Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilStanislav Dušek
1
Bezbariérovost v říjnu 2003 zřízeno konzultační středisko pro posuzování bezbariérovosti budov a staveb, úsilí o odstraňování architektonických bariér ve veřejných objektech a v dopravě, průběžné sledování dodržování stavebního zákona č. 50/1976 Sb. a prováděcí vyhlášky č. 369/2001 Sb. v Pardubicích a blízkém okolí, zastoupení v komisi pro bezbariérovost zřízené při Odboru sociálních věcí Magistrátu města Pardubic, podíl na přípravě bezbariérové mapy Pardubic.
2
Poradenské středisko dva pracovníci střediska poskytují v pondělí a ve středu konzultaci a vyjádření k projektové dokumentaci, každému, kdo o ni projeví zájem, některé problémy spočívají v projektové dokumentaci, jiné ve fázi výstavby či rekonstrukce, v dalších případech jde o již zkolaudovaný objekt, středisko také samo iniciativně vyhledává a eviduje dobré a špatné příklady stavebních úprav, získané poznatky, fotodokumentace і uplatněné připomínky jsou zveřejňovány na webové stránce
3
Alena Bělohlávková, Petr Krystek
Poradenské středisko středisko by nemohlo fungovat bez součinnosti s orgány státní správy a samosprávy, navázalo potřebné kontakty se stavebními úřady a sociálními odbory magistrátu města a úřadů městských obvodů, spolupracuje s pardubickou oblastní odbočkou Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých. Úřední hodiny PO, ST: 8 – 14 hod. Kontaktní osoby Alena Bělohlávková, Petr Krystek telefon:
4
Nájezdy na chodníky: špatná řešení
Údajně bezbariérový nájezd na chodník na ulici Jindřišská (u Východočeského divadla) krátký nájezd, prudký spád, umístění značky brání průjezdu vozíku, díra ve vozovce Bezbariérový chodník na křižovatce ulic Štrossova a Sakařova (u Kostelíčka) prudký zlom silnice k chodníku, pro vozíčkáře nepřekonatelný
5
Nájezdy na chodníky: špatná řešení
Ulice Hraniční (Studánka) snížený nájezd nasměrovaný na kanál – nebezpečné pro vozíčkáře Šumperk, ulice Nerudova po rekonstrukci chodníku zachován původní vysoký obrubník; obtížný nájezd na pouhou polovinu chodníku
6
Nájezdy na chodníky: špatná řešení
Přechod na ulici Bělehradská u supermarketu Lidl protější chodník není bezbariérově upraven – pro vozíčkáře obtížný vjezd na chodník Nový, údajně bezbariérový chodník na ulici Bělehradská pravá strana nájezdu na chodník u kanálu vyhovuje normě 2 cm; na levé straně norma překročena až o 2 cm
7
Nájezdy na chodníky: dobrá řešení
Křižovatka ulic Varšavská a Nová po bezbariérové rekonstrukci chodníků zůstala hrana vysoká asi 2,5-3 cm; na základě požadavku zbroušeno pod 2 cm Křižovatka ulic S. K. Neumanna a Na Spravedlnosti výborně: nízký obrubník při bezbariérovém vjezdu na chodník
8
Nájezdy na chodníky: dobrá řešení
Hradec Králové (u lázní), parkoviště pro vozíčkáře bezbariérový nájezd přímo na chodník (není třeba jet po silnici k vjezdu na chodník) Šumperk, pěší zóna chodník bez výškového rozdílu, barevně rozčleněný
9
Vodicí pruhy pro nevidomé
Krajský úřad, ulice Jiráskova Ulice S. K. Neumanna signální pás od obrubníku je dlouhý a navádí nevidomého do středu křižovatky; zalomení směru signálního pásu na střed přechodu je krátké signální pás navádí nevidomého do středu křižovatky, nikoliv na střed přechodu pro chodce Ulice S. K. Neumanna, autobusová zastávka na autobusové zastávce může být pouze jeden signální pás u označníku zastávky
10
Nájezdové rampy Česká spořitelna, ulice Palackého
dobré řešení: jednoramenná rampa s odpočívadly a značením Nábřeží Závodu míru, rampa na protipovodňový val špatné řešení: chybí odpočívadla po 9 m, o délce 1,5 m (tedy 3 až 4 odpočívadla)
11
Nájezdové rampy Univerzita Pardubice, rampa do knihovny a auly
dobré řešení: elegantní koncepce s odpočívadlem, realizovaná podél budovy Nábřeží Závodu míru, rampa na protipovodňový val u restaurace špatné řešení: chybí odpočívadla po 9 m, každé o délce 1,5 m (tedy 1 nebo 2 odpočívadla); úzké a strmé
12
Nájezdové rampy Přístaviště výletní lodě Arnošt
dobré řešení: dvouramenná rampa s odpočívadly Ulice Bratranců Veverkových (u bývalého obchodu Delvita) špatné řešení: prudký a zešikmený sjezd, uprostřed poničený od častých nájezdů automobilů
13
Nájezdy do budov Hotel Arnošt, ulice Arnošta z Pardubic
dobré řešení: bezbariérový přístup do budovy, ale pouze v případě automatického otvírání dveří Ulice Palackého, vchod do obchodu s oděvy špatné řešení: rampa ústící do dveří, chybí manipulační prostor 1,5 m před dveřmi
14
Nájezdy do budov: dobrá řešení
Hlavní vchod do budovy krajského úřadu, náměstí Komenského výborně: vhodně zvolené boční nájezdy a schody s okolní zelení dodaly budově majestátnost Východočeské divadlo Pardubice, boční vchod ke schodišťové plošině odstraněn 5cm schůdek u dveří, dostatečný manévrovací prostor přede dveřmi; silné bramo
15
Nájezdy do budov: stejné výchozí podmínky
Křižovatka třídy Míru a ulice 17. listopadu Budova bývalé lékárny dobré řešení: vstup rovně, nájezd až uvnitř budovy, dostatečný prostor za dveřmi Budova Poštovní spořitelny špatné řešení: nájezd přímo do klasických dveří; chybí manévrovací prostor přede dveřmi; silné bramo
16
Přístupy do budov: špatná řešení
Úřad městského obvodu Pardubice II, ulice Chemiků vstup zajištěn zadním vchodem a poté vnitřní schodišťovou plošinou zvonek na přivolání obsluhy plošiny je umístěn nevhodně (v rohu a vysoko) Úřad městského obvodu Pardubice I, ulice Jindřišská vstup vozíčkářům umožněn pouze boční brankou do dvora, 3cm schůdek před ní způsobuje problémy
17
Stavební úpravy: před a po
Prodejna Cyklocentrum u supermarketu Lidl, ulice Bělehradská před úpravou: prudký nájezd (45°), chybí manévrovací prostor 1,5 m přede dveřmi (otvírání dovnitř) vhodná úprava: parkovací prostor zvýšený na úroveň chodníku („vlna“); vznikl tak prostor pro manipulaci s dveřmi
18
Stavební úpravy: před a po
Pergola na Dubině, ulice Jana Zajíce před úpravou: nájezd rovnou do dveří bez manipulačního prostoru vhodná úprava: nájezd s požadovaným prostorem; kontrastně (žlutě) označený schod chybí však vnitřní madlo na vstupních dveřích
19
Stavební úpravy: před a po
Podchod k nemocnici pod rychlodráhou a železnicí před úpravou: vysoký obrubník s dobetonovanými nájezdy pro kola vhodná úprava: zbudování bezbariérového nájezdu na chodník
20
Stavební úpravy: před a po
Krajský úřad Pardubického kraje, ulice Jiráskova před úpravou: tato zvedací plošina slouží jako průjezdní; vjezd pouze přímo, nikoliv z boku, a nelze se otočit – prostor pouze 1,3 m x 0,9 m vhodnější úprava - kompromisní řešení: půdorys zvedací plošiny 1,4 m x 1,2 m nerealizované správné řešení: zvedací plošina s půdorysem 1,4 m x 1,4 m (Ø 1,5 m), umožňující otočení a manipulaci se standardním vozíkem o 90° - 360°
21
Soukromý byt vozíčkáře
Sociální zařízení Soukromý byt vozíčkáře dobré řešení: klasické WC (na snímcích) – požadovaná výše sedátka ( mm) může být dosažena odnimatelnými nástavci (podle typu postižení) špatné řešení: klasické WC podezděné za účelem dosažení požadavku 500 mm (podezdívka brání snadnému přistavení vozíku) další špatné řešení: dosti rozšířené speciální WC pro tělesně postižené – stanovená výška 500 mm (nevyhovuje však vozíčkářům, nemají oporu o zem)
22
Sociální zařízení: dobrá řešení
Krajský úřad Pardubického kraje, ulice Jiráskova toaleta – dveře 80 cm s madlem, otvírání ven, závěsné WC (místo pod WC na stupačky), sklopná madla, dostatečný prostor k otočení Nové Město na Moravě, hotel Medlov sprcha – dveře 80 cm s madlem, otvírání ven, ovládání sprchy dosažitelné ze sklopného sedátka, držadlo, podlaha mírně spádovaná bez výstupků, dostatečný prostor k otočení (min. Ø150 cm)
23
Naše úspěchy: stanice Pardubice hl. n.
automatické vstupní dveře do odbavovací haly zrekonstruovaný, vhodně upravený podchod (bývalý poštovní tunel) bezbariérové osobní výtahy na všechna nástupiště pojízdná zvedací plošina pro přesun vozíčkáře do vagónu bezbariérové WC v hale
24
Naše úspěchy: Východočeské divadlo
Rekonstrukce interiéru vstup v přízemí bočními dveřmi, potom je k dispozici schodišťová plošina vyhrazena 3 místa pro vozíčkáře v poslední řadě hlediště (přístup od šaten); na tuto volnou rovnou plochu je možné v případě jejich neúčasti umístit standardní sedadla vstupy na všechna WC (nejen pro vozíčkáře) osazeny dveřmi o šířce 80 cm, tudíž lze použít všechny toalety
25
Naše úspěchy: ZŠ Benešovo nám.
vhodný nájezd na tartanovou dráhu rekonstrukce školní tartanové dráhy mezi chodníkem a vstupy do šaten původně projektován schod vyjednáno navýšení chodníku a rovný, tedy bezbariérový, vstup do šaten
26
První sledované stavby
Zimní stadión - Duhová aréna maximálně bezbariérově přístupný, včetně toalet, občerstvení… omezený počet míst pro vozíčkáře, navržená místa nestačí Kavárna Siam, ul. Palackého špatné řešení: příliš strmý bezbariérový nájezd do restaurace
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.