Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKlára Bednářová
1
Inflace VY_32_INOVACE_30 - 11
2
Inflace = všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny - inflace se zjišťuje (míra inflace) porovnáním cen vybraných produktů - 3 % míra inflace znamená: loňská cena stejného zboží = 100,- Kč, letošní je 103,- Kč
3
Zjišťování inflace - pomocí určitého zboží v tzv. spotřebitelském koši - spotřebitelský koš = typické výrobky a služby (cena základních potravin, aut, zájezdů, nájemného, MHD atd.) - dochází ke srovnání hodnoty spotřebitelského koše v časových intervalech (čtvrtletí, pololetí, meziroční atd.)
4
Důsledky inflace - klesá hodnota peněz - doplácejí na ni hlavně občané se stálými příjmy (koupí si za ně méně) - znehodnocuje vklady a úvěry
5
Druhy inflace a) mírná (plíživá – jednociferná): v současných ekonomikách obvyklá, může být důsledkem rostoucí poptávky b) pádivá (2 – 3 ciferná): negativní vliv, znehodnocuje úspory, životní úroveň, nedůvěra v měnu (lidé se zbavují úspor) c) hyperinflace (4 – 5 ciferná): rozpad ekonomiky, sociální nepokoje
6
Reakce obyvatel na inflaci - snaží se o zvýšení mezd a příjmů, dochází k valorizaci (pokud roste míra inflace o stejnou hodnotu se navyšují mzdy a příjmy na základě zákona) - vysoká inflace (víc než 10%), lidé vyměňují hotovost za předměty stálé hodnoty (nemovitosti, umělecká díla atd.)
7
Reakce bank na inflaci - zvyšují úrokové sazby z vkladů a úvěrů - sazby z vkladů = snaha o uchování hodnoty úspor - sazby z úvěrů = snaha o zachování výhodnosti poskytovaných úvěrů bankou
8
Reakce podniků na inflaci - zdražují své výrobky a služby - důvod: rostou ceny výrobních nákladů (materiál, pracovní síla, energie, doprava …)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.