Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Alternativní zdroje energie

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Alternativní zdroje energie"— Transkript prezentace:

1 Alternativní zdroje energie
Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 7.1 Vodík a kyslík Nesmrtelnost je odvěkým snem lidstva. Také alchymisté toužili vyrobit elixír věčného zdraví a života. Kyslík je prvek, který celý život dýcháme a bez kterého nevydržíme ani 3 minuty. Alternativní zdroje energie Autor: Mgr. Petra Křivánková

2 7.2 Co již víme? Diagramy znázorňující podíl kyslíku:
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 7.2 Co již víme? Kde se kyslík vyskytuje? Diagramy znázorňující podíl kyslíku: Jaký je význam kyslíku pro život na Zemi? Nositel života i smrti.

3 7.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy?
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 7.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? objeven 1766 Henry Cavendish VODÍK přeprava: ocelové lahve označené červeným pruhem H2 bezbarvá plynná látka nejlehčí plyn, nejjednodušší elektronový obal, přeměna jader jeho atomů – zdroj energie na Slunci a vodíkových pum použití: výroba HCl, NH3, ztužování tuků, spolu s kyslíkem sváření, řezání kovů

4 7.4 Co si řekneme nového? KYSLÍK
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 7.4 Co si řekneme nového? radikály – částice, rozštěpené molekuly kyslíku, mohou být nebezpečné pro člověka, antioxidanty – omezují jejich účinky KYSLÍK Slučuje se s kovy i nekovy za vzniku dvouprvkových sloučenin – OXIDY. O2 bezbarvá plynná látka použití: podpora dýchání pacientům v nemocnici, potápění (dýchací přístroje), s acetylenem ke svařování LOX - kapalný kyslík, - 183°C, složka paliv pro raketové motory

5 Doplň následující tabulku:
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 7.5 Procvičení a příklady Doplň následující tabulku: kyslík vodík značka skupina perioda počet e-, p+, n0 počet valenčních e- elektronegativita

6 7.6 Něco navíc pro šikovné OZON
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 7.6 Něco navíc pro šikovné OZON Chrání život na Zemi před účinky UV záření ze Slunce. Vznik ozonu: účinkem UV záření nebo elektrického výboje (blesku) na molekuly kyslíku. tříatomová molekula kyslíku O3 ozonosféra – vrstva atmosféry (ve stratosféře, km nad Zemí) ozonová díra – úbytek ozonu ve stratosféře freony – látky ničící ozonovou vrstvu Použití: ozonizace – dezinfekce pitné vody, součást raketových paliv

7 Dioxygen in biological reactions
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemistry 7.7 CLIL Hydrogen H2 Dioxygen in biological reactions Ozone depletion Ozone O3 Oxygen O2 Photosynthesis

8 7.8 Test znalostí 1. Kde je volný kyslík v největším množství?
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 7.8 Test znalostí 1. Kde je volný kyslík v největším množství? a/ v zemské kůře b/ ve vodě c/ v lidském těle d/ v atmosféře 3. Jak se nazývají dvouprvkové sloučeniny, které tvoří kyslík? a/ sulfidy b/ oxidy c/ kyseliny d/ halogenidy 2. Kdo objevil vodík? a/ H. Cavendish b/ J. J. Berzelius c/ A. L. Lavoisier d/ D. I. Mendělejev 4. Z čeho je tvořen ozon? a/ ze dvou atomů kyslíku b/ ze tří atomů vodíku c/ ze tří molekul kyslíku d/ ze tří atomů kyslíku Správné odpovědi: b a d Test na známku

9 7.9 Použité zdroje a citace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 7.9 Použité zdroje a citace (slide 3) Chemie učebnice pro základní škola a víceletá gymnázia, Fraus, str. 32,33 (slide 1,4) (slide 7) (slide 7) Obrázky z databáze klipart

10 7.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 01 – 06 / 2012 Ročník
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 7.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 01 – 06 / 2012 Ročník 8. ročník Klíčová slova Kyslík, vodík Anotace Prezentace popisující význam, výskyt a použití vodíku a kyslíku.


Stáhnout ppt "Alternativní zdroje energie"

Podobné prezentace


Reklamy Google