Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Pár poznámek o psychoanalýze Kec 2015
2
Freud: struktura mysli Es: nevědomí SuperEgo: NE >vědomé
SPOLEČNOST PRAVIDLA Freud: struktura mysli Es: nevědomí SuperEgo: NE >vědomé Ich: vědomé+NE (vč obran) (zkušenost v obou) Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí +Tělo EROS × THANATOS
3
Celoživotní nevědomý boj
SPOLEČNOST PRAVIDLA Freud: 2 zákl. hybné síly (t. j. podstata, instinkty, motivace) život-sex + smrt-agrese ↓ fantazie, přání, myšlenky chování touha ukojení × PRAVIDLA K O N F L I K T Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí Tělo EROS × THANATOS Celoživotní nevědomý boj
4
DYNAMICKÉ POJETÍ – DYNAMICKÁ ROVINA …interakce psych. sil…
SPOLEČNOST PRAVIDLA Freud: 2 zákl. hybné síly (t. j. podstata, instinkty, motivace) život-sex + smrt-agrese ↓ fantazie, přání, myšlenky chování ZÁKL. ŽIV. MOTIVACE × stabilita rodiny a společnosti K O N F L I K T OBRANY na NEVĚDOMÉ úrovni Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí Tělo EROS × THANATOS DYNAMICKÉ POJETÍ – DYNAMICKÁ ROVINA …interakce psych. sil…
5
NEVĚDOMÉ OBRANY SPOLEČNOST OBRANY na NEVĚDOMÉ úrovni: Vědomí
PRAVIDLA OBRANY na NEVĚDOMÉ úrovni: neuvědomujeme si touhu znásilňovat a ničit ↓ neničíme, neznásilňujeme Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí Tělo EROS × THANATOS NEVĚDOMÉ OBRANY
6
Nechceme být ZLÍ, chceme aby nás měli rodiče rádi, nechceme být VINNI
SPOLEČNOST PRAVIDLA OBRANY na NEVĚDOMÉ úrovni: neuvědomujeme si touhu znásilňovat a ničit ↓ neničíme, neznásilňujeme (tedy ne „přímo“) uspokojení pro spol přijatelným způs. spol. fční jedinci spokojení (necítí se VINNI) Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí Tělo EROS × THANATOS Nechceme být ZLÍ, chceme aby nás měli rodiče rádi, nechceme být VINNI
7
NEURÓZA: přehrada před protržením
SPOLEČNOST PRAVIDLA konflikt, KONFLIKT ↓ palčivé omezení OBRANAmi ↓ neurotický symp Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí Tělo EROS × THANATOS NEURÓZA: přehrada před protržením
8
Spol. nároky (pravidla) na osobnost různé Nároky pudů (úzkosti) na osobnost různé
Vnější nároky (společnost/rodiče) Vnitřní nároky (pudy, touhy, úzkosti) ZÁVISLÉ NA ŽIVOTNÍM STÁDIU VÝVOJE VĚK
9
Spol. nároky (pravidla) na osobnost různé Nároky pudů (úzkosti) na osobnost různé
Orální Anální Falické Latence Genitální Vnější nároky (společnost/rodiče) Vnitřní nároky (pudy, touhy, úzkosti) ZÁVISLÉ NA ŽIVOTNÍM STÁDIU VÝVOJE Vývojový × Kalendářní
10
Spol. nároky (pravidla) na osobnost různé Nároky pudů (úzkosti) na osobnost různé
Orální Anální Falické Latence Genitální Každé vývojové obd. = spec. nároky na osobnost Podm. Postupu v ONTOGENET HIEARCHII NESPLNĚNÍ = DLUH Freud × Erikson Vnější nároky (společnost/rodiče) Vnitřní nároky (pudy, touhy, úzkosti) ZÁVISLÉ NA ŽIVOTNÍM STÁDIU VÝVOJE
11
Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem 1.r 3.r 5.r 12 24 ?? † I II III IV V VI VII VIII Orální zákl. důvěra – přijetí světem Anální autonomie – rce. na svět Fali/Oidi iniciativa – prosadit se ve sv. Latent. seberealizace – koop+komp Genit. identita – úloha ve světě @ intimita – místo ve světě @ tvořivost – odkaz světu @ integrita - opuštění světa
12
Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem 1.r 3.r 5.r 12 24 ?? † I II III IV V VI VII VIII Orální zákl. důvěra × nedůvěra Anální autonomie × pochybnost Fali/Oidi iniciativa × vina Latent. snaživost × méněcennost Genit. identita × konfuze rolí @ intimita × izolovanost @ tvořivost × stagnace @ integrita × zoufalost, zahořk
13
Erikson Nedůvěra Ke Světu Hra o 8 dějstvích,
Hra o 8 levelech s časovým limitem I Orální zákl. důvěra – přijetí světem Vytvořili rodiče bezpečný domov? Role MATKY: Ochrana před prvními NEPŘÁTELSTVÍMI hlad, opuštění, bolest 1.r Nedůvěra Ke Světu
14
Freud Touha pasivně přijímat agresivně si brát Hra o 8 dějstvích,
Hra o 8 levelech s časovým limitem I Orální zákl. důvěra – přijetí světem NALÉHAVOST dítěte × rce. RODIČE ústa – u(spo)kojení při přisátí - pasivní – instiktivní - aktivní – agresivní Dospělost: „francouzák“, „laskání prsů při sexu“ 1.r Touha pasivně přijímat agresivně si brát
15
Freud fixace ve std Deprivace × „Rozmazlení“ Hra o 8 dějstvích,
Hra o 8 levelech s časovým limitem I Orální zákl. důvěra – přijetí světem NALÉHAVOST dítěte × rce. RODIČE optimismus/pesimismus naivita/podezíravost povýšennost/podcenění manipulátor/pasivní obdivující/závistivý 1.r fixace ve std Deprivace × „Rozmazlení“
16
Freud *separace *projekce *popření *inkorporace Hra o 8 dějstvích,
Hra o 8 levelech s časovým limitem I PASIVNĚ PŘIJÍMAT/AGRESIVNĚ SI BRÁT …nezralost… Dítě je ve svých potřebách závislé na rodiči Dospělý se bojí samoty (za to „jak sobecký je“) Dítě vyplivne, co mu nechutná × Dospělý se vidí tak, jak jej vidí jiní Dítě raději zavře oči a usne × Dospělý bagatelizuje závažnou situaci Tak jak dítě hltavě saje z prsu Tak dospělý přijímá představy jiných *separace *projekce *popření *inkorporace
17
Erikson STUD Pochybnost Mravní čistota Hra o 8 dějstvích,
Hra o 8 levelech s časovým limitem II Anální autonomie – rce. Na svět Schopnost akt. reagovat na okolní svět? Schopnost ovládnout vlastní tělo? 1. imperativ MATKY: řád čistoty = hodnocení! Základ MORÁLKY (vnější) 3.r STUD Pochybnost Mravní čistota
18
*přílišný důraz na vzhled a časnost
Freud Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem II Anální autonomie – rce. na svět Děti si chtějí hrát s konečníkem/fecies... ...a rodiče jim to nedovolí ŘÁD ČISTOTY × anální erotika dětí 3.r *přílišný důraz na vzhled a časnost Dítě se raději omluví a pyká (než riskovat konfrontaci) Stud dospělých – negování inkontinence u lékaře (kontience – trospium × demence – AChEI rivastigmin)
19
Kontrolující × benevolentní Freud Hra o 8 dějstvích,
Hra o 8 levelech s časovým limitem II Anální autonomie – rce. Na svět AUTONOMIE dítěte × nároky RODIČE Lakota/marnotratnost Uzavřenost/výbušnost Tvrdohlavost/povolnost Pořádek/bordelář Čistotnost/špindíra Preciznost/povrchnost 3.r Kontrolující × benevolentní
20
Erikson VINA Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem III
Falické iniciativa - Podnikavost: idea-cesta-cíl! Prosadit se × REPRESE OKOLÍ Vina – nevhodné prosazení 5.r VINA
21
Freud VINA Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem III
Falické iniciativa ; (též Oidipovské) Zaujetí genitálem, masturbace dětí Matka sex. obj, otec sokemkastrační cplxidentifikace s otcem Matka nedala penis závist penisu (feminist. kritika) „hraní na doktory“, Vina – nevhodné prosazení 5.r VINA
22
Vina/ pýcha Freud Hra o 8 dějstvích,
Hra o 8 levelech s časovým limitem III Falické iniciativa ; (též Oidipovské) INICITIVA; rce rodiče na INCESTNÍ touhu domýšlivost/sebenenávist, méněcen. pyšnost/skromnost stylizovanost/otevřenost koketnost/stydlivost společenskost/izolovanost neomalenost/ostýchavost 5.r Vina/ pýcha
23
Feminismus Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem III
Falické iniciativa ; (též Oidipovské) 5.r kastrovaný muž slabší morálka motivace: žárlivost+závist ovládány pudy služebníci mužů Deutsh, Klein (1./2 20. st): ex- Millet (1971): konzervativní viktoriániský patriarcha idealizující si ženy jako pečující anděly ; šovinista; nejsilnější kontrarevoluční síla Appinanesi (2000): žena není zmrzačený muž Goldman (1909): přiznání sexuality ženám Formulace sexuality žen bez teologického moralizování Mitchell (1973): závist penisu jako symbol touhy po rovnoprávnosti: sociální kastrace
24
Erikson Měně-cennost Hra o 8 dějstvích,
Hra o 8 levelech s časovým limitem IV Latence zákl. důvěra – přijetí světem Seberealizace, kompetice, kooperace, know-how 12 Měně-cennost
25
Freud Klid před bouří Hra o 8 dějstvích,
Hra o 8 levelech s časovým limitem IV Latence zákl. důvěra – přijetí světem Vytěsnění genitálních tužeb (až do puberty) 12 Klid před bouří
26
Erikson Konfuze rolí Hra o 8 dějstvích,
Hra o 8 levelech s časovým limitem V Genit. Identita – úloha ve světě Identita, volby (sex-parner, zaměstn.) Hledání se: vzory, identifikace, symboly, iedologie, fascinace=zamilovanost 24 Konfuze rolí
27
Freud analysa Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem V
Genit. Identita – úloha ve světě Identita, volby (sex-parner, zaměstn.) Hledání se: nikdo nevstpuje Zdráv, každý nějaký konflikt 24 analysa
28
Erikson samota Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem
VI Intimita - sdílení intimního teritoria s životním partnerem (sebepřesah) Raná dospělost ? samota
29
Erikson stagnace Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem
VII Kreativita tvořivost+plodivost Odkaz světu (další generací, Celoživotním dílem) Zralá dospělost ? stagnace
30
Erikson Promarněný život Hra o 8 dějstvích,
Hra o 8 levelech s časovým limitem VII Iintegrita – dosažení smíření se světem Stáří Promarněný život
31
Partnerský vztah PŘENOS PŘENOS REGRES PACIENT KLIENT LÉKAŘ
TERAPEUT Vývoj struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU ↓ Úzkost × Nenaplnitelné naděje První léčitel = rodič (MATKA) Zákl. důvěra (E I-orální °) × nedůvěra ve vztahu PŘENOS VZORCŮ RCÍ-CHOVÁNÍ Z minulých vztahů s prim. obj. REGRES Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [-] I vědomá -- racionální = známé důvody návštěvy ↓ Racionální řešení problému = terapeut == odborník × II nevědomá -- emocionální = pocit, afekt, fantazie, přání Přenos vz. minulého (nedůvěra)
32
×!DEVALVACE Platsebo Pozitivní přenos PŘENOS PŘENOS
PACIENT KLIENT LÉKAŘ TERAPEUT Vývoj struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU ↓ První léčitel = rodič (MATKA) Zákl. důvěra (E I-orální °) Lékař ochotný, empatický, zájem PROUHLOUBENÍ ZÁKL. VZTAHU Důvěrná ochotná spolupráce Společné řešení nemoci Lékař/Terapeut/zdr. Sestra NEREALISTICKÉ PŘEDSTAVY NÁHRADOU PEČUJÍCÍHO RODIČE „VĚDOUCÍ“ „OMNIPOTENTNÍ“ „SILNÉ OSOBNOSTI“ O NEMOCNÉHO-DÍTĚ: „SLABÝ“ „NEJISTÝ“ „OHROŽENÝ“ „ÚZKOSTNÝ“ ×!DEVALVACE Platsebo
33
pomluvy Zůstat nad věcí Negativní přenos PŘENOS PŘENOS
PACIENT KLIENT LÉKAŘ TERAPEUT Vývoj struktury vztahu Nenaplnění pozitivního očekávání (ta často nereálná) ↓ DEVALVACE Nedůvěra, ODPOR, vzdor BEZ př. konfrontace nerespekt. plánu = Ohrožená – komplikovaná spolupráce anon. pomluvy ↑ Zlost, zášť, závist, strach, ponížení, žárlivost, utrpení, trauma, stud Lékař/Terapeut/zdr. Sestra (špatné jednání, arogance) negativní vztah rcí (NENÍ přenosem) pomluvy Zůstat nad věcí
34
Prim léčitel = matka REGRESE Down-grade Návrat na minulý vývojový °
OTEC DÍTĚ Prim léčitel = matka
35
Vysvětlit, že škodí víc sobě
REGRESE NEMOC Potřeba uspokojení dětských potřeb Opakování dětských traumat Lékař Terap. Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [1] VZDORNÝ typ přenosu Př. Svlečené dítě stojící na hanbě ↓ (~~~ANÁLNÍ) Vyšetření = stud-ponížení = trest Lékař = autoritářský otec ↓ Nutnost podrobení se lékaři-otci pacient Autoterapie vzdorem volby: Model malířům Vysvětlit, že škodí víc sobě
36
Nevychovávat, nenadávat
REGRESE NEMOC Potřeba uspokojení dětských potřeb Opakování dětských traumat Lékař Terap. Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [2] Př. Dítěti vyčítána odp. za nemoc ↓ (~~~FALICKÉ) Nemoc = odplata = pocit viny ↓ Očekávání trestu od otce-lékaře pacient Nevychovávat, nenadávat
37
Přesvědčit o dobrých úmyslech
REGRESE NEMOC Potřeba uspokojení dětských potřeb Opakování dětských traumat Lékař Terap. Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [3] paranoidněpersekuční Dítě nevěří matce, nebezpečný sv ↓ (~~~ORÁLNÍ) Lékař–panická úzkost–monstrum ↓ Očekávání toho nejhoršího pacient Přesvědčit o dobrých úmyslech
38
Dodržovat etiku × risk pomsty
REGRESE NEMOC Potřeba uspokojení dětských potřeb Opakování dětských traumat Lékař Terap. Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [4] SVÁDIVÝ přenos incestní touhy dítěte/svádivý rodič ↓ (~~~FALICKÉ) Sexuální fantasie o lékaři (strach) ↓ Nařknutí lékaře z harašení/zneužití pacient Dodržovat etiku × risk pomsty
39
Stanovit hranice-vymezit čas porad
REGRESE NEMOC Potřeba uspokojení dětských potřeb Opakování dětských traumat Lékař Terap. Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [5] SYMBIOTICKÝ přenos Separační úzkost ↓ (~~~ORÁLNÍ) Strach ze samoty ↓ Touha splynout se silnou osobností pacient Stanovit hranice-vymezit čas porad
40
Nenechat se vyprovokovat, zmanipulovat
REZISTENCE PSYCHOSOMATIKA NEGATIVNÍ TERAPEUTICKÁ RCE. Pacient se nemůže vyléčit z φ příč! Lékař Terap. Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [6] SADOMASOCHISTICKÝ Př. Pozornost k dítěti jen v onem ↓ (~~~ORÁLNÍ) Nemoc = odměna (MOCNÉ dítě) ↓ ZISK ZE SOMAT ONEM: PÉČE OKOLÍ, ODPLATA TRIUMF NAD AUTORITOU MANIPULACE S AUTOR. NELÉČITELNOST…NELÉČITELNOST pacient Nenechat se vyprovokovat, zmanipulovat
41
Status qou Moratorium REZISTENCE PSYCHOSOMATIKA
NEGATIVNÍ TERAPEUTICKÁ RCE. Pacient se nemůže vyléčit z φ příč! Lékař Terap. Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [-] somatizace Př. Pozornost k dítěti jen v onem ↓ somatizace Nemoc = odměna = odložení sporů v rodině = odložení rozhodnutí ↓ ZISK ZE SOMAT ONEM pacient Status qou Moratorium
42
PROTIPŘENOS TERAPEUTA
etické kodexy:pozitivní přenos Identifikace s pečovatem-pomoc bezmocným Často motiv v omnipotentních rodičích Snaha o rozluštění vlastních přenosů Lékař Terap. pacient Přísní rodičejsem autoritářský? perfekcionista? tlačím do terapie? Vyvarovat se přesouvání afektů PROTIPŘENOS TERAPEUTA nekorigovaná negativní rce. na pacientův přenos Sadomasochistický pac. se „nechce vyléčit“ zlost terapeuta „ničí mě“ zlost na sebe, že měl zlost lze korigovat a využít k rozklíčování púvodního
43
Zdroje: FONAGY, Peter a Mary TARGET. Psychoanalytické teorie: perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Vyd. 1. Překlad Eva Klimentová. Praha: Portál, 2005, 398 s. ISBN PROCHASKA, James O a Mary TARGET. Psychoterapeutické systémy: průřez teoriemi. 1. vyd. Překlad Eva Klimentová. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN ŠEBEK, Michael. Amireport: Přenos a protipřenos ve vztahu lékaře a pacienta PŘÍHODA, Petr: Etika-didaktický text ŠEBEK, Michael. Kurz Lékařské psychologie a etiky (2014), 2.LF UK ŠEBEK et al.: VP Psychosomatika (2015), 2.LF UK Freudův strukturální model volně upraven podle PhDr. ŠEBKA CSc.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.