Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilFrantišek Beneš
1
Standard veřejných knihovnických a informačních služeb Vít Richter Národní knihovna ČR Brno 23. dubna 2002
2
Návrh zákona o standardu některých veřejných služeb Pro jaké služby jsou standardy navrhovány sociální služby zdravotnická záchranná služba protialkoholní a protitoxikomanické záchytné stanice zpřístupnění muzejních a výtvarných sbírek knihovnické a informační služby dopravní obslužnost
3
Co je standard veřejné služby? Standardem veřejné služby se rozumí minimální úroveň kvalitativních a kvantitativních parametrů v zákoně vymezené veřejné služby Dostupnost veřejné služby je naplněním kvalitativních a kvantitativních parametrů standardu
4
Co bylo navrženo jako standard pro knihovny? Garant veřejné služby jsou obce, které mají alespoň 5 tisíc obyvatel Parametrem veřejné služby: prostorová dostupnost služeb počet výpůjčních dnů v týdnu, minimálně tři dny v týdnu, z toho jeden půlden ve dnech pracovního volna nebo pracovního klidu. zajištění dostupnosti informací o postupech a náležitostech pro obtížné životní situace, zajištění informací o činnosti krajské a obecní samosprávy
5
Bude zákon o standardu veřejných služeb? Usnesení vlády: Navrhnout novelu příslušných speciálních zákonů tak, aby zajistily standard a dostupnost veřejných služeb
6
Potřebujeme standard pro VKIS? Knihovní zákon Dříve: 1919 – povinnost zřídit knihovnu, stanovení základních parametrů 1959 – povinnost zřizovat knihovnu – žádné parametry služeb Nyní: 2001 – zřizování knihovny nepovinné, stanovení povinných služeb
7
Základní otázky přípravy standardu Pro jaké velikostní kategorie obcí? Pro jaké služby?
8
Velikostní kategorie obcí Základní podmínka: kategorie se musí vzájemně odlišovat Možné řešení 1 - 500 501 - 1 000 1 001 - 3 000 3 001 - 5 000 5 001 - 10 000 10 001 - 20 000 20 001 - 40 000 více než 40 000
9
Jaké parametry pro knihovny a služby? Provozní doba Počet počítačů pro veřejnost Knihovní fond Roční přírůstek, Procento obnovy knihovního fondu Počet periodik, počet zvukových a AV médií Počet pracovníků Dostupnost: vzdálenost od bydliště Počet výpůjček pro jednoho uživatele Velikost a typy prostor (studovny, parkovací místa)
10
Jak diferencovat stanovené parametry? Stupeň A – ideální stav Stupeň B – průměr Stupeň C – postačující
11
Jaký bude další postup? Diskuze: Velikostní kategorie obcí Jaké služby standardizovat? Jaké stanovit parametry? Základní podmínka: Analýza statisticky dat
12
Standard veřejných knihovnických a informačních služeb Vít Richter Národní knihovna ČR Brno 23. dubna 2002
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.