Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKevin Fišer
1
VY_32_INOVACE_EKO_13 PRODUKT I
2
Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: 31. 1. 2013 Klíčová slova: marketingové pojetí výrobku, klasifikace výrobků, výrobní a obchodní sortiment, rozdělení zboží Anotace: Výklad formou prezentace upevňuje získané znalosti o výrobku, rozšiřuje základní informace o marketingovém pojetí produktu a klasifikaci produktu. Způsob využití: Žáci zhlédnou prezentaci s odborným výkladem. Zodpoví otázky v závěru prezentace. Následně provedena kontrola správnosti ve spolupráci učitele a žáků, vysvětlení špatných odpovědí – zpětná vazba. EKO VY_32_INOVACE_EKO_13
3
Výrobek Výrobek hmotný či nehmotný produkt nebo služba uspokojující lidské potřeby hmotný produkt: auto, kolo, učebnice nehmotný produkt: nápad, know-how služba: kosmetika, bankovnictví, vzdělávání, cestovní ruch EKO VY_32_INOVACE_EKO_13
4
Marketingové pojetí produktu za produkt se považuje to, co lze na trhu nabízet k pozornosti, k získání, k používání nebo ke spotřebě, co má schopnost uspokojit přání či potřebu druhých lidí produkt je všechno, co získáme nějakou výměnou produktem může být myšlenka, služba, zboží, kulturní výtvor, libovolné místo EKO VY_32_INOVACE_EKO_13
5
Marketingové pojetí produktu služby odlišuje od výrobků řada vlastností: nehmotnost, proměnlivost, neoddělitelnost od osoby poskytovatele, neskladovatelnost poskytovatelé služeb – výhoda: kontakt se zákazníkem produkt je jádrem marketingu je základní složkou MM je ukázkou konkurenceschopnosti firmy EKO VY_32_INOVACE_EKO_13
6
Klasifikace produktů produkt mohou kupovat koneční zákazníci (spotřebitelé) nebo zákazníci, kteří si jej pořizují za účelem dalšího prodeje, zpracování a zajišťování firemních podnikatelských činností (firmy) produkty spotřebitelskémezipodnikové EKO VY_32_INOVACE_EKO_13
7
Klasifikace produktů podle svých charakteristických vlastností: trvanlivost hmotná podstata konkrétní použití podle doby užívání: 1.zboží s krátkou dobou používání (potraviny, drogistické zboží, denní tisk) 2.zboží dlouhodobě používané (automobil, pračka, koberec, PC) 3.kapitálové statky – výrobky určené k dalšímu použití – zpracování (stroje, suroviny, polotovary) 4.spotřební zboží – výrobky určené ke konečné osobní spotřebě (kolo, spotřební elektronika, oblečení) EKO VY_32_INOVACE_EKO_13
8
Klasifikace produktů podle toho, jak spotřebitelé nakupují 1.zboží denní potřeby a)základní produkty (mléko, pečivo, benzín) b)impulzivní produkty (žvýkačky, sladkosti) c)produkty pro případ nouze (léky, deštník, termoska) 2.zboží příležitostné potřeby – čas a značné úsilí s důrazem na vlastnosti (lyžařská obuv, stan) s důrazem na cenu EKO VY_32_INOVACE_EKO_13
9
Klasifikace produktů 3.zboží speciální potřeby – jedinečné vlastnosti, špičková kvalita a unikátnost (let do vesmíru, tandemové seskoky, exotická dovolená) – cena nehraje roli 4.nežádané produkty – produkty, o které se spotřebitelé zajímají minimálně až do doby, kdy se objeví potřeby ( pojištění) EKO VY_32_INOVACE_EKO_13
10
Výrobní a obchodní sortiment sortiment = utříděný soubor věcí, výrobků a služeb výrobní sortiment – představuje soubor výrobků produkovaných určitou firmou obchodní sortiment – zahrnuje všechno zboží, které vchází do oběhu – obchodu není stálý, probíhají v něm změny: vývojové (způsobené inovací), sezonní (ovlivněné časovými výkyvy ve spotřebitelské poptávce) EKO VY_32_INOVACE_EKO_13
11
Rozdělení zboží v obchodní praxi potravinářské zboží suchý sortiment - dodaný přes velkoobchod, nevyžaduje speciální skladovací podmínky ani rychlost oběhu (mouka, těstoviny, koření, cukrovinky) rychle se kazící sortiment (mléčné výrobky, pečivo) nepotravinářské zboží měkký sortiment (odívání, obuv, drogistické zboží) EKO VY_32_INOVACE_EKO_13
12
Rozdělení zboží v obchodní praxi tvrdý sortiment bílý sortiment (ledničky, koupelny, potřeby pro kuchyň) hnědý sortiment (TV, audio, video, jízdní kola) Identifikace zboží – čárový kód (EAN) struktura – 3 čísla země původu (859), 4 čísla identifikují podnik, 5 čísel pro označení výrobku a 1 poslední je kontrolní využití – identifikace zboží, evidence prodeje, objednávka zboží, fakturace zboží, kontrola zásob zboží, expedice, inventarizace zásob EKO VY_32_INOVACE_EKO_13
13
Zdroje Moudrý, M. Základy marketingu. Kralice na Hané: Computer Media, s. r. o., 2008. ISBN 978-80- 7402-002-5. Boučková, J. a kolektiv autorů. Základy marketingu. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1999. ISBN 80-7079-527-1. Jakubíková, D. Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012. ISBN 978-80- 247-4209-0. Kliparty jsou volně přístupné v programu Word. EKO VY_32_INOVACE_EKO_13
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.