Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Slovesný vid 8. ročník
2
Slovesný vid = schopnost slovesa vyjádřit dokonavost nebo nedokonavost
všechny tvary téhož slovesa vyjadřují týž vid (četl, čte, bude číst, čti! četl by, …..)
3
Slovesa nedokonavá Číst = četl
– vyjadřují děj jako prostě probíhající, neohraničený lze utvořit tvar pro minulý, přítomný i budoucí čas Číst = četl čte bude číst
4
Slovesa dokonavá Dát = dal vyjadřují děj jako ohraničený
tato slovesa děj přítomný vyjádřit nemohou Dát = dal dá - tvar pro přítomný a budoucí čas je stejný
5
Slovesa dokonavá a nedokonavá, která se liší jen videm, vytvářejí
vidové dvojice DOKONAVÁ NEDOKONAVÁ dát dávat vynést vynášet hodit házet spravit spravovat napustit napouštět
6
Slovesa dokonavá se tvoří ze sloves nedokonavých pomocí předpony
mýt – umýt holit – oholit česat – učesat zvát – pozvat žloutnout - zežloutnout
7
Slovesa nedokonavá se tvoří ze sloves dokonavých příponami
- někdy dojde ke změně v kořenu slova dát – dávat spravit – spravovat připojit – připojovat napustit – napouštět
8
Ze slovesa nedokonavého lze utvořit sloveso dokonavé a z toho zase příponou sloveso nedokonavé
Mýt – umýt – umývat Šít – vyšít – vyšívat Dát – přidat - přidávat
9
- vidové rozdíly u podstatných a přídavných jmen utvořených od sloves
kopnutí – kopání písknutí – pískání pletený – upletený malovaný - namalovaný
10
- v rozkazovacím způsobu, chceme-li vyjádřit zákaz, užíváme nedokonavá slovesa
Nezavírej dveře ! Neříkej to o něm ! Nechoď teď pryč !
11
některá slovesa vyjadřují děj, který se stal několikrát za sebou
= děj násobený Pozavírali jsme okna. Chodíval jsem k nim. Sedávala pod lípou. Když jsem k vám chodívával…
12
Použitá literatura : V. Styblík a kol. : Český jazyk pro 8. ročník ZŠ
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.