Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilSebastian Ovčačík
1
Aktivita C1 Vzájemné učení škol v oblasti autoevaluace celostátní závěrečná konference 29. 11. 2011 Praha Prezentují: Kateřina Žežulová - workshopy Jana Kargerová – vzájemné návštěvy škol Jana Kazíková – Peer Review
2
Ilustrační foto ze vzájemné návštěvy škol
3
Jak školy vnímaly aktivity vzájemného učení
4
Struktura aktivity Vzájemné učení škol v projektu probíhalo prostřednictvím: Workshopů Peer Review Vzájemných návštěv škol Na aktivitách docházelo k: sdílení zkušeností s procesy autoevaluace, nezraňující popisné zpětné vazbě ze strany kritických přátel (v aktivitě Peer Review), vzájemnému učení škol v tzv. zóně nejbližšího vývoje.
5
Charakteristiky kolegiálního učení a sdílení zkušeností mezi kolegy Kdo poskytoval zpětnou vazbu? Školy sdílely zkušenosti, vzájemně si poskytovaly zpětnou vazbu a učily se. Kolegové ze škol byli: ve stejném postavení, nepřekonávali bariéru nerovnosti, mluvili stejnou řečí, měli podobné zkušenosti, řešili podobné problémy, důvěřovali si, učili se od sebe v tzv. zóně nejbližšího vývoje (pomůže jim kolega, který je jen o krůček dál nebo má jiný pohled na věc) efektivita kolegiálního učení
6
Principy práce Při jednotlivých aktivitách jsme uplatňovali tyto principy: Princip dobrovolnosti Školy vstupovaly do jednotlivých akcí dobrovolně a mohly si samy vybrat partnerskou školu. Princip individuálního přístupu Školy ve spolupráci volily podoblasti vlastního hodnocení školy, které byly předmětem řešení. Výběr reagoval na aktuální potřeby partnerských škol. Princip odbornosti Akcím byl přítomen odborník, který facilitoval jednotlivé akce.
7
Principy práce Při jednotlivých aktivitách jsme uplatňovali tyto principy: Princip aktivního přístupu Odborník nevystupoval v roli lektora, používal konzultačních metod a technik k rozvoji potenciálu školy. Princip etiky a bezpečnosti Byla dodržena podmínka nekonkurenčnost mezi školami. Byla dodržena podmínka neposkytování informací či dokumentů třetím stranám. Všichni aktéři k sobě byli navzájem empatiční a citlivě přistupovali k řešení problémů. Školy si navzájem neposkytovaly nevyžádané rady. Školy dále promýšlely sdělení zpětné vazby a pracovaly s ním ve smyslu nápravných opatření. Projekt garantoval všem školám anonymitu.
8
Workshopy Typy workshopů: workshop zaměřený na autoevaluaci školy workshop zaměřený na práci s evaluačními nástroji Rámec pro vlastní hodnocení školy (metod. průvodce) 360 o zpětná vazba pro střední úroveň řízení (soubor dotazníků a metod. doporučení) workshop zaměřený na popisnou zpětnou vazbu (pro peers) Celkem bylo uskutečněno 60 workshopů (včetně 2 pilotáží). Délka workshopů: jednodenní Jedné akce účastnilo: 1 – 3 osob z každé zúčastněné školy Maximální počet osob na workshopu: 21 osob
9
Workshop zaměřený na autoevaluaci školy Cílem workshopu bylo seznámit školy s: základními teoretickými východisky autoevaluace praktickými zkušenostmi kolegů, které by mohli sloužit jako inspirace a příklady dobré praxe škol. Způsob práce: Prezentace provádění vlastního hodnocení školy. Tvořivé aktivity týkající se autoevaluačních procesů.
10
Workshop zaměřený na práci s autoevaluačními nástroji Cílem workshopu bylo: rozšířit povědomí o nabídce projektu, dosáhnout vyšší úrovně v užívání nabízených evaluačních nástrojů na portálu projektu. Způsob práce: Individuální práce dle instrukcí s konkrétním nástrojem nejčastěji u PC. Prezentace provádění vlastního hodnocení školy.
11
Workshop zaměřený na popisnou zpětnou vazbu (pro peers) Cílem workshopu bylo: zlepšit dovednosti peers v podávání zpětné vazby popisným způsobem. Způsob práce: Tvořivé aktivity týkající se nácviku popisné zpětné vazby.
12
Foto z workshopu
13
Peer Review Domácí (hodnocená) škola zvolila 2 oblasti vlastního hodnocení školy, které byly předmětem hodnocení peers (kritických přátel z partnerské školy), která zároveň vyslovovala návrhy a opatření vedoucí ke zlepšení ze svého pohledu. Způsob práce: analýza dokumentů hodnocené školy k vybraným oblastem analýza situace na místě hodnocené školy (např. komunikace se zainteresovanými osobami v souvislosti s vybranými oblastmi) zpětná vazba od peers (kritických přátel) Celkem bylo uskutečněno 30 Peer Review (včetně 2 pilotáží) Délka Peer Review: dvoudenní Jednoho Peer Review se účastnily: 2 školy (hodnocená škola a peers) Jedné akce se účastnilo: 2 autoevaluační týmy z každé školy po 4 osobách, tj. 8 osob
14
Většina škol chce pokračovat v partnerské spolupráci – Peer Review
15
Foto z úvodního setkání Peer Review
16
Foto z Peer Review Dát nějaké foto z peer review
17
vlastní nástroje peers pro zjišťování kvality v daných oblastech
18
Vzájemné návštěvy škol Domácí škola zvolila 2-4 oblasti vlastního hodnocení školy, které byly předmětem sdílení. Způsob práce: analýza dokumentů k vybraným oblastem ukázky práce ve vybraných oblastech/podoblastech diskuse ke způsobu a organizaci práce ve vybraných oblastech ukázky používaných nástrojů a metod, případně hospitace v hodinách k danému tématu Celkem bylo uskutečněno 40 návštěv škol (včetně 2 pilotáží) Délka vzájemné návštěvy: dvě dvoudenní akce (reciprocita) Jedné návštěvy se účastnily: 2 školy (domácí škola a škola přijíždějící na návštěvu) Jedné akce se účastnilo: 2 autoevaluační týmy z každé školy po 4 osobách, tj. 8 osob
19
Většina škol chce pokračovat v partnerské spolupráci - návštěvy
20
Foto z úvodního setkání Vzájemných návštěv škol
21
Foto ze vzájemné návštěvy
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.