Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_EKO_13 PRODUKT I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: 31. 1. 2013 Klíčová slova: marketingové.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_EKO_13 PRODUKT I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: 31. 1. 2013 Klíčová slova: marketingové."— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_EKO_13 PRODUKT I

2 Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: 31. 1. 2013 Klíčová slova: marketingové pojetí výrobku, klasifikace výrobků, výrobní a obchodní sortiment, rozdělení zboží Anotace: Výklad formou prezentace upevňuje získané znalosti o výrobku, rozšiřuje základní informace o marketingovém pojetí produktu a klasifikaci produktu. Způsob využití: Žáci zhlédnou prezentaci s odborným výkladem. Zodpoví otázky v závěru prezentace. Následně provedena kontrola správnosti ve spolupráci učitele a žáků, vysvětlení špatných odpovědí – zpětná vazba. EKO VY_32_INOVACE_EKO_13

3 Výrobek  Výrobek  hmotný či nehmotný produkt nebo služba uspokojující lidské potřeby  hmotný produkt: auto, kolo, učebnice  nehmotný produkt: nápad, know-how  služba: kosmetika, bankovnictví, vzdělávání, cestovní ruch EKO VY_32_INOVACE_EKO_13

4 Marketingové pojetí produktu  za produkt se považuje to, co lze na trhu nabízet k pozornosti, k získání, k používání nebo ke spotřebě, co má schopnost uspokojit přání či potřebu druhých lidí  produkt je všechno, co získáme nějakou výměnou  produktem může být myšlenka, služba, zboží, kulturní výtvor, libovolné místo EKO VY_32_INOVACE_EKO_13

5 Marketingové pojetí produktu  služby odlišuje od výrobků řada vlastností:  nehmotnost, proměnlivost, neoddělitelnost od osoby poskytovatele, neskladovatelnost  poskytovatelé služeb – výhoda: kontakt se zákazníkem  produkt je jádrem marketingu  je základní složkou MM  je ukázkou konkurenceschopnosti firmy EKO VY_32_INOVACE_EKO_13

6 Klasifikace produktů  produkt mohou kupovat koneční zákazníci (spotřebitelé) nebo zákazníci, kteří si jej pořizují za účelem dalšího prodeje, zpracování a zajišťování firemních podnikatelských činností (firmy) produkty spotřebitelskémezipodnikové EKO VY_32_INOVACE_EKO_13

7 Klasifikace produktů  podle svých charakteristických vlastností:  trvanlivost  hmotná podstata  konkrétní použití  podle doby užívání: 1.zboží s krátkou dobou používání (potraviny, drogistické zboží, denní tisk) 2.zboží dlouhodobě používané (automobil, pračka, koberec, PC) 3.kapitálové statky – výrobky určené k dalšímu použití – zpracování (stroje, suroviny, polotovary) 4.spotřební zboží – výrobky určené ke konečné osobní spotřebě (kolo, spotřební elektronika, oblečení) EKO VY_32_INOVACE_EKO_13

8 Klasifikace produktů  podle toho, jak spotřebitelé nakupují 1.zboží denní potřeby a)základní produkty (mléko, pečivo, benzín) b)impulzivní produkty (žvýkačky, sladkosti) c)produkty pro případ nouze (léky, deštník, termoska) 2.zboží příležitostné potřeby – čas a značné úsilí  s důrazem na vlastnosti (lyžařská obuv, stan)  s důrazem na cenu EKO VY_32_INOVACE_EKO_13

9 Klasifikace produktů 3.zboží speciální potřeby – jedinečné vlastnosti, špičková kvalita a unikátnost (let do vesmíru, tandemové seskoky, exotická dovolená) – cena nehraje roli 4.nežádané produkty – produkty, o které se spotřebitelé zajímají minimálně až do doby, kdy se objeví potřeby ( pojištění) EKO VY_32_INOVACE_EKO_13

10 Výrobní a obchodní sortiment  sortiment = utříděný soubor věcí, výrobků a služeb  výrobní sortiment – představuje soubor výrobků produkovaných určitou firmou  obchodní sortiment – zahrnuje všechno zboží, které vchází do oběhu – obchodu  není stálý, probíhají v něm změny: vývojové (způsobené inovací), sezonní (ovlivněné časovými výkyvy ve spotřebitelské poptávce) EKO VY_32_INOVACE_EKO_13

11 Rozdělení zboží v obchodní praxi  potravinářské zboží  suchý sortiment - dodaný přes velkoobchod, nevyžaduje speciální skladovací podmínky ani rychlost oběhu (mouka, těstoviny, koření, cukrovinky)  rychle se kazící sortiment (mléčné výrobky, pečivo)  nepotravinářské zboží  měkký sortiment (odívání, obuv, drogistické zboží) EKO VY_32_INOVACE_EKO_13

12 Rozdělení zboží v obchodní praxi  tvrdý sortiment  bílý sortiment (ledničky, koupelny, potřeby pro kuchyň)  hnědý sortiment (TV, audio, video, jízdní kola)  Identifikace zboží – čárový kód (EAN)  struktura – 3 čísla země původu (859), 4 čísla identifikují podnik, 5 čísel pro označení výrobku a 1 poslední je kontrolní  využití – identifikace zboží, evidence prodeje, objednávka zboží, fakturace zboží, kontrola zásob zboží, expedice, inventarizace zásob EKO VY_32_INOVACE_EKO_13

13 Zdroje Moudrý, M. Základy marketingu. Kralice na Hané: Computer Media, s. r. o., 2008. ISBN 978-80- 7402-002-5. Boučková, J. a kolektiv autorů. Základy marketingu. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1999. ISBN 80-7079-527-1. Jakubíková, D. Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012. ISBN 978-80- 247-4209-0. Kliparty jsou volně přístupné v programu Word. EKO VY_32_INOVACE_EKO_13


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_EKO_13 PRODUKT I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: 31. 1. 2013 Klíčová slova: marketingové."

Podobné prezentace


Reklamy Google