Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání CZ.1.07/1.1.10/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana
2
Matematika 7. ročník Jana Míková
Přímá úměrnost Matematika 7. ročník Jana Míková
3
Čím více půjde žáků do kina, tím více zaplatí korun.
Jeden žák zaplatí za filmové představení 60 Kč. Kolik zaplatí 2, 3, 4, … žáci? 2 žáci … = 120 Kč 3 žáci … = 180 Kč 4 žáci … = 240 Kč Jaký je vztah mezi počtem žáků a počtem korun? Čím více půjde žáků do kina, tím více zaplatí korun.
4
Tento vztah se nazývá přímá úměrnost.
Tabulka pro vztah mezi počtem žáků a počtem vybraných korun: počet žáků (x) 1 2 3 4 5 6 7 Kč (y) 60 120 180 240 300 360 420 Zvětší-li se počet žáků dvakrát, zvětší se také dvakrát počet korun. Zmenší-li se počet žáků třikrát, zmenší se také třikrát počet korun. Tento vztah se nazývá přímá úměrnost.
5
V přímé úměrnosti platí:
kolikrát se zvětší (zmenší) hodnota x, tolikrát se zvětší (zmenší) hodnota y. Které z tabulek vyjadřují přímou úměrnost? x 1 3 5 6 7 y 15 25 30 35 x 1 2 4 6 8 y 16 20 32 x 10 2 20 6 12 y 5 1 3
6
Přímá úměrnost je daná:
1. tabulkou x 1 2 3 4 5 y 6 9 12 15 y = 3.x 2. vzorcem y = k . x 3. grafem grafem je přímka
7
Rozhodni, mezi kterými veličinami platí vztah přímé úměrnosti:
Doba, po kterou svítí žárovka, a cena za spotřebovanou elektrickou energii. Stáří člověka a jeho výška. Výměra pole a množství sklizně brambor při jejich rovnoměrné úrodě. Úroda jablek a množství dešťových srážek. Spotřeba benzínu automobilem a vzdálenost, kterou urazí při stejné rychlosti. Řešení: a, c, e
8
Doplňte druhý řádek tabulky tak, aby zapsaná závislost y na x byla přímá úměrnost (dále zapiš vzorec úměrnosti). x 1 4 5 10 20 y 3 Řešení: 12,15,30,60 y=3.x 4; 7,5; 9; 12,5 y=0,5.x 20,50,40,125 y=5.x x 8 40 15 18 25 y 20 x 4 7 10 8 25 y 35
9
Doplň tabulky a narýsuj grafy přímých úměrností, které jsou dané vzorci:
y = 0,7 . x x 2 3 5 6 8 y y = 0,9 . x x 1 3 5 6 7 y
10
Zdroje: Rosecká, Z.-Čuhajová V.: Aritmetika pro 7. ročník, nakl. Nová Škola, Brno 2003 Odvárko, O.-Kadleček, J.: Matematika pro 7. ročník ZŠ, 2. díl, nakl. Prometheus, Praha 1998
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.