Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAndrej Matoušek
1
Klára Šeďová, Jiří Zounek
2
Podporovaný Grantovou agenturou ČR Metodologie kvalitativně kvantitativní: 1. Fáze kvalitativní – sběr dat prostřednictvím hloubkových rozhovorů s učiteli a videonahrávek jejich vyučovacích hodin 2. Fáze kvantitativní – plošné ověřování výsledků 1. fáze pomocí dotazníkového šetření
3
V současné době se české školy nacházejí uprostřed procesu masivní technologizace. Mnozí odborníci předpokládají, že zavádění ICT do výuky povede k inovaci v konstruktivistickém stylu. Ve skutečnosti však existuje velmi málo empirických zpráv o tom, k čemu učitelé ICT reálně používají a jaké jsou výukové efekty tohoto použití.
4
Zapojování ICT do výuky lze sledovat ve dvou dimenzích: 1. Didaktické = rovina přenosu a konstruování znalostí a dovedností 2. Vztahové = rovina učitelské moci a jejího uplatňování
5
Moc připsaná Moc výkonná Moc odměňovací Moc expertní Moc vztahová
6
Problematizace expertní moci - vede učitele k rozhodnutí používat ICT Problematizace výkonné moci – je důsledkem tohoto rozhodnutí
7
ICT jako dvojitá past. Učitelé se snaží labilní situaci dostat znovu pod kontrolu. Za tímto účelem rozvíjejí řadu strategií s cílem omezit rizika plynoucí z přítomnosti ICT ve škole.
8
ICT jsou používány jako „bonbónek“. Učitel takto posiluje svoji odměňovací moc, která má substituovat narušenou moc výkonnou.
9
Co je dovoleno, může být i odepřeno. Odměňovací moc je transformována na moc výkonnou.
10
Informační tok je urychlován směrem k učiteli, zpomalován směrem k žákům. Hraje se o zakonzervování expertní moci.
11
Nepříjemné pravomoci učitel odevzdává technologiím, příjemné si ponechává. Moc výkonná a expertní se transformuje na moc vztahovou.
12
Sladění technologického a učitelského ohniska: divergentní úkoly, symetrizace vztahů, rozostření rozdílu mezi osvojeným věděním a schopností vědění rychle zkonstruovat. Expertní i výkonná moc jsou získávány novými prostředky.
13
Volba té které strategie je výsledkem procesu, do nějž vstupuje řada faktorů. V průběhu práce s ICT dochází k transformacím mocenských bází – vstup ICT do škol rozhýbává tradiční mocenské vzorce.
14
Proměny mocenských vzorců jsou jedním z nezamýšlených důsledků implementace ICT do škol. Technologizace škol vychází z nejvyšších pater vzdělávací politiky, konečné zpracování změn leží na bedrech jednotlivých učitelů. Ti činí konkrétní rozhodnutí a aktivně rozvíjejí vlastní strategie zvládání změn, které technologie do škol přinášejí.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.