Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilPavel Němec
1
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Prodejní a odbytová činnost Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
2
Zahrnuje veškeré činnosti související s dovedením hotových výrobků a služeb od výrobce ke spotřebiteli Cesty prodeje: a/ přímé 1. výrobce → spotřebitel ( obvykle u výrobků na zakázku, např. nábytek na míru) 2. výrobce→ maloobchod → spotřebitel ( obvykle u výrobků rychle podléhajících zkáze) b/ nepřímé výrobce → velkoobchod →maloobchod → spotřebitel ( např. textil)
3
Prodej je většinou začleněn do obchodního úseku Odbytové útvary mají: centralizovaný systém – je na úrovni podniku decentralizovaný systém – útvary jsou ve všech střediscích kombinovaný systém – jednání s odběrateli vede podnik, výrobu a skladování střediska, v praxi se vyskytuje nejčastěji
4
Liší se podle velikosti podniku Patří sem plánování prodeje, personální zajištění prodeje, získávání odběratelů, vyřizování reklamací, skladování výrobku, expedice, fakturace, evidence hodnocení prodeje, obchodně technické služby, podnikové prodejny, propagace atd. Plánování prodeje - plán se sestavuje jako roční, navazuje na marketing, - zahrnuje : a/ průzkum trhu b/ plánování – odbytová bilance c/ plánování zásob hotových výrobků Nejjednodušší forma plánu je bilance: potřeby = zdroje co bychom prodali = vyrobíme, nakoupíme hotové Ʃ = Ʃ Vyhodnotíme-li potřeby a zdroje a zjistíme, že se nerovnají, musíme učinit opatření, abychom rovnost zajistili
5
Skladování výrobků – hotové výrobky se skladují ve skladu hotových výrobků, zde se také kompletují ( pozor, to neznamená montují, např. k mikrovlnné troubě přibalíme speciální nádoby a vyndávací rošt), označují a balí. Množství hotových výrobků na skladě musí být optimální. Příjem z výroby na sklad se eviduje na příjemce, stav zásob na skladních kartách výrobků a výdej ze skladu provádíme výdejkou. Personální zajištění prodeje – firma může zajišťovat prodej zásilkovou službou, při které nedochází k osobnímu styku se zákazníkem nebo vyškoleným prodejním personálem mezi který patří: obchodní cestující – zaměstnanec firmy, který nabízí zboží firmám a obchodním organizacím, prodavači v maloobchodě – zaměstnanci, kteří provádí prodej konečnému zákazníkovi, key account – zaměstnanec firmy, který má na starosti pouze nejdůležitější zákazníky a obchodní zástupci (dealeři) – nejsou zaměstnanci firmy, svou činnost konají za provizi
6
Jednání s odběrateli- se uskutečňuje různými formami: individuální jednání – obchodní schůzka s partnery, veletrhy, výstavy – umožňují na jednom místě uskutečnit mnoho jednání s mnoha partnery, stávajícími i novými, burzy- jsou specifickou formou, která slouží k uzavírání obchodů s určitým zbožím ( např. burza cenných papírů, burza plodinová, burza s drahými kovy), dražby( aukce) – jsou formou obchodu, kdy ose o výsledné ceně rozhoduje teprve v průběhu dražby tzv. licitací ( vzestupnou – americká metoda nebo sestupnou – holandská metoda)
7
Expedice a fakturace – expedicí rozumíme finální přípravu a vydání hotových výrobků ze skladu odběrateli nebo přepravci. Pokud zákazník odebírá více druhů zboží, vychystáme mu je na paletách nebo jinak vhodně připravené k přepravě a zabezpečené proti poškození či ztrátě. Při prodeji zboží firma vystavuje dodací list, který jde přímo se zásilkou a složí k přejímce u odběratele a fakturu, která se většinou zasílá poštou. Faktura je daňový a účetní doklad, proto její vyhotovení musí odpovídat požadavkům daňových zákonů a musí splňovat náležitosti uvedené v zákoně o účetnictví. Dále se mohou vystavovat přepravní doklady ( pro veřejného přepravce – ČD, kamionová přeprava, letecká přeprava), v případě zahraničního prodeje se vystavují doklady pro celní odbavení, veterinární orgány, zdravotní atesty, pojištění atd.
8
Evidence prodeje – se provádí zejména v knize odeslaných faktur, je zde přehledně uvedeno, za kolik a komu bylo prodáno zboží, jaké jsou termíny splatnosti faktur, kdy byly uhrazeny a kdo z odběratelů je v prodlení s placením. Hodnocení prodeje – firma si stanovuje několik dobře sledovatelných a hodnotitelných ukazatelů např. celkový prodej v penězích, celkový prodej v naturálních jednotkách, prodej nejdůležitějších výrobků, provozní zisk. Měli bychom se zaměřovat na naše největší ( klíčové) odběratele a ty si hýčkat. Obchodně technické služby – k úspěšnému prodeji neoddělitelně patří řada služeb, které zákazník od firmy očekává a které ovlivňují jeho spokojenost s výrobkem. Patří sem poradenství, katalogy, zaškolování, zapojení, instalace, doprava zboží k zákazníkovi, poprodejní záruční a pozáruční servis, zajišťování náhradních dílů, reklamace atd. Tyto činnosti poskytuje specializovaný útvar firmy většinou nazývaný OTS- obchodně technické služby
9
1/ Uveďte, jaký doplňkový sortiment bychom měli mít na skladě, prodáváme-li: a/ fotoaparáty b/ modely lodí c/ svítidla 2/Na příkladu dlaždiček popište postup expedice 3/ Jmenujte všechny dokumenty, které se vyskytují při prodeji a realizaci dodávky
10
Biňovec, K. Přehled učiva k maturitní zkoušce z ekonomiky. Fortuna, 2004. ISBN 80- 7168-747-2. Švarcová Jena, ing a kolektiv, Ekonomie, stručný přehled. Ing. Jena Švarcová, Ph.D., CEED nakladatelství a vydavatelství, 2006. ISBN 80-903433-3-3. Klínský Petr, Munch Otto, Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy 1- 4. Fortuna, 2003, ISBN 80-7168-862-2.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.