Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Principy ochrany životního prostředí Filip Dienstbier, únor 2007
2
Principy a jejich role v právu pojem „princip“, „zásada“ pravidlo chování – preskriptivnost, normativnost vůdčí ideje, výchozí myšlenky obecné, odvětvové,... I.principy právně politické výzvy zákonodárci II.právní principy (sensu stricto) ústřední ideje pozitivněprávní úpravy i nepsané pramenem práva? ANO, pokud: /30/1998 Sb./ praeter legem (nikoliv contra legem) rozpoznatelnost (usus longaevus + opinio necesitatis) význam: interpretace práva
3
Principy ochrany život. prostředí princip nejvyšší hodnoty princip trvale udržitelného rozvoje princip „účinné právní regulace“ p. vysoké úrovně ochrany p. prevence p. komplexnosti p. integrace p. ochrany u zdroje p únosného zatížení p. předběžné opatrnosti p. odpovědnosti státu p. odpovědnosti původce (znečišťovatel platí) p. informovanosti a účasti veřejnosti
4
Nejvyšší hodnota vs. TUR ? princip nejvyšší hodnoty životní prostředí je „prioritním veřejným zájmem“ (?) projevy: čl. 35 odst. 3, čl. 11 odst. 5 Listiny výjimky z ochrany, kdy „jiný veřejný zájem výrazně převýší zájem na ochraně přírody a krajiny“/§ 43 a 56 z. o opk/ posuzování vlivů lidských aktivit na ž.p. princip trvale udržitelného rozvoje /čl. 2 SES, § 6 z.č.17/1992 Sb./ životní prostředí je jednou ze součástí sociálního standardu (ekonomický rozvoj + sociální blahobyt + příznivé životní prostředí) projevy: poměřování veřejných zájmů (územní plánování, dohadovací řízení o závazných stanoviscích dotčených správních orgánů,...) /stavební zákon, správní řád,.../
5
„Účinná právní regulace“ /§ 12 z. č. 17/1992 Sb./ mezní hodnoty zatížení ž. p. určují právní předpisy; mají být stanovovány: v souladu s dosaženým stavem poznání tak, aby nebylo ohrožováno zdraví lidí, další živé organismy a ostatní složky ž.p. s přihlédnutím k možnému kumulativnímu působení nebo spolupůsobení znečišťujících látek a činností princip právně politický aplikovatelnost nad rámec pozitivní úpravy? x předvídatelnost práva, enumerativnost veřejnoprávních omezení
6
Vysoká úroveň ochrany /čl. 2 SES/ ž. p. má být chráněno na nejvyšší dosažitelné úrovni s ohledem na technické a (ekonomické) možnosti projevy: nejlepší dostupná technika (Best available technics – BAT) „ nejúčinnější a nejpokročilejší stadium vývoje technologií a činností a způsobů jejich provozování“ technika = použitá technologie + způsob, jakým je zařízení navrženo, vybudováno, provozováno, udržováno a vyřazováno z provozu, dostupnost = vyvinutí v měřítku umožňujícím zavedení v příslušném průmyslovém odvětví za ekonomicky a technicky přijatelných podmínek s ohledem na náklady a přínosy, pokud jsou provozovateli za rozumných podmínek dostupné, nejlepší = nejúčinnější z hlediska dosažení vysoké úrovně ochrany životního prostředí /z. č. 76/2002 Sb., z.č. 86/2002 Sb./
7
Princip prevence obecný právní princip /§ 415 o. z., jiné veř.pr. reg./ poškozování životního prostředí nutno předcházet důvody: nezbytnost příznivého stavu životního prostředí následná náprava není vždy možná je-li, pak je podstatně dražší, vždy je tu riziko „překročení mezí“ projevy: obecný zákaz + povolovací režim pro řadu činností ukládání povinnosti preventivních opatření (zádržné systémy, monitoring, havarijní plány, ekonomické zajištění,...)
8
Komplexnost, integrace princip komplexnosti 1. předmětem ochrany je životní prostředí jako funkční komplex, nikoliv jen soubor složek 2. předmětem regulace je zdroj nebo lidská činnost jako celek „od kolébky do hrobu“ integrovanost – procesní aspekt komplexnosti projevy: EIA, IPPC, koordinovaná stanoviska ve stavebním právu,... zásada integrace /čl. 6 SES/ ochrana životního prostředí musí tvořit integrální součást všech veřejných i soukromých akcí projevy: EIA, SEA, „soukromé“ plány a koncepce
9
Ochrana u zdroje / Únosné zatížení ochrana u zdroje („end of pipe“ principle) souvislost s principy prevence a integrace projevy: čištění odpadní vody před vypuštěním do vodního toku vs. čištění na vodním toku separovaný sběr vs. dodatečné třídění bezplatný sběr odpadu vs. úklid veřejných prostranství p. únosného zatížení území / přípustné míry zatěžování život. prostředí /§ 11 z. č. 17/1992 Sb./ není třeba ani nelze zakázat jakékoliv zatěžování mnohé je otázkou míry (souvislost: ekologická stabilita) příklady: samočistící schopnost vodního toku obnovitelné zdroje
10
Předběžná opatrnost /§ 13 zák. č. 17/1992 Sb./ „Lze-li se zřetelem ke všem okolnostem předpokládat, že hrozí nebezpečí nevratného nebo závažného poškození životního prostředí, nesmí být pochybnost o tom, že k takovému poškození skutečně dojde, důvodem pro odklad opatření, jež mají poškození zabránit.“ nejde o „presumpci viny“ („in dubio pro natura“) ale o „presumpci pochybností“ NE nutně zákaz či „nepovolení“ ale zvážení rizik a uložení adekvátních doprovodných preventivních opatření, např. analýzy rizik, havarijní plán, monitoring, zádržné systémy,...; jen v krajním případě nepovolení příklady: GMO, mobilní telefony, jaderná energetika,...
11
Odpovědnost státu /čl. 7 Ústavy/ „Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství“ /čl. 35 odst. 1 Listiny/ „Každý má právo na příznivé životní prostředí.“ působí zejména vertikálně ale čl. 41/1 Listiny: „je možno se domáhat pouze v mezích zákonů, které tato ustanovení provádějí.“
12
Odpovědnost původce obecný právní princip /§ 420 o.z.,... / ale: různé vymezení odpovědnosti též: „znečišťovatel platí“ (poluter pays principle – PPP) : škodu náklady nápravných opatření (i následky povolené činnosti ?) /směrnice o odpovědnosti, připravovaný zákon/ náklady preventivních opatření sankce i náklady na výkon veřejné správy vč. kontroly (?)
13
Informovanost a účast veřejnosti východiskem ž.p. jako veřejný statek projevy: čl. 35 odst. 2 Listiny Aarhuská úmluva směrnice ES (v současnosti příprava implementace) základní pilíře: 1. právo na informace 2. právo „účasti“ v řízeních 3. právo na přístup ke spravedlnosti
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.