Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná."— Transkript prezentace:

1 Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná ICT “. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Zpracováno 27. listopadu 2013 Autor: Mgr. Jiří Sedlařík

2

3  Vláda jakobínů  Jakobíni (během revoluce schůze v klášteře svatého Jakuba) Opatření:  Maximální ceny potravin  Zrušení feudálních dávek  Prodej konfiskované půdy rolníkům

4 Maximilien Robespierre (1758 – 1794)  Advokát z Arassu  Poslanec za třetí stav (1789)  Jakobín  Neúplatný  Diktátor

5  Červen 1793 - schválena druhá ústava (platnost až po skončení války)  Právo na práci  Právo na vzdělání  Všeobecné volební právo  Právo na příspěvek v nemoci  Červenec 1793 - Marat zavražděn girondistkou Charlottou Cordayovou

6  Říjen 1793 – jakobínská diktatura Vznik dvou revolučních výborů v Konventu:  Výbor pro veřejné blaho (obrana země, zahraniční politika, zásobování) – Maximilien Robespierre  Výbor pro veřejnou bezpečnost (boj s vnitřními nepřáteli revoluce) – Louis de Saint-Just  Potlačeno povstání ve Vendeé

7  Boj Francie s protifrancouzskou koalicí (Velká Británie, Rakousko, Holandsko, Španělsko)  Mobilizace – odvody branců do nové revoluční armády  Převaha Francie  Republika byla zachráněna

8  Hebértisté s jakobíny rozpoutali hrůzovládu  Popraveni girondisté, Marie Antoinetta, pařížský starosta Baily, Lavoisier  Březen 1794 – tzv. velký teror  Zrušena obhajoba, rozsudek – smrt nebo svoboda  Politické procesy s hebértisty (tzv. zběsilí), cordeliéry (tzv. shovívaví) …  Popraveni Hebért, Danton, Desmoulins  Asi 40 000 popravených

9 „Revoluce požírá své děti.“ (Georges Danton, r. 1793) „Umírám bez výčitek, ale i bez hanby.“ (Georges Danton, poslední slova před popravou v březnu 1794)

10  Robespierre se zbavil politických konkurentů  Jakobíni schválili nový kalendář i letopočet  Kult rozumu (hebértisté), zrušen  Kult nejvyšší bytosti (jakobíni)  Nespokojenost buržoazie s jakobínskou vládou  „Únava z revolučního teroru“  Vznik opozice proti Robespierrovi ve Výboru pro veřejnou bezpečnost

11  27. červenec 1794 – thermidorský převrat  Konvent odhlasoval zatčení Robespierra  Robespierre, Saint-Just a další jakobíni byli zatčeni a druhý den popraveni  Dav během popravy volal: „Ať žije republika! Pryč s tyranem!“  Konvent ukončil jakobínskou diktaturu  K moci se dostali thermidoriáni (buržoazie)

12 JEAN PAUL MARATMARATOVA SMRT

13 NÁMĚSTÍ REVOLUCESANSCULOTI

14 1. Kdo to byli sansculoti? 2. Jak se nazývaly dva nejvýznamnější revoluční výbory? 3. K obrázkům revolucionářů přiřaďte jména.

15 12

16 34

17 1. Nejchudší vrstvy třetího stavu, nosili dlouhé kalhoty a frygické červené čapky, radikálové 2. Výbor pro veřejné blaho a Výbor pro veřejnou bezpečnost 3. 1 Danton, 2 Desmoulins, 3 Robespierre, 4 Saint-Just

18  KOHOUTKOVÁ, Helena a Martina KOMSOVÁ. Dějepis na dlani. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2005, 256 s. Na dlani. ISBN 80-734-6057-2.  ČORNEJ, Petr. Dějiny evropské civilizace. 2., dopl. vyd. Praha: Paseka, 1997, 367 s. ISBN 80-718-5101-9.  MAUROIS, André. Dějiny Francie. 1. vyd. Praha: Lidové noviny, 1994, 495 s. ISBN 80-710-6098-4.

19  Jacques-Louis David: Maratova smrt, 1793. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-11-27]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Jean_Paul_Marat  Jean-Paul Marat. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-11-27]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Jean_Paul_Marat  Původní návrh náměstí Ludvíka XV. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-11-27]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Place_de_la_Concorde  Georges Jacques Danton. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-11-21]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Georges_Danton  Camille Desmoulins, Geoffroy-rytina. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-11-27]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Camille_Desmoulins  Maximilián Robespierre (anonymní portrét, přibližně rok 1793). In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-11-21]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Maxmili%C3%A1n_Robespierre http://cs.wikipedia.org/wiki/Maxmili%C3%A1n_Robespierre  Louis de Saint-Just (portrét). In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-11-21]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Louis_de_Saint-Just  Sansculoti v roce 1789. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-11-27]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Sansculoti


Stáhnout ppt "Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná."

Podobné prezentace


Reklamy Google