Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAlois Ovčačík
1
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0258 Název projektu Inovace a individualizace výuky na OA a HŠ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_02_SVP_099_Bel Druh učebního materiálu prezentace Autor Mgr. Iva Běloušková VY_32_INOVACE_02_SVP_099_Bel
2
Vzdělávací obor, pro který je materiál určen Ekonomické lyceum, Obchodní akademie, Hotelnictví Předmět Občanská nauka, Základy společenských věd, Společenskovědní seminář Ročník 1., 3. Název tematické oblasti (sady) Kultura a civilizace Název vzdělávacího materiálu Rozdílnosti kultur Anotace Cílem prezentace je seznámit žáky s rozdílnostmi kultur a s jejich jednotlivými typy. Žáci se seznámí také s pojmem multikulturalismus a etnocentrismus a s jejich projevy. Materiál je určen pro 1. a 3. ročníky SOŠ. Zhotoveno, (datum/období) Listopad 2013 Ověřeno20. ledna 2014
3
Rozdílnosti kultur existuje nepřeberné množství kultur každá je něčím zvláštní a zároveň má mnoho společného s ostatními kulturami navzájem se obohacují vytvářejí složité a pestré společné kulturní dědictví lidstva
4
Typy kultur a) národní - kultura národa, národního státu (japonská, francouzská) - kultura národa, národního státu (japonská, francouzská) b) etnické - kultura přírodních národů, kmenů (Rómové, Pygmejové, amazonští indiáni) - kultura přírodních národů, kmenů (Rómové, Pygmejové, amazonští indiáni)
5
c) kulturní oblasti - společné rysy několika navzájem si blízkých kultur (evropská kulturní oblast, islámská) - společné rysy několika navzájem si blízkých kultur (evropská kulturní oblast, islámská) d) subkultura - menší kultura v rámci větší, má odlišné normy (Chodsko, punk, hipsteři) - menší kultura v rámci větší, má odlišné normy (Chodsko, punk, hipsteři)
6
Multikulturalismus myšlenkový a politický směr upřednostňující a podporující soužití jednotlivých kultur zdůrazňuje prospěšnost kulturní rozmanitosti pro společnost a stát Cíl: sjednotit všechny občany bez ohledu na jejich původ, rasu či přesvědčení při zachování kulturní odlišnosti
7
Etnocentrismus přesvědčení o výjimečnosti a dokonalosti vlastní kultury pohrdání všemi ostatními
8
Projevy etnocentrismu - rasismus – oddělování ras, kultur ►vytváření ghett - rasismus – oddělování ras, kultur ►vytváření ghett - předsudky a stereotypy – zaujaté posuzování druhého člověka na základě zjednodušených znaků - předsudky a stereotypy – zaujaté posuzování druhého člověka na základě zjednodušených znaků
9
- xenofobie – strach z cizího, neznámého, až nenávist k cizincům a přistěhovalcům - xenofobie – strach z cizího, neznámého, až nenávist k cizincům a přistěhovalcům - diskriminace – omezení práv člověka nebo skupiny lidí na základě odlišnosti rasy, pohlaví, náboženského vyznání… - diskriminace – omezení práv člověka nebo skupiny lidí na základě odlišnosti rasy, pohlaví, náboženského vyznání… - nacionalismus – vyzdvihování vlastního národa nad ostatní - nacionalismus – vyzdvihování vlastního národa nad ostatní
10
- antisemitismus – nesnášenlivost vůči Židům - antisemitismus – nesnášenlivost vůči Židům - apartheid – politika rasové segregace - apartheid – politika rasové segregace
11
Typy předsudků ekonomické rasové náboženské národnostní vůči pohlaví vůči postiženým lidem vůči fyzickému vzhledu
12
Použitá literatura: BARTONÍČKOVÁ, Klára. Občanský a společenskovědní základ - přehled středoškolského učiva. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, 272 s. Maturity. ISBN 978-80-251-2631-8. DUDÁK, Vladislav. Občanská nauka pro střední odborné školy a pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003, 326 s. ISBN 80-723-5233-4. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.