Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJindřich Pavlík
2
Porozumění, pochopení NE měření, kvantifikace Odpověď na otázku: „JAK? A PROČ?“ ne „Kolik?“ Emocionální explorace NE racionální stránky postojů a chování Explorativní výzkum (generování idejí a „insights“) Vývoj nových produktů Vývoj kreativy (zúžení počtu konceptů)
3
Kvalitativní výzkum Pozorování Focus groups Hloubkový rozhovor
4
Co nejblíže konzumentovi – etnopřístupy Hravá, názorná prezentace výsledků – videoreporty Online – způsob sběru i využití dynamiky
5
Video-fotodeníky, partying, browsing Kreativní skupiny Konfliktní skupiny On-line skupiny Etnografické rozhovory Mikroskupiny On-line blogs Deprivační koncepty Perceptuální interviews – jak by bylo kdyby… Projektivní techniky
6
je proces poznávání a zaznamenávání smyslově vnímatelných skutečností. Výhody: nenáročné na subjekt pozorování, analýza reálného, přítomného chování Nevýhody: popis chování, ne příčiny
7
Proč pozorovat? Výzkumný pracovník spoléhá na to, že lidé ◦ Chtějí říct „co si myslí, co dělají, jak to dělají a proč to dělají“ ◦ Jsou schopní to říct ALE!!! My, lidé (respondenti) ◦ Něco záměrně nechceme říct, i když víme „jak to je“ ◦ Něco si nedokážeme uvědomit, „nevíme jak to je“ ◦ A něco prostě „neumíme říct“
8
Dle stupně standardizace: standardizované x nestandardizované x polostandardizované Dle zapojení pozorovatele zúčastněné, osobní (zjevné x skryté) ◦ A) MYSTERY SHOPPING (MS) ◦ B) CONSUMER INSIGTHS - ETNOGRAFIE nezúčastněné pozorování, často mechanické
9
Kdy a co pozorovat? Millward Brown, Konference Praha 2007
10
Objekt Čas Způsob sledování Kategorizace dat Způsob záznamu pozorovaného
11
Příprava a realizace „fiktivního nákupu“
12
Profil nakupujícího Potřeby nakupujícího: ◦ Vlastnosti produktu ◦ Cena ◦ Účel, „akční rádius“ ◦ Důvod nákupu ◦ Požadovaná výbava, servis ◦ Financování
13
Image prodejců, personálu prodejny Navazování vztahu Identifikace potřeb klienta Poskytování cílených informací Prezentace nabídky Uzavírání obchodního jednání Follow up Celkový dojem
14
Formulář Kvalitativní zpráva
15
Kvalitativní analýza emocí ALE i racionálního rozhodování
16
Porozumění současnému stavu věcí Formulace nových myšlenek Nápady pro nové způsoby využívání produktů a služeb: ◦ Substituce ◦ Způsob spotřeby ◦ Racionalizace chování
17
Skupinové diskuse, miniskupiny Individuální hloubkové rozhovory -„diády“ Expertní rozhovory Asistované nákupy Domácí návštěvy, etnografické rozhovory Den s …..
18
ETNOGRAFIE
19
ve spotřebitelském výzkumu … Co je etnografie … se nesoustředí na etnické skupiny, ale na spotřebitelské segmenty Metodologie vyvinutá antropology pro studium neznámých kultur
20
Kontext reálných situací... když spotřebitelé nakupují v obchodech a užívají služeb na pobočkách... když používají výrobky a služby v domácnosti, v soukromí... ve všech prostředích, kde se běžně pohybují, kde žijí, pracují, kde se setkávají s ostatními nebo kde tráví volný čas Porozumění spotřebitelskému chování v autentických situacích KONTEXT SKUTEČNÉHO ŽIVOTA
21
Nejčastěji používané metody „TICHÝ SPOLEČNÍK“ „NEZÚČASTNĚNÝ POZOROVATEL“ „ZÚČASTNĚNÝ POZOROVATEL“ „TAJNÝ AGENT“ Kombinace výzkumných metod: IDIs, FGDs, deníčky, workshopy, sekundární analýza: domácí archiv, rodinné video, účtenky, apod. Video Audio Fotodokumentace Poznámky
22
http://www.youtub e.com/watch?v=_U JOAEtWJ3M&feature =related http://www.youtub e.com/watch?v=_U JOAEtWJ3M&feature =related http://www.youtub e.com/watch?v=G MdwGxreYcM http://www.youtub e.com/watch?v=G MdwGxreYcM http://www.youtub e.com/watch?v=5e QLSlj_J20 http://www.youtub e.com/watch?v=5e QLSlj_J20
23
Statická oční kamera Mobilní oční kamera Zdroj: http://www.constat.cz/constat-digital/staticka-ocni-kamera
24
Jak rychle se dokáže uživatel na webu zorientovat, Snadnost ovládání a používání stránek, Splnění/nesplnění zadaného úkolu, Zapamatelnost prvků na stránce, Nejčastější vyskytující se "chyby", Struktura webových stránek.
25
http://www.constat.cz/constat-digital/ukazky-vystupu-staticke-kamery http://www.constat.cz/constat-digital/ukazky-vystupu-staticke-kamery http://www.constat.cz/constat-digital/ukazky-vystupu-mobilni-kamery http://www.constat.cz/constat-digital/ukazky-vystupu-mobilni-kamery
26
principu fungovaní hemisfér (lateralita), tedy odlišné zpracování rutin (levá hemisféra) a novinek (pravá hemisféra). priming (nevědomá dlouhodobá operační paměť), která aktivizuje určitá centra mozku na základě předcházejících zkušeností poznatků z neurovýzkumu, Ad hoc‘ experimentů a měření bioelektrických dat (zábleskové testy, EEG – GSR, EyeTracking)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.