Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

„Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu.“ CZ.1.07/2.2.00/28.0115 Seminář „Výstupy z učení“ Přerov, Vysoká.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "„Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu.“ CZ.1.07/2.2.00/28.0115 Seminář „Výstupy z učení“ Přerov, Vysoká."— Transkript prezentace:

1 „Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu.“ CZ.1.07/2.2.00/28.0115 Seminář „Výstupy z učení“ Přerov, Vysoká škola logistiky, o.p.s.

2 I. Vytváření kvalifikačního rámce

3 Co je národní kvalifikační rámec? definice obecného minimálního standardu absolventa pro jednotlivé stupně vysokoškolského vzdělání (Bc./Mgr./Ph.D.) na základě výstupů z učení vodítko pro vytváření studijních programů v konkrétních oblastech vzdělávání

4 Proč národní kvalifikační rámec? Vnější závazky: členství ČR v Evropské unii a účast v tzv. boloňském procesu Vnitřní motivace: změna přístupu k zajišťování kvality podpora uznávání zahraničního vzdělávání lepší rozlišování profilu studijních oborů platforma pro dialog mezi relevantními aktéry v terciárním vzdělávání

5 Kdo vytváří kvalifikační rámec? Projekt Q-RAM Ministerstva školství: 2009-2012 Spoluvytvářejí zástupci všech hlavních aktérů cca 200 odborníků přímo v projektu vnější oponentury (zástupci zaměstnavatelů, profesní komory, asociace děkanů, AK)

6 Co obsahuje kvalifikační rámec? 1) Obecný popis kvalifikačních úrovní v následujících kategoriích: Odborné znalosti (faktické a teoretické) Odborné dovednosti (schopnost používat znalosti) Obecné způsobilosti („soft skills“ - tvorba úsudku, komunikace, práce v týmu, schopnost dalšího vzdělávání) 2) Soustava oblastí vzdělávání

7 Obecný popis kvalifikačních úrovní Q-RAM (tzv. národní deskriptory)

8 Srovnání: charakteristiky kvalifikačních úrovní dle akutální legislativy (zákon č. 111/1998 Sb.) Typ studijního programu Standardní doba studia (roky) Charakteristika dle zákona o vysokých školách (č. 111/1998 Sb.) Doktorský3-4 vědecké bádání a samostatná tvůrčí činnost ve výzkumu, resp. teoretická a tvůrčí činnost v umění Magisterský1-3/4-6 získání teoretických poznatků založených na soudobém stavu poznání, jejich aplikace a rozvinutí schopností k tvůrčí činnosti, resp. umělecká příprava a rozvíjení talentu Bakalářský3-4 příprava k výkonu povolání a ke studiu v Mgr. SP s využitím soudobých poznatků a metod; vč. teoretických poznatků

9 Soustava oblastí vzdělávání 1) Obecnýoblast vzdělávání – širší oborově vymezený úsek terciárního vzdělávání, v němž se uskutečňují jednotlivé studijní programy (např. oblasti Fyzika, Strojírenství, Zemědělství, Dopravní a přepravní služby) v projektu Q-RAM expertně vymezeno 39 oblastí vzdělávání každá oblast popsána prostřednictvím typických odborných znalostí a odborných dovedností absolventů popis kvalifikačních úrovní v následujících kategoriích: Odborné znalosti (faktické a teoretické) Odborné dovednosti (schopnost používat znalosti) Obecné způsobilosti („soft skills“ - tvorba úsudku, komunikace, práce v týmu, schopnost dalšího vzdělávání) 2) Soustava oblastí vzdělávání

10 II. Pilotní implementace kvalifikačního rámce

11 Co zahrnuje implementace kvalifikačního rámce (obecně)? Národní úroveň ukotvit kvalifikační rámec v systému VŠ vzdělávání (akreditace, hodnocení kvality, uznávání kvalifikací) Gesce: MŠMT Institucionální úroveň používat kvalifikační rámec a výstupy z učení při vytváření, uskutečňování a hodnocení studijních programů, oborů a předmětů Gesce: VŠ a VOŠ

12 Pilotní implementace kvalifikačního rámce: 2011 březen-listopad 2011 14 VŠ a 4 VOŠ 10 oblastí vzdělávání

13 Oblast vzděláváníNázev školy Psychologie UK, FF UP, FF Historické vědy UJEP, FF Sociální vědy UK, FSV MU, FSS VOŠ Caritas Ekonomie a ekonomika VŠE MENDELU VOŠ živnostenská Přerov VŠH (SVŠ) Strojírenství a metalurgie VŠB-TUO Elektrotechnika VUT VOŠ Sezimovo Ústí Energetika ČVUT Veterinární lékařství VFU Zemědělství ČZU Zdravotnické (nelékařské) obory JČU VOŠ zdravotnická Zlín

14 Aktéři a postupy Aktéři pilotní implementace: Odborný tým Q-RAM Implementační tým Q-RAM Experti implementace na institucích (3x18) Podstata pilotní implementace: popis vybraného studijního programu/oboru dle metodiky Q-RAM zhodnocení širších souvislostí implementace kvalifikačního rámce na konkrétní VŠ/VOŠ

15 Hlavní závěry z pilotní implementace 1)Používání kvalifikačního rámce přináší institucím pozitivních efekty: komplexní pohled na studijní programy/obory: větší transparentnost a lepší srozumitelnost obsahu kvalifikací souladu mezi cíli vzdělávání a metodami učení : umožňuje „inventuru“ studijních programů efektivita vzdělávání: orientace na výstupy z učení vede k odhalení duplicit (i bílých míst)

16 Hlavní závěry z pilotní implementace 2) Určitým problémem je terminologie – zejm. zpočátku může vyvolávat nejasnosti či rezistenci 3) Klíčovým předpokladem pro správné používání kvalifikačního rámce je fungující komunikace uvnitř instituce (vedení, garanti oborů, akademičtí pracovníci) 3) Při implementaci a používání je nutné respektovat vnitřní kulturu instituce

17 Podpora (plošné) implementace Metodická podpora MŠMT vzdělávací semináře v rámci projektu Q-RAM: duben – září 2011 metodika: před dokončením Legislativní zakotvení novelizace vyhlášky č. 42/1999 Sb. (platnost od 1.12.11) nový zákon o vysokých školách (altern. na bázi současné legislativní úpravy)

18 Implementace kvalifikačního rámce a reakreditace studijních oborů

19 Další informace http://qram.reformy-msmt.cz/

20 Děkuji Vám za pozornost! Petr Černikovský MŠMT petr.cernikovsky@msmt.cz


Stáhnout ppt "„Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu.“ CZ.1.07/2.2.00/28.0115 Seminář „Výstupy z učení“ Přerov, Vysoká."

Podobné prezentace


Reklamy Google