Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vzájemná poloha přímek daných parametrickým vyjádřením
Název projektu: Moderní škola Vzájemná poloha přímek daných parametrickým vyjádřením Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková organizace Nad Špejcharem 574, Semily, Česká republika Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2
Vzájemná poloha přímek
vzájemná poloha dvou přímek v rovině různoběžné … jeden společný bod (průsečík) rovnoběžné – totožné … všechny body společné různé … žádný společný bod
3
Vzájemná poloha přímek
P u p Q v q přímky p, q jsou rovnoběžné různé, jestliže je vektor u násobkem vektoru v a jestliže bod Q neleží na přímce p P u Q v p = q přímky p, q jsou rovnoběžné totožné, jestliže je vektor u násobkem vektoru v a jestliže bod Q leží na přímce p
4
Vzájemná poloha přímek
Průsečík přímek p Q v q P u přímky p, q jsou různoběžné, jestliže není vektor u násobkem vektoru v
5
Vzájemná poloha přímek
Průsečík přímek: sestavíme parametrické vyjádření obou přímek z parametrických vyjádření obou přímek sestavíme soustavu a vypočteme hodnotu jednoho z parametrů dosadíme hodnotu parametru zpět do parametrického vyjádření jedné z přímek a získané x, y nám určí souřadnice průsečíku
6
Vzájemná poloha přímek
Př: Určete vzájemnou polohu p (P, u), q (Q, v), u různoběžných určete souřadnice průsečíku. P [2, 3], u = (1, -2), Q [1, 0], v = (-1, 2) zjišťujeme, zda existuje číslo k takové, aby v = ku v = ku (-1, 2) = k (1, -2) (-1, 2) = (1k, -2k) dostaneme dvě rovnice -1 = 1k, 2 = -2k po úpravě z obou dostáváme stejné k = -1 přímky jsou rovnoběžné
7
Vzájemná poloha přímek
musíme zjistit, zda bod Q leží na přímce p sestavíme parametrické vyjádření přímky p x = 2 + 1t y = 3 – 2t, t ɛ R dosazením souřadnic bodu Q za x, y do parametrického vyjádření přímky zjistíme, zda bod Q leží na přímce p 1 = 2 + 1t t = -1 0 = 3 – 2t t = 1,5 přímky jsou rovnoběžné různé Různé parametry t, bod Q neleží na přímce p.
8
Vzájemná poloha přímek
P [6, -1], u = (3, -5), Q [9, -6], v = (-9, 15) zjišťujeme, zda existuje číslo k takové, aby v = ku v = ku (-9, 15) = k (3, -5) (-9, 15) = (3k, -5k) dostaneme dvě rovnice -9 = 3k, 15 = -5k po úpravě z obou dostáváme stejné k = -3 přímky jsou rovnoběžné
9
Vzájemná poloha přímek
musíme zjistit, zda bod Q leží na přímce p sestavíme parametrické vyjádření přímky p x = 6 + 3t y = -1 – 5t, t ɛ R dosazením souřadnic bodu Q za x, y do parametrického vyjádření přímky zjistíme, zda bod Q leží na přímce p 9 = 6 + 3t t = 1 -6 = -1 – 5t t = 1 přímky jsou rovnoběžné totožné Stejné parametry t, bod Q leží na přímce p.
10
Vzájemná poloha přímek
P [3, 2], u = (2, -1), Q [-1, 1], v = (1, 1) zjišťujeme, zda existuje číslo k takové, aby v = ku v = ku (1, 1) = k (2, -1) (1, 1) = (2k, -1k) dostaneme dvě rovnice 1 = 2k, 1 = -1k po úpravě dostáváme různá k (z první k = 0,5 a z druhé k = -1) přímky jsou různoběžné
11
Vzájemná poloha přímek
sestavíme parametrická vyjádření přímek p: x = 3 + 2t q: x = s y = 2 – 1t, t ɛ R y = 1 + 1s, s ɛ R po dosazení za x, y do parametrického vyjádření přímky p z parametrického vyjádření přímky q dostaneme -1 + 1s = 3 + 2t 1 + 1s = 2 – 1t po vyřešení soustavy dostaneme t = -1, s = 2 dosadíme za t do parametrického vyjádření přímky p x = 3 + 2t x = 3 + 2(-1) x = 1 y = 2 – 1t y = 2 – 1(-1) y = 3 průsečík přímek má souřadnice X[1, 3]
12
Vzájemná poloha přímek – samostatná práce
Řešte příklady a na závěr doplňte citát (využijte písmen u správných řešení). Konfucius: „Žádný inteligentní panovník nepřišel. Nikdo v království mne nechce za učitele. Nastal ……… zemřít.“ Př: Určete vzájemnou polohu p (P, u), q (Q, v), u různoběžných určete souřadnice průsečíku. P [1, 5], u = (1, 2), Q [4, 2], v = (1, -1) a) D = rovnoběžné různé b) Č = různoběžné, X [1, 5] P [4, 1], u = (3, 1), Q [- ½, -1], v = (6, 2) a) A = rovnoběžné různé b) E = různoběžné, X [-3, 4] P [1, 1], u = (1, 1), Q [4, -2], v = (2, 2) a) N = rovnoběžné různé b) S = různoběžné totožné
13
Vzájemná poloha přímek – správné řešení
Konfucius: „Žádný inteligentní panovník nepřišel. Nikdo v království mne nechce za učitele. Nastal ……. zemřít.“ ČAS
14
Vzájemná poloha přímek – použitá literatura
KOČANDRLE, Milan a Leo BOČEK. Matematika pro gymnázia: Analytická geometrie. Praha: Prometheus, 2009 SVOBODA, Martin. [online]. [cit ].
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.