Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Nové přístupy v pedagogice volného času

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Nové přístupy v pedagogice volného času"— Transkript prezentace:

1 Nové přístupy v pedagogice volného času
Jaroslava Chovancová

2 Obsah Pojem volný čas (VČ) Společné znaky pg VČ Animace Streetworker
Zážitková pedagogika Prázdninová škola Lipnice

3 ?

4 Opak nutné práce a povinnosti
Doba,kdy si své činnosti vybíráme dobrovolně, děláme je dobrovolně a přináší nám pocit uspokojení a uvolnění Činnosti, které nepatří do VČ: vyučování a činnosti s tím spojené sebeobsluha: jídlo,spánek,hygiena

5 Společné znaky pg VČ Důraz na vztahy Spontánní iniciativa členů
Zaměřeno na specifické cílové skupiny Lze pracovat mezigeneračně Pracují zde dobrovolníci Špatně finančně podporováno

6 Animace = forma výchovné práce založena na vztazích
Výchovná metoda založena na nedirektivních (nepříkazových) a akčních metodách Umožňuje každému jednotlivci objevovat sebe sama Cíl skupiny vychází z potřeb jedinců Forma komunikativní práce Program by měl pomáhat najít každému místo ve společnosti Program je zaměřen na tělesný duševní rozvoj jedince sociální ANIMÁTOR = ten, kdo řídí program ANIMAČNÍ SKUPINA = skupina se kterou se pracuje

7 Streetworker Člověk, který:
vyhledává problémové skupiny ve společnosti Nabízí jim řešení jejich problému, ale problémy za ně neřeší Vyhledává: drogově závislé bezdomovce problematiku prostituce začleňování romské mládeže do „normální“ společnosti (nabízí jim pozitivní využití VČ)

8 ?

9 Měl by být podobný vzhledem, věkem, mluvou, … problémové skupině
Každý streetworker má svou vyhraněnou lokalitu, kterou pravidelně navštěvuje Časově omezená práce (ne celoživotní) Problematická pracovní doba a soukromí Požadavek profesní mlčenlivosti – na rozhraní zákona, v kontaktu s policií Práce pro pomoc, ne pro výdělek

10

11 Výchova zážitkem = směr ve výchově, který se opírá o intenzivní prožitky a zkušenosti získané aktivní účastí v programu Zakladatel němec Kurt Hahn ?

12 Prožitek = to, co nám dlouhodobě utkví v paměti = intenzita, obsah, atmosféra
V programu je potřeba zaměřit se na určitý cíl Velmi důležitá je zpětná vazba = reflexe Typy aktivit: FYZICKÉ - fyzická náročnost - prožívání rizika - odvaha PSYCHICKÉ - výtvarné činnosti - hry v rolích - diskuze - atmosféra-prostředí,důvěra SOCIÁLNÍ - učit se spolu vycházet tolerance učit se mluvit s lidmi, kteří nám nejsou blízcí

13 Prázdninová škola Lipnice
Aktivity zážitkové pedagogiky v ČR: budování lanových center vydávání pg příruček Prázdninová škola Lipnice

14

15 PŠL je nezisková organizace, která vznikla roku 1977
občanské sdružením usilujícím o všestranný rozvoj osobnosti člověka Od roku 1991 je členem mezinárodní pedagogické organizace Outward Bound. celoročně zde pracuje přes 100 lidí z celé republiky, Slovenska a jiných zemí Instruktory a členy PŠL jsou lidé s nejrůznější profesní i lidskou zkušeností: pedagogové, psychologové, ekonomové, právníci, publicisté, výtvarníci, architekti, podnikatelé, vysokoškolští asistenti a studenti Cíl programu: VŠESTRANÝ ROZVOJ OSOBNOSTI prostřednictvím vícedenních kurzů Absolventy akcí připravují na život ve třetím tisíciletí – prostřednictvím hlubšího sebepoznávání a iniciací k seberozvoji. Pořádá programy pro lidi všech věkových skupin Programy pro mládež, dospělé, mezigenerační, kurzy pro pedagogy Náplň kurzu: HRA, pohyb, tvořivé dílny, diskuse i rozjímání

16 Aktuální kurzy  Budeme tři  DoNitra ZeMě  Jaké je to asi v Čudu  Klíč - "Kabinet"  NeDivSe Není muže nad kováře Tramtárie  Život je gotickej pes

17 Klíč - rozvoj klíčových kompentencí
Klíč je vzdělávací projekt pro pedagogické pracovníky, zaměřený na rozvoj spolupráce, komunikace a pedagogické tvořivosti. Kurzy pořádané v rámci tohoto programu Vám metodou zážitkové pedagogiky přinesou inspiraci jak zaujmout, motivovat a vést mladé lidi. Kurzy a jejich cíl Vyvážený program kurzů je založený na „outdoorových“ i „indoorových“ aktivitách, hrách a tvořivých dílnách. Přináší zážitky, rozvíjí spolupráci a komunikaci v týmu. Prostřednictvím toho, co si na vlastní kůži zažijete se můžete dozvědět něco i o sobě samých. Důraz klademe na využití získaných zkušeností v pedagogické praxi i osobním životě. Cílem seminářů je rozvoj klíčových kompetencí pedagogických pracovníků. V dnešní společnosti, ve které se mění nároky na jedince, i požadavky na vzdělávání, již často není rozhodující osvojit si informace, ale důležitou roli nabývá spíše to, jak informace hledat, jak spolupracovat v týmu, jak se tvořivě zorientovat v situaci a jak efektivně komunikovat. Cílem našich kurzů je nabídnout vám prostřednictvím zážitku impulz k rozvoji těchto dovedností, které potom můžete dále zprostředkovat svým žákům a nastávající generaci.

18

19

20 Prázdninová škola Lipnice – Outward Bound ČR. Jaromírova 51
Prázdninová škola Lipnice – Outward Bound ČR Jaromírova Praha 2-Nusle telefon: mobil: web: Použitá literatura: Vážanský M., Volný čas a pedagogika zážitku, Brno 1992


Stáhnout ppt "Nové přístupy v pedagogice volného času"

Podobné prezentace


Reklamy Google