Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilEduard Mareš
1
Životní cyklus malého podniku
2
Firma prochází třemi fázemi vývoje: Firma prochází třemi fázemi vývoje: dětská léta - embryo, dětská léta - embryo, dospívání - teenager, dospívání - teenager, zralost. zralost.
3
Dětská léta - embryo Na prahu podnikání má podnikatel jistou vizi… Na prahu podnikání má podnikatel jistou vizi… Je to špičkový dělník vynikajících pracovních kvalit. Je to špičkový dělník vynikajících pracovních kvalit. Ví, že po jeho práci bude poptávka. Ví, že po jeho práci bude poptávka. Na začátku přináší majitel jakoukoliv oběť. Má práci kterou má rád a nakonec „tuhle práci dělá pro sebe“. Na začátku přináší majitel jakoukoliv oběť. Má práci kterou má rád a nakonec „tuhle práci dělá pro sebe“. Zakázek přibývá: majitel pracuje 10, pak 12 a pak nakonec 14 hodin denně 7 dní v týdnu. Zakázek přibývá: majitel pracuje 10, pak 12 a pak nakonec 14 hodin denně 7 dní v týdnu. Zjišťuje, že už nedělá jen práci kterou zná a kterou miluje, ale obstarává nákup, prodej, expedici, úklid, finance atd. Zjišťuje, že už nedělá jen práci kterou zná a kterou miluje, ale obstarává nákup, prodej, expedici, úklid, finance atd. Majitel je jako žongléř, který se snaží udržet několik kuliček ve vzduchu najednou. Majitel je jako žongléř, který se snaží udržet několik kuliček ve vzduchu najednou.
4
Dětská léta - 2 Tvrdá práce se začne vyplácet, všichni mluví o něm, jak je dobrý. Tvrdá práce se začne vyplácet, všichni mluví o něm, jak je dobrý. Nemá nouzi o zákazníky, majitel je na vrcholu svého uspokojení. Nemá nouzi o zákazníky, majitel je na vrcholu svého uspokojení. Rád se zviditelňuje - vyvěsí na provozovnu hrdě štít se svým jménem. Rád se zviditelňuje - vyvěsí na provozovnu hrdě štít se svým jménem. Pak dojde nutně k nevyhnutelnému. Dělník nestíhá odvést dokonalou práci. Žongléř upustí jednu kouli na zem. Dělník nestíhá odvést dokonalou práci. Žongléř upustí jednu kouli na zem. Co s tím udělá? Umí jen jediné – pracuje ještě víc, ještě usilovněji, ještě déle. Umí jen jediné – pracuje ještě víc, ještě usilovněji, ještě déle. V tu chvíli už nechce, aby bylo jeho jméno na vývěsním štítu. V tu chvíli už nechce, aby bylo jeho jméno na vývěsním štítu. Začíná mít chaos v práci, zjišťuje, že potřebuje nějaký systém. Začíná mít chaos v práci, zjišťuje, že potřebuje nějaký systém.
5
Firma se řídí tím, co si přeje majitel, nikoli co potřebuje zákazník či podnik sám. Firma se řídí tím, co si přeje majitel, nikoli co potřebuje zákazník či podnik sám. To, o co jde dělníkovi který řídí podnik není růst ani změna, ale pravý opak. To, o co jde dělníkovi který řídí podnik není růst ani změna, ale pravý opak. Beze změny firma zaniká. Beze změny firma zaniká. Firma musí existovat nezávisle na majiteli. Firma musí existovat nezávisle na majiteli. Avšak pokud majitel zůstane dělníkem, bude největší bariérou rozvoje on sám. Kormidlo třímá „dělník“. Avšak pokud majitel zůstane dělníkem, bude největší bariérou rozvoje on sám. Kormidlo třímá „dělník“. Takový model funguje však jen krátce. Takový model funguje však jen krátce. Co se stane s podnikem ve vleku dělníka?
6
První krize: Podnik je závislý jenom na majiteli – dělníkovi na jeho stylu práce, na jeho stylu práce, na jeho osobnosti, na jeho osobnosti, na jeho přítomnosti, na jeho přítomnosti, na jeho talentu a ochotě pracovat. na jeho talentu a ochotě pracovat. Co když však majitel onemocní nebo by si chtěl vzít dovolenou? Kdybychom odstranili majitele, žádný podnik by neexistoval. Kdybychom odstranili majitele, žádný podnik by neexistoval. Zásadní chyba: majitel a podnik jsou jedno a totéž. Zásadní chyba: majitel a podnik jsou jedno a totéž. Dětská léta končí v okamžiku, kdy si majitel uvědomí, že podnik nemůže nadále fungovat stejně jako dosud, že se bude muset změnit, chce-li přežít. Dětská léta končí v okamžiku, kdy si majitel uvědomí, že podnik nemůže nadále fungovat stejně jako dosud, že se bude muset změnit, chce-li přežít. Dále již nelze ignorovat finanční povinnosti, marketingové povinnosti, prodejní a administrativní povinnosti. Dále již nelze ignorovat finanční povinnosti, marketingové povinnosti, prodejní a administrativní povinnosti.
7
Dospívání – první zaměstnanci Začíná v okamžiku, kdy majitel přežije dětská léta a rozhodne se sehnat někoho, kdo by mu pomáhal. Začíná v okamžiku, kdy majitel přežije dětská léta a rozhodne se sehnat někoho, kdo by mu pomáhal. Dojde k tomu vždy na základě nějaké krize ve fázi dětských let. Dojde k tomu vždy na základě nějaké krize ve fázi dětských let. Jakou pomoc se však majitel - dělník rozhodne sehnat? Jaký je první zaměstnanec? Jakou pomoc se však majitel - dělník rozhodne sehnat? Jaký je první zaměstnanec? Většinou to bývá někdo, kdo umí administrativu, vyzná se v účetnictví, „umí telefonovat“, je obětavý, spolehlivý – „Pepa který umí všechno“, tedy umí práci, do které se majiteli nejvíc nechce. Většinou to bývá někdo, kdo umí administrativu, vyzná se v účetnictví, „umí telefonovat“, je obětavý, spolehlivý – „Pepa který umí všechno“, tedy umí práci, do které se majiteli nejvíc nechce.
8
Šťastný „teenager“ Majitel má opět více času věnovat se roli dělníka ve výrobě, čemuž nejvíce rozumí. Majitel má opět více času věnovat se roli dělníka ve výrobě, čemuž nejvíce rozumí. Dostaví se pocit úlevy a práce utěšeně přibývá. Pepa vidí, že je potřeba víc lidí, protože se podnik rozrůstá. A tak ho majitel požádá, aby nějaké lidi sehnal. Pepa nějaké lidi zaměstná a majitel je rád, že jim i řekne „co mají dělat“. Majitel je přesvědčen, že podnikat je snadné, má zaměstnance a spolehlivého parťáka. Dostaví se pocit úlevy a práce utěšeně přibývá. Pepa vidí, že je potřeba víc lidí, protože se podnik rozrůstá. A tak ho majitel požádá, aby nějaké lidi sehnal. Pepa nějaké lidi zaměstná a majitel je rád, že jim i řekne „co mají dělat“. Majitel je přesvědčen, že podnikat je snadné, má zaměstnance a spolehlivého parťáka. Pak k tomu dojde. Pak k tomu dojde.
9
První problémy se zaměstnanci Nutně přijde okamžik, kdy manažer - role ze které abdikoval, si vybírá svou daň. Příklady: Nutně přijde okamžik, kdy manažer - role ze které abdikoval, si vybírá svou daň. Příklady: Volá zákazník a stěžuje si na lajdácké zacházení vašeho zaměstnance. Volá zákazník a stěžuje si na lajdácké zacházení vašeho zaměstnance. Zjistí, že na účtu v bance chybí provozní kapitál. Zjistí, že na účtu v bance chybí provozní kapitál. Zavolá stálý odběratel, že dosud neobdržel vaši dodávku. Zavolá stálý odběratel, že dosud neobdržel vaši dodávku. Majitel vždy slíbí, že se na to podívá. Majitel vždy slíbí, že se na to podívá. Snaží se zachránit situaci a udělá to sám. Snaží se zachránit situaci a udělá to sám.
10
Šťastný „teenager“ končí Majitel si začne uvědomovat, že neměl tolik důvěřovat zaměstnancům, že nikomu na jeho podniku nezáleží, nikdo není ochoten pracovat jako on sám. Majitel si začne uvědomovat, že neměl tolik důvěřovat zaměstnancům, že nikomu na jeho podniku nezáleží, nikdo není ochoten pracovat jako on sám. Pokud se má něco udělat pořádně, musí to udělat sám. Pokud se má něco udělat pořádně, musí to udělat sám. Majitel firmy pracuje do úmoru – navzdory tomu, že má zaměstnance, kteří by to měli dělat za něj. Lidé, kterým za to platí. Majitel firmy pracuje do úmoru – navzdory tomu, že má zaměstnance, kteří by to měli dělat za něj. Lidé, kterým za to platí. Čím víc toho dělá sám, tím méně dělají ostatní. Čím víc toho dělá sám, tím méně dělají ostatní.
11
Nezvládnutý růst firmy – zóna schopností podnikatele Problém je v tom, že se neujal role manažera. Problém je v tom, že se neujal role manažera. Tuto roli „přehodil na nějakého Pepu“. Jenže Pepa je také dělník. Potřebuje větší usměrňování, než jaké mu poskytne jiný dělník, byť majitel. Tuto roli „přehodil na nějakého Pepu“. Jenže Pepa je také dělník. Potřebuje větší usměrňování, než jaké mu poskytne jiný dělník, byť majitel. Koule začínají padat na zem rychleji a častěji. Koule začínají padat na zem rychleji a častěji. Podnik se dostává do stadia, kdy překročí zónu (obzor) schopností svého majitele. Podnik se dostává do stadia, kdy překročí zónu (obzor) schopností svého majitele. Hranice obzoru dělníka jsou určeny tím, kolik práce je schopen sám zvládnout. Hranice obzoru dělníka jsou určeny tím, kolik práce je schopen sám zvládnout. Hranice manažerova obzoru jsou určeny tím, kolik dělníků dokáže efektivně řídit/kolik manažerů dokáže zorganizovat. Hranice manažerova obzoru jsou určeny tím, kolik dělníků dokáže efektivně řídit/kolik manažerů dokáže zorganizovat. Hranice podnikatelova obzoru je funkcí tohoto, kolik manažerů dokáže angažovat pro následování své vize.
12
„Pepa“ potřeboval vědět proč dělá to, co dělá, proč dělá to, co dělá, potřeboval znát oblast, za kterou je zodpovědný, potřeboval znát oblast, za kterou je zodpovědný, pravidla, podle kterých se jeho práce hodnotí, pravidla, podle kterých se jeho práce hodnotí, potřeboval vědět, kam podnik směřuje a kam jeho činnost zapadá do celkové strategie podniku. potřeboval vědět, kam podnik směřuje a kam jeho činnost zapadá do celkové strategie podniku. Zklamal důvěru majitele? Je chyba na straně Pepy? Chyba je v majiteli. Majitel se nedohodl s Pepou jak bude mezi nimi vlastně vypadat vzájemný vztah. Majitel se nedohodl s Pepou jak bude mezi nimi vlastně vypadat vzájemný vztah. Neřekl, že majitel podniku je jenom on sám a Pepa je pouze jeho zaměstnanec. Neřekl, že majitel podniku je jenom on sám a Pepa je pouze jeho zaměstnanec.. Opravdová důvěra je výsledkem poznání, tvrdé přípravy, jasných pravidel - nikoli slepé víry.
13
Druhá krize: selhání v roli manažera Majitel nestanovil pravidla, podle kterých se měl Pepa chovat a dodržovat je. Majitel nestanovil pravidla, podle kterých se měl Pepa chovat a dodržovat je. Pepa byl rovný chlap, který dřel taky, ale na rozdíl od majitele neměl jeho motivaci a nakonec za takovou mzdu přece nemohl dělat „děvečku pro všechno“. Pepa byl rovný chlap, který dřel taky, ale na rozdíl od majitele neměl jeho motivaci a nakonec za takovou mzdu přece nemohl dělat „děvečku pro všechno“. Pepa odchází. Pepa odchází. V takové situaci podnik může směřovat třemi směry: podnik končí krachem, podnik končí krachem, může se vrátit do dětských let, může se vrátit do dětských let, podnik přežívá ve stavu dospívání. podnik přežívá ve stavu dospívání.
14
Návrat do dětských let kdy byl podnik jednoduchý a všechnu práci dělal sám. Majitel dělník propustí všechny zaměstnance, zbaví se svých zásob, pronajme si menší prostory do kterých umístí jeden stroj, vedle stroje telefon a vrátí se k tomu, že všechnu práci dělá opět sám. Majitel dělník propustí všechny zaměstnance, zbaví se svých zásob, pronajme si menší prostory do kterých umístí jeden stroj, vedle stroje telefon a vrátí se k tomu, že všechnu práci dělá opět sám. Zapomíná však, že už jednou v té situaci byl. Pak mu dojde, že není majitelem podniku, že je jen majitelem vlastní práce! Zapomíná však, že už jednou v té situaci byl. Pak mu dojde, že není majitelem podniku, že je jen majitelem vlastní práce!
15
Přežívání ve stavu dospívání Nejsmutnější varianta. Majitel patří mezi neuvěřitelně umíněné a odhodlané jedince, kteří odmítají nechat se porazit. Je rozhodnut udělat cokoliv, co umožní jeho přežití. A způsob jak to zajistit je, že musí osobně být u všeho a to neustále. Majitel patří mezi neuvěřitelně umíněné a odhodlané jedince, kteří odmítají nechat se porazit. Je rozhodnut udělat cokoliv, co umožní jeho přežití. A způsob jak to zajistit je, že musí osobně být u všeho a to neustále. Den za dnem bojuje stejné bitvy. Den za dnem bojuje stejné bitvy. Funguje to do doby, než přijde jeho osobní fyzické selhání. Funguje to do doby, než přijde jeho osobní fyzické selhání.
16
Závěr: Podnik nevyhnutelně roste Jakmile k tomu dojde, povaha práce majitele se podstatně musí změnit. Jakmile k tomu dojde, povaha práce majitele se podstatně musí změnit. Správná otázka je: Jaké velikosti může podnik přirozenou cestou dosáhnout? Správná otázka je: Jaké velikosti může podnik přirozenou cestou dosáhnout? Protože ať je podnik jakkoli malý/velký, všechna omezení, kterými majitel limituje jeho růst, jsou nepřirozená, nejsou vyvolaná trhem, ale jsou důsledkem majitelových osobních omezených schopností a nedostatků.
17
Majitel musí být připraven na růst podniku Vyváženým a aktivním přístupem růst usnadnit. Vyváženým a aktivním přístupem růst usnadnit. To ovšem vyžaduje určitý záměr už v době zakládání podniku, mít takto postavenou podnikatelskou vizi a mít ochotu, lépe touhu k osobním změnám, osvojit si nové dovednosti, znalosti, novou moudrost. To ovšem vyžaduje určitý záměr už v době zakládání podniku, mít takto postavenou podnikatelskou vizi a mít ochotu, lépe touhu k osobním změnám, osvojit si nové dovednosti, znalosti, novou moudrost.
18
K tomu všemu nemuselo dojít Kdyby si majitel počínal již od začátku takto: měl předvídat, že pravděpodobně bude poptávka po jeho zboží „asi taková“, měl předvídat, že pravděpodobně bude poptávka po jeho zboží „asi taková“, měl předvídat že růst podniku přinese potřebu zaměstnanců, měl předvídat že růst podniku přinese potřebu zaměstnanců, že bude potřebovat další kapitál atd. že bude potřebovat další kapitál atd. Je to velká odpovědnost, ale majitel nemá na vybranou, pokud chce, aby podnik vzkvétal.
19
Musí porozumět klíčovým procesům, které je třeba zajistit, klíčovým cílům, kterých je třeba dosáhnout a klíčovému postavení, které by měl podnik podle jeho představ zaujmout na trhu. Dosáhne toho, pokud si bude klást správné otázky: Kam se chci dostat? Kdy se tam chci dostat? Jak velký kapitál budu k tomu potřebovat? Kolik budu potřebovat lidí, co by ti lidé měli dělat a jako by to měli dělat? Jakou to bude vyžadovat technologii? Jak velké budu potřebovat prostory pro dosažení prvního, druhého a třetího milníku na své cestě?
20
Plán! (Business plan) Je jasné, že je to jen pouhý odhad. Je jasné, že je to jen pouhý odhad. I přesto je nezbytně nutné představit si a jasně formulovat, tudíž naplánovat to, jaké má majitel se sebou i se svými zaměstnanci v budoucnosti úmysly. I přesto je nezbytně nutné představit si a jasně formulovat, tudíž naplánovat to, jaké má majitel se sebou i se svými zaměstnanci v budoucnosti úmysly. Pokud to jasně nebude formulovat, tedy konkrétně srozumitelně sepsat na papír tak, aby to ostatní pochopili – neví nic! Pokud to jasně nebude formulovat, tedy konkrétně srozumitelně sepsat na papír tak, aby to ostatní pochopili – neví nic! Pamatujte si – jakýkoliv plán je lepší než vůbec žádný! Pamatujte si – jakýkoliv plán je lepší než vůbec žádný!
21
Indikátor toho, že je něco v podniku v nepořádku: Podnikatel „utíká“ před problémy, neřeší je ihned, řešení odkládá, dělá jakoby se ho netýkaly!!!!!!! To je jeden z jistých kroků k záhubě.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.