Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKarolína Říhová
1
Chudoba a sociální vyloučení pohled ekonoma Ladislav P r ů š a Ostrava, 7. září 2010
2
osnova 1.Od chudoby k sociálnímu začleňování 2.Strategie EU 2020 3.Výdaje na systém sociální ochrany obyvatelstva 4.Služby sociální prevence jako nástroj prevence sociálního vyloučení
3
pojetí chudoby v teorii Tomeš, Igor. Úvod do teorie a metodologie sociální politiky. Praha: Portál 2010 v minulosti: chudoba byla vždy vnímána jako nedostatek něčeho důležitého pro život → jak uspokojit nedostatky (individuální nebo organizovaná filantropie, později pomoc) nikoli jak odstranit příčiny chudoby → sociální past
4
v současnosti: chudoba = nemajetnost, nedostatečný příjem (chybí zaměstnání), nedostatečné zdraví (chybí zdravotní péče) a vzdělání (nedostatečná kvalifikace), nelidské podmínky práce a života (chybí přiměřené bydlení) ↓ chudým jsou zdroje a služby, nutné pro přiměřeně důstojný život v dané společnosti, nedostupné ↓ efektivní řešení problému ↓ zpřístupnit pracovní trh, poskytnout zdravotní péči a vzdělání, zpřístupnit bydlení a účast na společenském životě
5
Strategie EU 2020 březen 2010 Sdělení EK: snížit počet osob ohrožených chudobou do r. 2020 o 25 % (o 20 mil. osob) zásadní výhrady velké skupiny zemí (vč. ČR) – indikátor relativní chudoby postihuje pouze příjmovou chudobu, koncept sociálního začleňování je širší červen 2010 EK: cíl snížení chudoby bude stanoven s využitím kombinace tří ukazatelů (míra ohrožení chudobou, míra materiální deprivace, podíl osob žijících v domácnostech bez zaměstnané osoby) členské státy si mohou stanovit vnitrostátní cíle
6
míra ohrožení chudobou = podíl osob s čistým příjmem menším než 60 % národního příjmového mediánu po sociálních transferech na spotřební jednotku EU-SILC (2008): ČR – 9 % (EU 27 – 17 %) nízká míra diferenciace příjmu, vysoká efektivita sociálních transferů → omezený prostor pro další snižování → cíl: udržet stav na úrovni r. 2008 a zabránit odchylkám od této úrovně
7
materiální deprivace vztahuje se k části populace, která postrádá nejméně 4 položky z 9 (nemohou si dovolit (1) uhradit nečekaný výdaj, (2) jeden týden dovolené mimo domov v roce, (3) jídlo s masem každý druhý den, (4) adekvátně vytápět dům či byt, (5) pračku, (6) barevnou televizi, (7) telefon, (8) auto, (9) mají nedoplatky) příčina: nedostatečná hladina příjmu, sekundární chudoba (výdaje za zbytné věci, nevhodná struktura výdajů EU-SILC: ČR – 6,8 % (EU 27 – 8,2 %) cíl: očekává se příznivý vývoj
8
podíl osob žijících v domácnostech bez zaměstnané osoby EU-SILC(2008) ČR: 6 % populace ve věku 18 – 59 let 7,4 % dětí ve věku 0 – 17 let EU27:9,2 % populace ve 18 – 59 let 9,2 % dětí ve věku 0 – 17 let dlouhodobá nezaměstnanost nepříznivě ovlivňuje chudobu dětí – mezigenerační přenos chudoby (obtížný přístup a uplatnění na trhu práce) domácnosti se závislými dětmi ohroženy chudobou více než domácnosti bez dětí cíl: snížit počet osob žijících v domácnostech bez zaměstnané osoby
9
EU-SILC (2008): ČR – sociálním vyloučením ohroženo 1 567 500 osob (= 15,3 %) chudoba materiální deprivace nízká intenzita práce 1 2 3 4 5 6 7 1.464 tis. osob (4,5 %) 2.140 tis. osob (1,4 %) 3.139 tis. osob (1,4 %) 4.183 tis. osob (1,8 %) 5.382 tis. osob (3,7 %) 6.35 tis. osob (0,3 %) 7.227 tis. osob (2,2 %)
10
Podíl osob ohrožených chudobou nebo sociálním vyloučením v zemích EU na celkové populaci (EU SILC 2008) Rumunsko44,2Estonsko22,1 Bulharsko38,1Belgie20,8 Lotyšsko33,9Slovensko20,6 Polsko33,4Německo20,4 Maďarsko29,7Malta19,5 Litva29,7Francie19,1 Velká Británie28,3Rakousko18,6 Řecko28,2Slovinsko18,5 Portugalsko26,0Finsko17,4 Itálie25,3Dánsko16,5 EU-2724,5Lucembursko15,5 Irsko23,7Švédsko15,5 Španělsko23,2Česká republika15,3 Kypr22,4Nizozemí15,0
13
typy sociálních služeb služby sociální péče služby sociální prevence poradenství
14
služby sociální péče napomáhají osobám zajistit jejich fyzickou a psychickou soběstačnost s cílem umožnit jim v nejvyšší možné míře zapojení do běžného života společnosti a v případech, kdy toto vylučuje jejich stav, zajistit jim důstojné prostředí a zacházení
15
sociální poradenství poskytuje osobám potřebné informace přispívající k řešení jejich nepříznivé sociální situace, sociální poradenství je základní činností při poskytování všech druhů sociálních služeb; poskytovatelé sociálních služeb jsou vždy povinni tuto činnost zajistit
16
služby sociální prevence napomáhají zabránit sociálnímu vyloučení osob, které jsou tímto ohroženy pro krizovou sociální situaci, životní návyky a způsob života vedoucí ke konfliktu se společností, sociálně znevýhodňující prostředí a ohrožení práv a oprávněných zájmů trestnou činností jiné fyzické osoby, cílem služeb sociální prevence je napomáhat osobám k překonání jejich nepříznivé sociální situace a chránit společnost před vznikem a šířením nežádoucích společenských jevů
17
co s toho vyplývá? odlišné pojetí a cíle služeb vyžaduje i jejich odlišné organizačně správní uspořádání a tedy i financování ↓ definovat roli jednotlivých úrovní veřejné správy (stát – MPSV, krajská a obecní samospráva, kraj a obec v přenesené / rozšířené působnosti a poskytovatelů sociálních služeb vč. NNO) ↓ propojit systém plánování, registrace a financování sociálních služeb (krajský plán rozvoje sociálních služeb x priority rozvoje sociálních služeb do r. 2012) ↓ definovat základní pravidla financování
18
poskytovatel zasahuje ve prospěch společnosti a občana, zpravidla na jeho žádost, pomáhá mu překonat jeho obtížnou sociální situaci nebo sociální problém cílem je prospěch celé společnosti, resp. ochrana společnosti před sociální patologií ?má ČR zajištěno naplňování mezinárodně právních závazků samosprávnými orgány krajů a měst? reforma veřejné správy v sociální oblasti nenaplnila základní poslání (přiblížení služeb občanům) oddělení státní správy a samosprávy v ČR od r. 1862 s výjimkou NV
19
návrhy řešení 1.převést poskytování a financování těchto služeb do přenesené působnosti krajů 2.vyhlásit na poskytování těchto služeb výběrová řízení podle výsledků plánu rozvoje sociálních služeb ze strany kraje a na tomto základě služby financovat na základě smlouvy kritérium efektivnosti: existence potřebné služby v regionu (prevence je cca 10 x levnější než následná represe) provozování: zpravidla NNO – nutno zabezpečit stabilitu financování (= závaznost údajů o financování v rámci registrace → propojení plánování, registrace a financování)
20
děkuji za pozornost ladislav.prusa@vupsv.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.