v zásuvce, že tam teče proud z jaderné elektrárny?). Protože učitelé přírodních věd na všech typech škol nemají snadný přístup k novým atraktivním poznatkům a obvykle ani k lidem, kteří se vědou aktivně zabývají. Interaktivní centrum poznání
19
… proč? Protože profese vědce má alespoň podle sociologických průzkumů dosti vysokou prestiž, ale většina populace má naprosto mizivé informace o současné vědě, způsobu, jakým se dělá, jak a čím přispívají čeští vědci. Protože existuje skupina nadšenců, která by ráda interaktivní centrum poznání vybudovala. Protože existují učitelé a vědci, kteří jsou ochotni vyjít na veřejnost a o své chápání světa se podělit s ostatními. Interaktivní centrum poznání
20
… proč? Protože jsou žáci a studenti, kteří se za svůj zájem o přírodní vědy nestydí a kteří jsou ochotni vědu propagovat. Protože existují další skupiny lidí, jejichž zájmy s propagací vědy a techniky do jisté míry souvisejí a mohou k programu ICP přistoupit s podstatným vkladem, např. různé odborné společnosti, pořadatelé Techfilmu, planetária atd. Interaktivní centrum poznání
21
… proč? Protože někteří politikové deklarují podporu celoživotnímu vzdělávání, informační společnosti a podobným heslům, se kterými ICP bezprostředně souvisí. Protože některé průmyslové firmy či společnosti jsou připraveny věnovat jisté prostředky na vzdělávací programy, zvláště když se dotýkají oboru jejich činnosti. Interaktivní centrum poznání
22
Víme, co chceme Víme, jak to udělat Máme kolegy ochotné přispět Máme studenty ochotné se do projektu zapojit Máme kde expozici realizovat NTM, 600 m2 použitelný prostor na atraktivním místě obrovský rezervoár historických exponátů tradiční místo návštěv příležitost pro spolupráci různých aktivit příležitost pro vědu, aby se předváděla místo, kde „to už dávno mělo být“ Nemáme prostředky Interaktivní centrum poznání
23
Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Nečekáme se založenýma rukama, požádali jsme o první grant z Programu na podporu výzkumu a vývoje MŠMT,, speciálně programu LP "Zpřístupňování výsledků výzkumu a vývoje české veřejnosti“ na část expozice ICP - expozici "Co je věda a co přináší" věnovanou nenásilné a hravé cestě k představě, co je věda, kde a za jakých podmínek pracují čeští vědci, jaké výsledky mají a k čemu je to dobré. A nedostali jsme ho.
24
Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Grant na 1/4 plochy a 1/4 roku
25
Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Směřují tyto záměry jen k ukrácení naší kratochvíle? Jsou věda a technologie součástí kultury? Co se děje v českém prostoru pro integraci vědy a vzdělání? Zajímá to vládu, parlament a státní instituce?
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.