Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilIveta Veselá
1
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
2
Planeta Země – „živá“ planeta je planetou rozmanitých ekosystémů. Právě její rozmanitost a pestrost neživého prostředí i živých forem života z ní činí jedinečnou v dosud známém Vesmíru.
3
Rozmanitost je znakem také soudobé LIDSKÉ SPOLEČNOSTI. V rámci ní rozlišujeme tzv. „lidské rasy“. Tj. velké skupiny lidí se stejnými tělesnými znaky, které vznikly vlivem odlišného přírodního a geografického prostředí.
4
I přes jisté odlišnosti platí, že všichni lidé jsou si rovni…Všichni musíme jíst, pít, spát, milujeme. Nikdo z nás není více ani méně. Každý z nás je člověkem. Všichni se umíme smát.
5
Všichni se umíme bát.
6
V očích každého z nás najdete lásku, strach, touhu i radost, bolest, naději i očekávání….
7
Jak je tedy možné, že i v moderním světě stále více dětí bere do rukou zbraně a se zbraní umírá?
8
Proč lidé bojují, plení, ničí a marní takový zázrak, jakým je život?
9
Proč jedni žijí v blahobytu, zatímco řada lidí umírá v bídě hlady, vyčerpáním?
10
Původcem všeho je jen člověk a jeho kultura. Kulturou rozumíme historicky vzniklý a s vývojem člověka se rozvíjející systém hodnot. Z antropologického hledisky je kultura vše to, co souvisí s činností člověka nebo je jejím výsledkem.
11
Kultura je jedním ze znaků etnicity – tj. systému jazykových, kulturních, náboženských a teritoriálních faktorů, vymezujících etnikum. Kultura je rozmanitá a právě její rozmanitost – tzv. kulturní pluralismus je podle řady myšlenkových proudů předpokladem úspěšného přežití lidského druhu.
12
V současném světě dochází v souvislosti s globalizací,
13
ale také nezadržitelnou migrací obyvatelstva, ke střetávání jednotlivých kultur. Snad nejlépe tento proces označuje termín akulturace, tj. proces vývoje a střetávání i prolínání jednotlivých kultur, přejímání jejích hodnot, tradic či vzorců chování, jejich přetváření i vylučování.
14
Dochází k míšení architektury, technologií, vzorců chování i náboženství. Řada příkladů ukazuje, že kultury a náboženství mohou existovat vedle sebe i mezi sebou. Jde však o dlouhodobé procesy akulturace, adaptace i integrace.
15
Jak toho však dosáhnout ve světě, ve kterém stále existuje: - xenofóbie (strach z cizinců) - rasismus (nepřátelské a diskriminační jednání na základě rasové odlišnosti) - extrémní nacionalismus - předsudky a hloupá omezení?
16
Východisko je jediné – OSVĚTA, tj. výchova a vzdělávání v oblasti multikulturní problematiky.
17
Jde o cílené poznávání odlišných kultur, jejich znaků (náboženství, hodnot, tradic atd.). Rozvíjení dovedností komunikace, kooperace a vzájemného soužití.
18
Významnou roli hrají nejen vzdělávací programy, ale také legislativní ochrana na úrovni lokální i mezinárodní.
19
V této oblasti působí řada státních, dobrovolných a mezinárodních organizací a institucí.
20
Pokusme se chápat odlišnost jako hodnotu. Zrušme hranice v komunikaci a bariéry ve vzájemném soužití.
21
Jedině cestou tolerance, úcty a respektu dosáhneme toho, abychom všichni stáli na stejné startovní čáře příležitosti.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.