Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBedřich Soukup
1
AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 SOUČASNOST A PERSPEKTIVA VYŠŠÍCH ODBORNÝCH ŠKOL Valná hromada AVOŠ 29. březen 2007 Jiří Homolka Osnova: Popis současného stavu sítě vyšších odborných škol s důrazem na rozložení škol podle typu Východiska nabízená s ohledem na předpokládaný vývoj (v kontextu s doporučením expertů OECD z listopadu 2006) Závěry pro vyjednávání v rámci přípravy zákona o terciárním vzdělávání
2
AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 Statistické a kvantifikované údaje: V lednu 2007 je v rejstříku škol a školských zařízení spravovaném MŠMT: 182 vyšších odborných škol, z toho 136 existuje společně se střední školou (74,7%) 101 vyšších odborných škol sdružených v AVOŠ, z toho 81 se střední školou (80,2 %) Asociace vyšších odborných škol je dostatečně reprezentativ- ním a neopomenutelným partnerem pro autory „Bílé knihy o terciárním vzdělávání“. V březnu 2007 je v Asociaci vyšších odborných škol podle údajů kanceláře:
3
AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 Východiska nabízená s ohledem na předpokládaný vývoj (v kontextu s doporučením expertů OECD z listopadu 2006) Na základě doporučení expertního týmu přicházejí v úvahu následující tři možnosti: a) transformace VOŠ na neuniverzitní vysokou školu b) vytvoření „University College of Professional Studies“ c) umožnit instituce poskytující kromě středoškolských programů i dílčí profesní terciární programy (případně ve spolupráci s vysokou školou)
4
AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 Transformace VOŠ na neuniverzitní vysokou školu Transformace je možná jenom u velkých vyšších odborných škol (významné omezení pro úzce specializované vzdělávací programy). Proces značně komplikovaný, který se zatím podařil pouze dvěma „veřejným vyšším odborným školám“ (VŠP Jihlava, VŠTE České Budějovice). Vytvoření nových neuniverzitních VŠ je nákladné a znamená vytvořit pro každou z nich samostatný zákon podléhající schválení Parlamentem. Uvedené školy nepředstavují zatím téměř žádnou konkurenci pro stávající „kamenné“ univerzity, ale spíše jenom pro vyšší odborné školy a soukromé vysoké školy.
5
AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 Vytvoření „University College of Professional Studies“ Vytvoření nového prvku české vzdělávací soustavy je podle expertů OECD doporučováno jako samostatné (odloučené) pracoviště stávajících univerzit. Riziko, že tato relativní samostatnost odloučeného pracoviště může přinést ambice na vytvoření samostatné neuniverzitní vysoké školy. Nenaplní-li se ambice odloučeného pracoviště z předchozího bodu, hrozí pro stávající vyšší odbornou školu riziko „postupného vytunelování“. (Nejdříve se bude na pracovišti realizovat výuka všech ročníků a ve vazbě na klesající populační křivku postupně pouze první ročník a nebo jenom praxe. V dalších fázích dojde k přesunu kapacit na uvolněné kapacity vysoké školy.) Bude převzato „know – how“ praktického profesního vzdělávacího programu a pracně vybudované kontakty na příslušnou podnikatelskou sféru.
6
AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 Instituce poskytující středoškolské programy a profesní terciární programy Varianta nejpřijatelnější pro valnou většinu vyšších odborných škol. Obsahuje všechny kvalitativní parametry odborného profesního terciárního vzdělávání: - praktické zaměření - důraz na odbornou jazykovou vybavenost - schopnost absolventů adaptovat se na prostředí ve firmách - doslovné naplnění parametrů mezinárodní klasifikace ISCED 5B - možnost oslovení uchazečů ze slabších sociálních skupin a rodin s nižší úrovní vzdělanosti 1/2
7
AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 Instituce poskytující středoškolské programy a profesní terciární programy Přes existenci školného na vyšších odborných školách jsou náklady na ubytování, stravování a dopravu nižší než v tradičních centrech vysokoškolského vzdělávání (např. Praha, Brno, Ostrava apod.). Jednou z možností zachování tohoto typu škol a udržení pozice na konkurenčním bojem zostřujícím se vzdělávacím trhu je spolupráce s příslušnou oborovou vysokou školou. 2/2 Spolupráce musí být založena na principu „vzájemné výhodnosti“, kde zkušenosti s praktickým vzděláváním a potenciál pracovníků VOŠ jsou přínosem pro vysokou školu a obráceně potenciál vysokoškolských pracovníků vnáší do výuky prvky běžné pro vysokoškolské vzdělávání.
8
AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 Závěry Asociace vyšších odborných škol pro přípravu zákona o terciárním vzdělávání Pevně ukotvit vyšší odborné vzdělávání do připravovaného zákona o terciárním vzdělávání. Legislativně zajistit existenci instituce (polyfunkční školy) se vzdělávacími programy realizovanými podle dvou zákonných norem, tzn. vzdělávání ve středoškolských vzdělávacích programech v souladu se školským zákonem a v akreditovaných programech vyššího odborného vzdě- lávání v souladu s připravovaným zákonem o terciárním vzdělávání. 1/2 Umožnit absolventům těchto škol získat titul profesní bakalář, který je v souladu s mezinárodní klasifikací vzdělávání ISCED 5B.
9
AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 Závěry Asociace vyšších odborných škol pro přípravu zákona o terciárním vzdělávání Vymezit v novém zákonu o terciárním vzdělávání jasná kritéria pro personální zabezpečení vzdělávacích programů, která by měla korespondovat s doporučeními expertů OECD. Zárukou kvality v profesně orientovaných bakalářských programech by měl být alespoň 20 % podíl vysoce kvalifikovaných zkušených odborníků z praxe. Při vzdělávání profesních bakalářů, kde je kladen důraz na praktickou orientaci vzdělávacího programu, by neměla být (z pohledu pedagogických a vědeckých hodností) uplatněna kritéria obvyklá pro univerzitní bakalářské vzdělávání. 2/2 Uvedený návrh vzdělávání profesních bakalářů má podporu zaměstnavatelské a podnikatelské sféry. Důležité je pro něj získat podporu napříč politickým spektrem v obou komorách Parlamentu České republiky.
10
AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 Děkuji Vám za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.