Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_201 Jméno autora: Ing. Bohuslava Klapuchová Třída/ročník: 3. Ročník Datum vytvoření:
2
Vzdělávací oblast: Podnikání a podnikové činnosti Tématická oblast: Marketingový mix Předmět: Marketing a management Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Studenti se seznamují s významem značky. Uvádějí informace, které musí být uvedeny na obalu různých druhů výrobků (potraviny, léky,…). Seznamují se s životním cyklem výrobků. Klíčová slova: Marketingový mix, výrobek, koncepce totálního výrobku, životní cyklus výrobku Druh učebního materiálu: Prezentace
3
Výrobek Cena Distribuce Propagace
Marketingový mix Výrobek Cena Distribuce Propagace
4
Výrobek Zkuste definovat výrobek
Výrobek = hmotný statek, služba nebo myšlenka, která se stává předmětem směny na trhu a je určena k uspokojení lidské potřeby nebo přání Členění výrobků Z hlediska délky použití: Zboží dlouhodobé spotřeby – používá se déle než 1 rok Zboží krátkodobé spotřeby – používá se po dobu kratší než 1 rok Z hlediska zákazníka: Spotřební zboží – nakupují domácnosti Kapitálové statky – nakupují firmy
5
Koncepce totálního výrobku
Jádro – užitná vlastnost výrobku Zhmotnělý výrobek – cena, kvalita, design, značka, obal,… Přidaný výrobek – záruka, servis, služby,… Definujte jádro, zhmotnělý a přidaný výrobek u auta a počítače
6
Značka výrobku Co je to značka a v čem vidíte její význam?
odlišuje výrobek od konkurence, pomáhá jeho identifikaci, je i zárukou kvality, měla by být snadno zapamatovatelná identifikace výrobku určitého výrobce pomocí jména, symbolu, čísla, tvaru nebo kombinace těchto faktorů ochranná známka = registrovaná a právně chráněná značka Význam značky: rychlá identifikace výrobků image výrobků – sdělení, co zákazníci mohou od výrobku očekávat garance kvality základ komunikace se zákazníkem konzistence v nákupním chování – zákazník, který je spokojený s jedním výrobkem určité značky pravděpodobně koupí i jiné výrobky téže značky
7
Značka: výrobce obchodní firmy Věrnost značce – tendence v chování zákazníků záměrně a opakovaně kupovat výrobek určité značky Existuje značka, které jste věrni? U jakého výrobku a proč? Strategie značky: kmenová značka – všechny výrobky jednoho výrobce mají stejnou značku individuální značka – jeden výrobce má pro každý svůj výrobek jinou značku
8
Obal Jaké funkce má obal? Jaké informace můžeme získat z etikety?
Tvoří ho samotný fyzický obal a etiketa Funkce: ochranná – ochrana před poškozením, … např. při přepravě výrobku komunikační – obal obsahuje informace důležité pro zákazníky
9
Služby V čem vidíte význam služeb?
Jaké druhy služeb podle vás zákazníci nejčastěji vyžadují? Zvyšují prodej, vytváří image podniku, snižují riziko zákazníků při nákupu Druhy služeb: záruka vrácení peněz doprava, instalace zasílání katalogů,…
10
Životní cyklus výrobku
Fáze životního cyklu: 1. Uvedení výrobek není na trhu známý, je po něm nízká poptávka, musí se provést propagace malý prodej, vysoké náklady, nízký zisk popř. ztráta cenové strategie: penetration price skimming price výrobek nakupují inovátoři 2. Růst roste prodej, rostou tržby, klesají náklady na jednotku, roste zisk penetration price roste, skimming price klesá roste i konkurence, proto firma začíná uvažovat o modifikacích výrobku nakupují počáteční osvojitelé
11
3. Zralost nejvyšší prodej, nejnižší náklady na jednotku, nejvyšší zisk firma se snaží udržet v této fázi co nejdéle největší konkurence, firma vylepšuje a modifikuje výrobek nakupuje počáteční a pozdní většina 4. Úpadek klesá prodej, klesá zisk firma snižuje cenu, aby doprodala výrobek rozhoduje se, kdy bude výrobek stažen z trhu nakupují opozdilci V životním cyklu existují odchylky – nový život, styl, móda, výstřelky. Do jaké skupiny zákazníků byste se zařadili?
12
Křivka životního cyklu
Prodej Čas
13
Zdroje: ŠVARCOVÁ, J. Ekonomie – stručný přehled, vydání pro rok 2012/2013 Zlín : Nakladatelství a vydavatelství Ing. Jena Švarcová, Ph. D., CEED, ISBN SVĚTLÍK, J. Marketing – cesta k trhu, Zlín: EKKA, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.