Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilTereza Veselá
1
Mentoring pro začínající vědkyně a vědce Kateřina Cidlinská Národní kontaktní centrum – ženy a věda Sociologický ústav AV ČR, v. v. i.
2
Národní kontaktní centrum – ženy a věda Kdo jsme? Cíle podpora genderové rovnosti v akademickém prostředí zlepšení postavení žen a mladých lidí ve vědě Naše agenda Výzkum Rozvíjení diskusí na politické úrovni Podpůrné aktivity Více na www.zenyaveda.cz
3
Základní koncepce našeho programu Obecná definice mentoringu: proces, skrze nějž se dostává mladším a méně zkušeným lidem podpory, rad a přátelství, který jim má umožnit nastartovat kariéru a uspět v pracovním životě nebo ve studiu Základní funkce: rolové modely/vzory, psychologická podpora, praktická pomoc Koncepce našeho mentoringu – Cílové skupiny: Mentees: post/doktorandi a post/doktorandky ze všech veřejných výzkumných institucí a vysokých škol Mentoři: vědkyně a vědci na vyšší než postdoktorské pozici (z jiné instituce než mentee) – Formát: Individální spolupráce mentoringové dvojice mentor-mentee Skupinové aktivity pro mentees - kurzy profesního a osobnostního rozvoje (kariérní poradenství, časový management, projektový management, prezentační dovednosti, komunikační dovednosti) – Oborově rozdělené skupiny
4
Proč mentoring pro začínající vědkyně a vědce? Naše motivace pro založení programu – Velice nízké zastoupení žen mezi výzkumníky (27 %) X zastoupení žen mezi studujícícmi – Největší odliv žen z vědy – post/doktorská fáze – Složitá situace začínajících vědců obecně Cíl: podpora profesního rozvoje (post)doktorandek a (post)doktorandů, pomoc s rozjezdem vědecké kariéry a ujasněním si jejího směřování – Pomoci identifikovat kariérní cíle a kroky, jak jich dosáhnout – usnadnit orientaci ve vědeckém kariérním systému – rozšířit profesní síť a možnosti uplatnění ve vědě – posílit vzájemnou výměnu zkušeností – podpořit sebevědomí Rozdíl mezi vztahem mentorem a školitelem – otevřenější vztah – prospěšnost spolupráce s lidmi z jiných institucí – jiné cíle než vztah školitele a studenta
5
Praktické informace – průběh I. Délka jednoho ročníku programu: únor – prosinec Do kdy podat přihlášku: 31. 1. Jak se přihlásit? – Přes formulář na webových stránkách programu – Přístupové údaje do intranetu → vytvoření profilu – Funkce intranetu Začátek programu pro mentees: únorový workshop (formulace individuálních mentoringových cílů a kroků, jak jich dosáhnout → charakteristika mentora)
6
Praktické informace – průběh II. Vytváření mentoringových dvojic = začátek programu pro mentory – 2 cesty výběru mentorů: 1) výběr z přihlášených mentorů viditelných na intranetu (od konce ledna) 2) mentee si najde mentora samostatně → informuje koodrinátorku → ona osloví mentora a vysvětlí koncepci programu – Oslovení mentora: mentee pošle mentorovi svůj plán vytvořený během úvodního worshopu a vysvětlí, proč si pro naplnění svých cílů vybral právě jeho – Úvodní schůzka mentee/ho a mentora → dohoda Každý mentee by měl mít svého mentora nejpozději v dubnu
7
Praktické informace – průběh III. Náplň programu: je na dohodě mentoringové dvojice Kurzy budou rozprostřeny do celého roku Závěr programu: – prosinec – závěrečná evaluace formou dotazníku – ne nutně konec spolupráce s mentorem – možnost návštěvy kurzů s novým ročníkem mentees
8
Na koho se obracet: Kateřina Cidlinská katerina.cidlinska@soc.cas.cz 222 222 322 728 026 891 Martina Fucimanová martina.fucimanova@soc.cas.cz 222 222 322 V případě zájmu přijdeme představit program na vaši instituci. Tešíme se na spolupráci!
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.