Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilStanislav Kovář
1
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0258 CZ.1.07/1.5.00/34.0258 Název projektu Název projektu Inovace a individualizace výuky na OA a HŠ Inovace a individualizace výuky na OA a HŠ Šablona Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení vzdělávacího materiálu Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_02_SVP_094_Bel VY_32_INOVACE_02_SVP_094_Bel Druh učebního materiálu Druh učebního materiálu prezentace prezentace Autor Autor Mgr. Iva Běloušková Mgr. Iva Běloušková VY_32_INOVACE_02_SVP_094_Bel
2
Vzdělávací obor, pro který je materiál určen Ekonomické lyceum, Obchodní akademie, Hotelnictví Předmět Občanská nauka, Základy společenských věd, Společenskovědní seminář Ročník 1., 3. Název tematické oblasti (sady) Kultura a civilizace Název vzdělávacího materiálu Umění – základní informace Anotace Cílem prezentace je seznámit žáky s pojmem umění a s jeho základní charakteristikou. Žáci mají ucelený přehled o jednotlivých typech umění. Materiál je určen pro 1. a 3. ročníky SOŠ. Zhotoveno, (datum/období) Září 2013 Ověřeno20. ledna 2014
3
Umění odvozeno od slovesa „uměti“ odvozeno od slovesa „uměti“ významná součást lidské kultury významná součást lidské kultury vysoký stupeň tvůrčích schopností a dovedností v jakémkoli oboru lidské činnosti vysoký stupeň tvůrčích schopností a dovedností v jakémkoli oboru lidské činnosti
4
podstatou je vytvořit něco nového, originálního podstatou je vytvořit něco nového, originálního za umění nelze považovat každý lidský výtvor ►originální za umění nelze považovat každý lidský výtvor ►originální projevuje se v různých oblastech (návrhářství, kuchařské umění, cukrářství,válečné umění,…) projevuje se v různých oblastech (návrhářství, kuchařské umění, cukrářství,válečné umění,…)
5
Druhy umění 1. Výtvarná umění - vizuální umělecká díla (malířství, sochařství, architektura) - vizuální umělecká díla (malířství, sochařství, architektura) 2. Umění múzická (performativní) - umělec sám vystupuje před publikem (tanec, zpěv, hudba, divadlo) - umělec sám vystupuje před publikem (tanec, zpěv, hudba, divadlo)
6
Vědy zabývající se uměním Estetika – zabývá se působením umění na člověka Estetika – zabývá se působením umění na člověka Dějiny umění (kunsthistorie) – zabývá se vývojem umění v historii Dějiny umění (kunsthistorie) – zabývá se vývojem umění v historii Sociologie umění Sociologie umění Psychologie umění Psychologie umění
7
Bohyně umění Múzy – v řecké mytologii dcery nejvyššího boha Dia a bohyně paměti Mnémosyné - odvozeno od slov „toužit, usilovat“ - odvozeno od slov „toužit, usilovat“ - každé bohyni přísluší určitý typ umění - každé bohyni přísluší určitý typ umění - zdroj inspirace - zdroj inspirace
8
1. Kalliopé – epické básnictví, zobrazovaná s rydlem a voskovou tabulkou 2. Euterpé – hudba, zobrazovaná s flétnou 3. Erató – milostná poezie, zobrazovaná s lyrou 4. Thaleia – veselé básnictví a komedie, zobrazovaná se škraboškou a pastýřskou holí 5. Terpsichoré – tanec, zobrazovaná s lyrou
9
6. Melpoméné – tragédie, zobrazovaná s tragickou maskou a břečťanem na hlavě 7. Kleió – dějepisectví, zobrazovaná se svitkem rukopisu 8. Úrania – astronomie, zobrazovaná s glóbem 9. Polyhymnia – hymnický a sborový zpěv, bez symbolů
10
Vliv umění na člověka umění působí na naše city umění působí na naše city vyvolává v nás pocity libosti/nelibosti vyvolává v nás pocity libosti/nelibosti každý vnímá pojem krásna jinak, každému se líbí něco jiného každý vnímá pojem krásna jinak, každému se líbí něco jiného
11
Jednota tří prvků - umění tvoří jednotu tří prvků: - umění tvoří jednotu tří prvků: 1. umělecký proces – tvorba uměleckého díla 2. umělecké dílo jako výsledek lidské činnosti – obraz, hudební skladba, povídka,… 3. působení díla na druhé i na tvůrce samého
12
Použitá literatura: DUDÁK, Vladislav. Občanská nauka pro střední odborné školy a pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2003, 326 s. ISBN 80-723-5233-4. FINK, Gerhard. Encyklopedie antické mytologie. Olomouc : Votobia, 1996. 365 s. ISBN 80-85885-99-9. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.