Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763
Joseph II / Josef II. Autor: Hana Brázdilová Datum: Cílový ročník: 8. Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
2
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací obor: Dějepis, CLIL Tematický okruh: České země v 18. století Téma: Josef II. Metodický list/anotace: žáci se seznámí s osobností Josefa II. a s politickým pozadím jeho doby, a to anglicky, a odpoví na otázky zaměřené na pochopení textu Jazyk: čeština / angličtina Očekávaný výstup: vysvětlí podstatné ekonomické, sociální, politické a kulturní změny u nás, které charakterizují modernizaci společnosti Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 12 – 15 let
3
Joseph II Joseph Benedikt Anton Michael Adam *1741 – †1790
Holy Roman Emperor 1765 – 1790 co-ruler of the Habsburg lands 1765 – 1780 sole ruler of the Habsburg lands 1780 – 1790
4
Josephinism Enlightened absolutism
he wanted to remodel Austria to the ideal enlightened state: the unitary state a centralized, efficient government rational and mostly secular society equality and freedom
5
Joseph II on his way to his coronation
6
Patent of Tolerance 1781 religious freedom to non-Catholic Christians (Lutherans, Calvinists, Greek Orthodox) permition to hold „private religious exercise“
7
A tolerance church in Vysoká
no entrance from the street usually without a tower it does not look like a church
8
Abolition of serfdom 1781 – only the first step – they can move without any permition (it was totally abolished in 1848)
9
Education elementary education was compulsory for boys and girls
scholarships for talented poor students higher education for Jews and other minorities 1784 – he changed the language of instructions from Latin to German
10
Wives Isabella of Parma Maria Josepha of Bavaria
11
His younger brother Leopold II
after Joseph II´s death he became the Holy Roman Emperor (1790 – 1792)
12
Otázky k textu 1) Ve kterých letech vládl Josef II. spolu s Marií Terezií a kdy jako samostatný vládce? 2) Co dovoluje toleranční patent? 3) Jakým způsobem osvobodil Josef II. nevolníky? 4) Jaké změny prosadil Josef II. ve školství? 5) Jak se jmenoval Josefův nástupce? 6) Co je typické pro toleranční kostel?
13
Řešení 1) 1765 – 80 jako spoluvladař, 1780 – 90 sám
2) povoluje vyznávat nekatolická náboženství (luteránské, kalvinistické, řecké ortodoxní) 3) povolil jim stěhovat se 4) povinná školní docházka, stipendia pro talentované chudé studenty, do školy mohli i židé a jiné náboženské menšiny 5) Leopold II. 6) nesmí mít viditelný vchod z ulice a vůbec by neměl vypadat jako kostel, takže žádné věže apod.
14
Useful vocabulary abolition compulsory efficient Enlightened equality
permition secular serfdom scholarship unitary zrušení povinný výkonný osvícenský rovnost povolení světský nevolnictví stipendium jednotný
15
Zdroje Webové stránky Autor neznámý. Joseph II, Holy Roman Emperor. [online]. c2002, [cit ]. Dostupné z: Casablanca. Nevolnictví. [online]. c2004, [cit ]. Dostupné z: Hypertornado. Josef II. [online]. c2005, [cit ]. Dostupné z: JOberacker. Josephinism. [online]. c2006, [cit ]. Dostupné z: JOberacker. Patent of Toleration. [online]. c2006, [cit ]. Dostupné z: Slovník Fronek, Josef. Velký česko-anglický slovník. Praha: LEDA, s. r. o., ISBN
16
Zdroje obrázků Snímek s. 3. Anetode. [online]. Volné dílo dostupné na www: Snímek s. 5. Gryffindor. [online]. Volné dílo dostupné na www: Snímek s. 6. Gryffindor. [online]. Volné dílo dostupné na www: Snímek s. 7. Joker Island. [online]. Volné dílo dostupné na www: Snímek s. 8. El bes. [online]. Volné dílo dostupné na www: Snímek s. 10 (Isabela). BetacommandBot. [online]. Volné dílo dostupné na www: Snímek s. 10 (Maria Josepha). Torvindus. [online]. Volné dílo dostupné na www:
17
Děkuji vám za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.