Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
2
Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s
3
Každá řeka má dva břehy. Ten, na kterém stojíme a ten, po kterém toužím. Aby se tam člověk dostal, musí postavit most. Odložit svou touhu a stavět. Počítat, měřit, lámat kameny a nezapomínat, proč to dělá. Eva Svobodová
4
Co je to vlastně komunikace?
5
Z latinského „communicatio“ =spojování, sdělování Komunikace rodiny se školou je základním prvkem dobrých vztahů obou institucí. Komunikace
6
S kterými interakcemi v komunikaci se ve škole setkávám? Moje silné a slabé stránky v komunikaci? (Pracovní list příloha)
7
POZOR NA PŘEDSUDKY! Rodiče do školy raději nepouštět! Každá učitelka je hysterka! Každá si jen stěžuje a pořád něco na mém dítěti vidí! Rodič a pedagog jsou partneři!
8
„V práci nejsem člověk, ale odborník, doma nejsem učitel, ale rodič.“ Václav Mertin
9
Komunikace mezi školou a rodičem jako efektivní podpora rozvoje dítěte. V čem může kvalitní komunikace napomoci k oboustrannému porozumění? Co potřebuje pedagog znát pro práci s dítětem?
10
Kvalita dobré komunikace závisí na: - osobnosti pedagoga - osobnosti rodiče - věcnosti tématu - přípravné fázi - volených otázkách při jednání - volbě technik v jednání - dodržování pravidel naslouchání
11
Přípravná fáze 1. domluva termínu – oboustranná (sdělíme podstatu schůzky) 2. časové limity 3. cíl komunikace 4. podmínky vedení rozhovoru – místo, prostředí 5. písemné podklady pro diskuzi 6. vhodné otázky 7. kolega v záloze
12
Efektivní podmínky komunikace: 1. Sebepřijetí 2. Opravdovost 3. Porozumění 4. Respekt 5. Nadhled 6. Nestrannost 7. Zdvořilost 8. Asertivita 9. Empatie
13
Techniky v jednání Dotazování se Povzbuzování Podpora Objasňování Parafráze Zrcadlení pocitů Shrnutí Ocenění v jednání Aktivní naslouchání
14
Pravidla aktivního naslouchání Ověřujeme si v rozhovoru, zda jsme správně porozuměli a pochopili, co je nám sdělováno, Nepřerušujeme, neskáčeme do řeči, neradíme! Vyjadřujeme zájem o hovor verbálně i neverbálně Nehodnotíme před diskutujícím, co je správné a co ne Respektujeme názor druhého Vnímáme pocity a emoce
15
Čeho se určitě v komunikaci vyvarovat? Co já jako rodič nechci ve škole poslouchat? Co mě osobně vadí při komunikaci s učitelem mého dítěte aneb Když se mluví o mých dětech v přítomnosti jiných rodičů…
16
Obtíže v komunikaci Jak sdělovat špatnou zprávu? -nelhat -obsah sdělovat pozvolna, dát rodičům čas -vyjádřit pochopení -nechat prostor k vyjádření emocí
17
Důležité Dostatek prostoru pro obě strany, Stále se držet tématu, neodbíhat a nerozvádět téma, Přizpůsobit slovník – ne odborná slova, složité obraty, Pozor na gesta a přehnané pohyby, Nad rodiči se nepovyšovat, nesnažit se ukazovat odbornou převahu, Vést diskuzi k závěru: sepsat dohodnuté body zrekapitulovat, vynést zjistit, že obě strany pochopily dohodnuté stejně
18
Konfliktní rodič Rodič nepřátelský Rodič v odporu Rodič velmi mlčenlivý Rodič depresivní Rodič vztahovačný Rodič manipulativní Rodič emočně nestabilní
19
K praktickému využití: Otevřená náruč Negativní aserce Gramofonová deska
20
Základní pravidla pro jednání s rodiči Mějte na paměti: Používám vstřícnost, respekt, společenské chování Jsem ve škole vzdělaný odborník Jsem profesionál Chci naslouchat Dokážu reagovati na kritiku Nenechám se vytočit Nechávám prostor i rodičům Umím reagovat na dotazy, změny chování
21
www.etickavychova.cz/ops Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.