Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBohuslav Kovář
1
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0258 CZ.1.07/1.5.00/34.0258 Název projektu Název projektu Inovace a individualizace výuky na OA a HŠ Inovace a individualizace výuky na OA a HŠ Šablona Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení vzdělávacího materiálu Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_02_SVP_085_Bel VY_32_INOVACE_02_SVP_085_Bel Druh učebního materiálu Druh učebního materiálu Prezentace Prezentace Autor Autor Mgr. Iva Běloušková Mgr. Iva Běloušková VY_32_INOVACE_02_SVP_085_Bel
2
Vzdělávací obor, pro který je materiál určen Ekonomické lyceum, Obchodní akademie, Hotelnictví Předmět Občanská nauka, Základy společenských věd, Společenskovědní seminář Ročník 1., 3. Název tematické oblasti (sady) Kultura a civilizace Název vzdělávacího materiálu Islám – základní informace Anotace Cílem prezentace je seznámit žáky se základními informacemi o vzniku a vývoji islámu. Žáci mají ucelený přehled o základních znacích a rysech islámu. Materiál je určen pro 1. a 3. ročníky SOŠ. Zhotoveno, (datum/období) Červenec 2013 Ověřeno17. února 2014
3
Islám v překladu – podřízení se vůli boží v překladu – podřízení se vůli boží monoteistické náboženství monoteistické náboženství vznik – 7. století n. l. v Arábii vznik – 7. století n. l. v Arábii vychází z učení proroka Mohameda (původem obchodník, došel k přesvědčení, že mu bylo svěřeno boží zjevení) vychází z učení proroka Mohameda (původem obchodník, došel k přesvědčení, že mu bylo svěřeno boží zjevení) po křesťanství 2. největší náboženství světa po křesťanství 2. největší náboženství světa
4
Země, ve kterých je rozšířen islám Blízký Východ (Saudská Arábie, Katar, Omán, Irák, Írán,…) Blízký Východ (Saudská Arábie, Katar, Omán, Irák, Írán,…) severní Afrika (Egypt, Tunis, Alžírsko, Maroko,…) severní Afrika (Egypt, Tunis, Alžírsko, Maroko,…) asijské státy (Pákistán, Turecko, Maledivy, Bangladéš,…) asijské státy (Pákistán, Turecko, Maledivy, Bangladéš,…)
5
Prameny islámu Posvátná kniha – Korán Posvátná kniha – Korán Sunna – Mohamedovy činy a slova Sunna – Mohamedovy činy a slova Alláh – arabsky Bůh Alláh – arabsky Bůh Muslimové – stoupenci islámu Muslimové – stoupenci islámu Mešita – modlitebna Mešita – modlitebna Minaret – součást mešity Minaret – součást mešity
6
5 pilířů islámu 1. vyznání jedinosti a jedinečnosti Alláha 2. pravidelná modlitba vykonávaná pětkrát denně přesně předepsaným způsobem 3. půst – třicet dnů v měsíci ramadánu (od úsvitu do setmění) 4. almužna pro chudé z majetku muslima 5. alespoň jednou za život navštívit Mekku (posvátné místo muslimů)
7
Mešita v Tel Avivu Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tel_Aviv_Mosque.jpg Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tel_Aviv_Mosque.jpg
8
důraz na sociální cítění a pomoc chudým důraz na sociální cítění a pomoc chudým náboženské právo – šaría – předpisuje správný způsob života náboženské právo – šaría – předpisuje správný způsob života polygamie – je podmíněna tím, že muž musí mít všechny ženy stejně rád a stejně je zabezpečit polygamie – je podmíněna tím, že muž musí mít všechny ženy stejně rád a stejně je zabezpečit jiné pojetí práva ženy jiné pojetí práva ženy
9
Džihád náboženská povinnost muslimů usilovat o obranu a rozšiřování islámu ve vlastním srdci i ve světě náboženská povinnost muslimů usilovat o obranu a rozšiřování islámu ve vlastním srdci i ve světě někdy se označuje jako šestý pilíř islámu někdy se označuje jako šestý pilíř islámu dnes spíše motiv pro terorismus, s islámem jako náboženstvím má pramálo společného dnes spíše motiv pro terorismus, s islámem jako náboženstvím má pramálo společného
10
Větve islámu 1. sunnité - váží si tradice - váží si tradice - respektují, že první chalífové (Mohamedovi nástupci v čele obce) nebyli zvoleni z řad jeho rodiny - respektují, že první chalífové (Mohamedovi nástupci v čele obce) nebyli zvoleni z řad jeho rodiny 2. šíité - zastávají názor, že prorokovi nástupci mají být z jeho rodu - zastávají názor, že prorokovi nástupci mají být z jeho rodu
11
Postavení ženy v islámu dle koránu jsou si muž a žena rovni dle koránu jsou si muž a žena rovni ženy mají právo na vlastnictví, věno a dědictví ženy mají právo na vlastnictví, věno a dědictví muž zastává v manželství hlavní roli muž zastává v manželství hlavní roli v některých zemích ženy chodí zahaleny do tzv. burky v některých zemích ženy chodí zahaleny do tzv. burky
12
Žena v tradičním oděvu - burce Zdroj:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Woman_walking_in_Afghanistan.jpg Zdroj:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Woman_walking_in_Afghanistan.jpg
13
Použitá literatura: EMMERT, František. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2003, 224 s. Odmaturuj!. ISBN 80-862-8568-5. BARTONÍČKOVÁ, Klára. Občanský a společenskovědní základ - přehled středoškolského učiva. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, 272 s. Maturity. ISBN 978-80-251-2631-8. Použité zdroje:http://www.al-islam.cz/ Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.