Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Sebezkušenost a sebereflexe
Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014 Tento projekt je spolufinancován z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky
2
Sebezkušenost a sebereflexe
Vnímání detailů i celistvosti v tichu (bez verbální komunikace) „Představování“: a) beze slov b) říci své jméno Vnímat – co vidím, co se děje uvnitř mne fyzické i pocity Reflexe pocitů a diskuse Byly pro Vás některé pocity nové, překvap.
3
Sebezkušenost a sebereflexe
Cíle semináře zprostředkovat a umožnit zkušenost z náhledu na proces sebepoznání a práci s emocemi, zprostředkovat a umožnit zkušenost z náhledu na práci s emocemi, uvědomění si svého prožívání ukázat význam a přínos sebepoznání nejen pro práci pedagoga, ale i význam a přínos do výbavy dovedností pro profesní život studentů
4
Sebezkušenost a sebereflexe
Očekávání od semináře? Co Vás motivovalo k účasti na semináři? Jaké máte zkušenosti se sebepoznáním?
5
Sebepoznání Sebepoznání neboli introspekce je součástí kognitivní výzkumné metody v psychologii = metoda pozorování vlastních vnitřních prožitků a procesů probíhajících ve vědomí; neosvědčila se obzvláště při sledování rychlých duševních procesů. Druh introspekce - fenomenologie, spočívající v přezkoumání nezkreslené vnitřní zkušenosti, zaměřuje se na smysluplné psychické celky…
6
Sebepoznání proces poznávání sebe sama v různých situacích, které nám umožňuje pochopit motivy a příčiny svého chování zdravé (správné) sebepojetí - informace získané od druhých lidí se shodují s našimi představami, o sobě samých (svých schopnostech, rolích, tělu apod.)
7
Možná zkreslení sebepoznání
nekritičnost k sobě samému tendence vidět sebe sama v horším světle egoismus/narcismus pocit méněcennosti hypochondrie
8
Sebereflexe = odraz sebe sama
= schopnost lidského vědomí obrátit se samo k sobě a pozorovat svou vlastní činnost. zahrnuje v sobě naše úvahy nad vlastním chováním a činy vede k analýze příčin našeho chování či jeho důsledků pomáhá odhalovat chyby v našem jednání a snažit se je napravovat
9
Sebepojetí má značný vliv na duševní zdraví či nemoc
pozitivní sebepojetí je známkou duševně zdravého jedince negativní sebepojetí souvisí s maladaptací, depresí a dokonce se somatickým chováním
10
Sebepojetí = výchozí bod pro: Emoční stabilitu Vlastní rozvoj
Být opravdový v práci s klientem/žákem Podpora sebeúcty žáků …
11
Přijmout sebe sama tak jak jsem
Nezbytné východisko Být pravdivý Přijmout sebe sama tak jak jsem
12
Východiska, která neovlivním
Jsem součástí vesmíru….. Cvičení: ABVUN, Místo ticha uvnitř nás Rodová historie Cvičení na dalším obrázku
13
Sebepoznání a sebereflexe
Postavte se a nahlas se představte celým jménem v kontextu své původní rodiny Všímejte si vlastních pocitů při představování Reflexe pocitů a diskuse Byly pro mne některé pocity nové, překvapivé?
14
Život nemá zpátečku Wilfried Nelles
15
Život má vlastní pohyb a chce, abychom šli kupředu
Osho: „Tiše sedě, nic nedělaje – tráva roste sama od sebe“, Herakleitos: - „Panta Rhei“ – vše plyne, - „Dvakrát nevstoupíš do téže řeky“
16
Život má vlastní pohyb a chce, abychom šli kupředu
Stýskání po mládí Cosi se lidem nedostalo a čekají, že to odstanou od jiných Nedostatek lásky, péče, pozornosti od rodičů a chtějí to od partnerů
17
Život má vlastní pohyb a chce, abychom šli kupředu
Jediná pomoc = poznání, že všechno je správné tak, jak to je, nebo bylo, že máme vše, co potřebujeme. Komplikace = naše vědomí - nedrží krok s pohybem života - chceme život zastavit, otočit… - vše marné STRES
18
Zkušenost s tichem
19
Život má vlastní pohyb a chce, abychom šli kupředu
STRES = diskrepance mezi tím, co chci, cítím nebo si myslím, že musím dělat/být, a tím, co skutečně je. ÚČINNÁ TERAPIE = usmířit vědomí se skutečností.
20
Co nám může pomoct Všímat si, co nám tělo chce říct
- přečíst si každý sám případovou studii - vnímat své pocity - kde je cítil v těle
21
Vývojové stupně vědomí a lidského života
Prenatální – vědomí jednoty Dětství – skupinové vědomí Dospívání – vědomí JÁ Mladý dospělý (do 50 let) – vědomí propojenosti Zralý dospělý (50 – 75 let) – vědomí poslání Stáří (nad 75 let) – vědomí celistvosti Východ / smrt – kosmické vědomí
22
Doporučená literatura
W. Nelles: - Život nemá zpátečku, Ježek, 2010 - Muži, ženy a láska - Obejmi svůj život M. Pörtner: Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči, Portál, 2009 D. Šiffelová: Rogersovská psychoterapie pro 21. století, Grada, 2010 P. Kopřiva a kol.: Respektovat a být respektován, Spirála 2008
23
Děkuji za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.