Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MUZIKOTERAPIE Prožitkový seminář 30. listopadu 2011 Jitka Kučerová

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MUZIKOTERAPIE Prožitkový seminář 30. listopadu 2011 Jitka Kučerová"— Transkript prezentace:

1 MUZIKOTERAPIE Prožitkový seminář 30. listopadu 2011 Jitka Kučerová
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost reg. číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Prožitkový seminář 30. listopadu 2011 MUZIKOTERAPIE Barevnou muzikoterapií k prožitku Jitka Kučerová

2 Jitka Kučerová absolvovala
Specializovaný praktický kurs zaměřený na metodu podpůrné vývojové muzikoterapie pod vedením Mgr.Matěje Lipského (předseda České muzikoterapeutické společnosti, psycholog, muzikoterapeut, speciální pedagog, vyučuje muzikoterapii na UK) - Akreditovaný kurs Základy muzikoterapie ve vzdělávacím programu realizovaném v rámci projektu „Vzděláváním k vyšší kvalitě péče o osobu blízkou“ pod vedením lektorky Zdeňky Polínkové

3 Využití v logopedické a speciálně pedagogické praxi
Využití muzikoterapie u dětí předškolního, školního věku Zaměření na rozvoj řeči Využití u dětí s různým zdravotním handicapem Široké uplatnění v oboru speciální pedagogika Logopedie Hudební výchova Péče o děti v ÚSP, rodině , SpŠ

4 Muzikoterapie Terapeut má muzikoterapeutické vzdělání
Využívána v širokých vrstvách populace různého věku Naplňuje potřeby klientů Různé provedení - individuální - skupinová - aktivní - receptivní

5 Muzikoterapie - význam
Český překlad-hudební terapie Pomoc hudbou člověku se zdravotními nebo edukačními problémy Využívá hudební zkušenosti Klient nemusí mít hudební vzdělání Není to autoterapie - vždy je přítomný vztah klienta a terapeuta Nejde o výkon, ale o prožitek Mít cíl

6 Různé pojetí Německo- Carl Orff-rytmus-rytmické nástroje-zvuk-pohyb-hlas-rozvíjí jemnou i hrubou motoriku Maďarsko-Zoltan Kodály-folklór-tanec-hra na jednoduché nástroje a zpěv-učil noty Amerika-Mary Helen Richardson-tamní folklor –ne noty,ale společný zpěv,poslech hudby,hudební hry Japonsko-Shinichi Suzuki-všichni mají hudební schopnosti-do 3 let-poslech hrané hudby na housle,harfu,piano,pak vlastní výuka na nástroje-nejprve imitace slyšeného-poruchy zraku Švýcarsko-eurytmika-Emile Jaques Dalcrose-hudebně pohybová metoda-systém cvičení

7 Vlastní muzikoterapeutický model
Neexpertní přístup Důraz na rovinu vztahu já-ty Dobrovolnost a nedirektivní přístup Důraz na bazální potřeby Bezpečné prostředí Vnější podpora a supervize Integrace přístupů a nástrojů podpory Důraz na kontext Celostní přístup

8 Historie muzikoterapie v ČR
Naše hudba se proslavila po celém světě Muzikoterapeuti již ne navzdory významnosti 60.léta-první vědecká zpráva Engelsmanna a Študlara První využití v Psychiatrické léčebně v Praze Bohnicích, Foniatrické klinice Miloše Seemana Logopedického ústavu v Praze-vedl Kábele Jitka Vodňanská – na přelomu let výcvik u Christopha Schwabeho a věnovala se jí v protialkoholní léčebně U Apolináře v Praze Josef Krček Jiří Kantor ,Matěj Lipský , Zdeněk Šimanovský,Jitka Gerlichová Etnika – Lubomír Holzer Organizace sekce muzikoterapie při České psychoterapeitické společnosti 2008 Česká muzikoterapeutická asociace Odborná příprava – Praha – Matěj Lipský-dvouletý vzdělávací program edukační muzikoterapie na UK v Praze-akreditovaný, v Liberci, v Olomouci

9 Formy muzikoterapie INDIVIDUÁLNÍ SKUPINOVÁ KOMUNITNÍ
(založena na vztahu terapeut – klient,ekonomicky a personálně náročná, intenzivnější, samostatné sezení výjimečně ve skupině, kdy je snížená interakce s ostatními, závažná zdravotní postižení, klienti nejsou schopni pracovat ve skupině, příprava pro skupinovou terapii) SKUPINOVÁ (využívá skupinové dění a interakce, malá/3-8/ nebo velká/8-15/, krátkodobá nebo dlouhodobá skupina, uzavřená skupina /škola,ÚSP,stacionář/, otevřená /nemocnice, léčebny/ KOMUNITNÍ (přirozeně existující skupiny /rodina, pracoviště)

10 Muzikoterapeutická jednotka
Navázání kontaktu s klientem-verbál, rituály Warming-up-zahřívací a aktivační činnost Hlavní náplň Relaxace-zklidnění uzemnění předchozí energie Závěr-sdílení prožitých zkušeností, závěrečný hudební rituál

11 Hudební prostředky: Tělo ( hra na tělo, tleskání, pleskání, dupání, luskání, hra na líce, pomocí rtů a jazyka / hvízdání , foukání, mlaskání,nadychování, zívání, bručení/) Hlas (řeč /rytmizace slov, výkřiky, šepot, běžná řeč/,kreativní zpěv, vokalizace,mantry, šamanské písně, zpěv písní /variace, tempo, dynamika, doprovod, aranžmá/ Hudební nástroje

12 Hudební nástroje Lehce ovladatelné,rytmické, melodické
Netradiční- lákají, jak se ovládají Osahat - seznámit Tradiční laděné-kytara naladěná na akord,nebo držím akord Orffův instrumentář Etnické nástroje - djembé , dešťové hole, bambusové flétničky, didgeridoo, zvonce, tibetské mísy Nástroje vlastní výroby Kompenzační - různá poutka, úchopky, návleky, držení obouruč

13 Výběr nástroje Hluboké tóny- velké, těžké, surové,
neforemné, klidné ,propustné, matné , měkké, poddajné Vysoké tóny- malé, úzké, tenké, lehké, obratné, ostré, energické, rázné Nástroje: smyčcové a brnkací-ženský princip- jemnost, něha, jistota, ochrana – dotek strun Dechové dřevěné- mužský princip Bicí neklid,agresivita, moc

14 Indikace Duševní poruchy MR Autismus Tělesné postižení
Senzorické postižení Onkologické , AIDS Poruchy komunikace Psychogeriatické poruchy Návykové látky Mentální anorexie Poruchy chování ADHD zneužívání

15 Metody muzikoterapie Hudební improvizace (Spontánně pomocí hry na tělo, zpěvu a hudebních nástrojů, i velmi postižení klienti, Individuální , skupinová, zaměření pozornosti, cíle samotných technik , uskutečnění (Ve V.B. klavír) Hudební interpretace (Jasně daný rámec, klient se učí nebo reprodukuje jakýkoliv druh hudební formy - vokální-artikulace, rytmus, dech, slovní zásoba, paměť, instrumentální, hudební produkce, hudební hry, dirigování) Kompozice (Skladba přímo pro klienta či zařízení, kreativní vytváření písní, textů, skladeb, audionahrávky, variace na písně /mění se text/, skládání písní /text, melodie nebo doprovod/, instrumentální kompozice /komponuje původní /melodie, rytmus, doprovod/, notační aktivity /nejprve vytvoří notový systém/, hudební koláž /řazení zvuků za sebou, písně, hudba za účelem nahrávky/)

16 Poslech hudby Živá Hraná Instrumentální Vokální
Oblíbené: usnadňuje navázání kontaktu Např.relaxační, meditativní, stimulační, vzpomínková, diskusní, poslech vlastní, imaginační, projektivní-popisuje

17 Literatura MUZIKOTERAPIE - Zeleiová, Jaroslava, nakladatelství Portál
ZÁKLADY MUZIKOTERAPIE - Jiří Kantor; Matěj Lipský; Jana Weber, nakladatelství Grada MUZIKOTERAPIE A SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ – Beníčková Marie, nakladatelství Grada

18


Stáhnout ppt "MUZIKOTERAPIE Prožitkový seminář 30. listopadu 2011 Jitka Kučerová"

Podobné prezentace


Reklamy Google