Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
A) Determinanty nabídky
2
Cena produktu Ceny ostatních statků Ceny výrobních faktorů Technologie Počet výrobců v odvětví Cíle výrobce Počasí
3
Determinanty nabídky nabídka se vztahuje k množství, které výrobce nebo skupina výrobců hodlá v určitém časovém období prodat Proměnné které ovlivňují rozhodnutí firem nabízet na trhu zboží nebo službu (determinanty nabídky) jsou vyjádřeny v nabídkové funkci
4
Cena produktu zákon nabídky:
čím vyšší je cena zboží, tím větší bude nabízené množství za předpokladu neměnných ostatních faktorů (ceteris paribus)
5
Ceny ostatních statků Výrobky jsou substituty ve výrobě výrobce může jejich produkci snížit a díky tomu zvýšit výrobu výnosnějších produktů (jako např. tenisových či badmintonových triček) Výrobky jsou komplementy ve výrobě - nabídka jednoho zboží umožňuje nabízet i jiné zboží (výstavba další sportovní haly - více hodin aerobiku i badmintonu)
6
Ceny výrobních faktorů
Činnosti pracovně intenzivní - vyžadují relativně vysoký podíl práce oproti kapitálu Činnosti kapitálově intenzivní - vyžadují relativně vysoký podíl kapitálu - pokud jsou ceny faktorů produkce vysoké, nabídka statků a služeb klesá - při poklesu cen faktorů produkce pravděpodobnost nabídky statků a služeb na trhu roste
7
Technologie Objev nové technologie často umožňuje firmě vyrobit jednotku statku či služby s nižšími náklady Technologická zlepšení: mohou vést k produkci s nižšími náklady pravděpodobně povedou ke změnám v relativní kapitálové, resp. pracovní intenzitě produkce
8
Počet výrobců v odvětví
jestliže je trh ziskový - na trh budoui přilákáni další nabízející pokud firmy čelí ztrátám - někteří výrobci trh opustí nebo úplně zaniknou Stupeň, v jakém se počet výrobců zvyšuje nebo snižuje v reakci na změny ekonomických podmínek, závisí na sruktuře trhu, resp. na nákladech vstupu do odvětví.
9
Cíle výrobce Tradičním předpokladem ekonomů = maximalizace zisku
Součástí rozhodování je i volba mezi zisky krátkodobými a dlouhodobými Strategie pro dlouhé období může např. vyžadovat, aby firma v zájmu nasycení trhu výrobkem utrpěla krátkodobé ztráty - nabídka může být vyšší než kdyby úspěšnost byla měřena pouze na krátké období. Toto rozhodování odráží nejen ekonomickou povahu firmy, ale rovněž její vztah ke konkurenci.
10
Počasí Nejvíce evidentní - nabídka zemědělských produktů
i při stanovování nabídky určitých sportovních aktivit, např.: - závislost lyžování na teplotách a sněhových srážkách, - nebezpečí vytrvalých srážek v určitých částech roku pro nabídku golfových hřišť
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.