Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Standard veřejných knihovnických a informačních služeb Vít Richter Národní knihovna ČR Brno 23. dubna 2002.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Standard veřejných knihovnických a informačních služeb Vít Richter Národní knihovna ČR Brno 23. dubna 2002."— Transkript prezentace:

1 Standard veřejných knihovnických a informačních služeb Vít Richter Národní knihovna ČR Brno 23. dubna 2002

2 Návrh zákona o standardu některých veřejných služeb  Pro jaké služby jsou standardy navrhovány  sociální služby  zdravotnická záchranná služba  protialkoholní a protitoxikomanické záchytné stanice  zpřístupnění muzejních a výtvarných sbírek  knihovnické a informační služby  dopravní obslužnost

3 Co je standard veřejné služby?  Standardem veřejné služby se rozumí minimální úroveň kvalitativních a kvantitativních parametrů v zákoně vymezené veřejné služby  Dostupnost veřejné služby je naplněním kvalitativních a kvantitativních parametrů standardu

4 Co bylo navrženo jako standard pro knihovny?  Garant veřejné služby jsou obce, které mají alespoň 5 tisíc obyvatel  Parametrem veřejné služby:  prostorová dostupnost služeb  počet výpůjčních dnů v týdnu, minimálně tři dny v týdnu, z toho jeden půlden ve dnech pracovního volna nebo pracovního klidu.  zajištění dostupnosti informací o postupech a náležitostech pro obtížné životní situace, zajištění informací o činnosti krajské a obecní samosprávy

5 Bude zákon o standardu veřejných služeb?  Usnesení vlády: Navrhnout novelu příslušných speciálních zákonů tak, aby zajistily standard a dostupnost veřejných služeb

6 Potřebujeme standard pro VKIS? Knihovní zákon  Dříve:  1919 – povinnost zřídit knihovnu, stanovení základních parametrů  1959 – povinnost zřizovat knihovnu – žádné parametry služeb  Nyní:  2001 – zřizování knihovny nepovinné, stanovení povinných služeb

7 Základní otázky přípravy standardu  Pro jaké velikostní kategorie obcí?  Pro jaké služby?

8 Velikostní kategorie obcí  Základní podmínka: kategorie se musí vzájemně odlišovat  Možné řešení  1 - 500  501 - 1 000  1 001 - 3 000  3 001 - 5 000  5 001 - 10 000  10 001 - 20 000  20 001 - 40 000  více než 40 000

9 Jaké parametry pro knihovny a služby?  Provozní doba  Počet počítačů pro veřejnost  Knihovní fond  Roční přírůstek,  Procento obnovy knihovního fondu  Počet periodik, počet zvukových a AV médií  Počet pracovníků  Dostupnost: vzdálenost od bydliště  Počet výpůjček pro jednoho uživatele  Velikost a typy prostor (studovny, parkovací místa)

10 Jak diferencovat stanovené parametry?  Stupeň A – ideální stav  Stupeň B – průměr  Stupeň C – postačující

11 Jaký bude další postup?  Diskuze:  Velikostní kategorie obcí  Jaké služby standardizovat?  Jaké stanovit parametry?  Základní podmínka:  Analýza statisticky dat

12 Standard veřejných knihovnických a informačních služeb Vít Richter Národní knihovna ČR Brno 23. dubna 2002


Stáhnout ppt "Standard veřejných knihovnických a informačních služeb Vít Richter Národní knihovna ČR Brno 23. dubna 2002."

Podobné prezentace


Reklamy Google