Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

SOCIÁLNÍ PARTNERSTVÍ k podpoře odborného školství a technických povolání Autor projektů IQ Auto a IQ Industry Ing. Jiří Herodes.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "SOCIÁLNÍ PARTNERSTVÍ k podpoře odborného školství a technických povolání Autor projektů IQ Auto a IQ Industry Ing. Jiří Herodes."— Transkript prezentace:

1 SOCIÁLNÍ PARTNERSTVÍ k podpoře odborného školství a technických povolání Autor projektů IQ Auto a IQ Industry Ing. Jiří Herodes

2 Najděme odvahu k co nejširší spolupráci 2 1. Je nezbytné popsat a pochopit, jak globalizační prostředí ovlivňuje konkurenceschopnost našeho průmyslu 2. Je třeba využít těchto technologií a řídících procesů k ovlivňování trhu práce 3. Je třeba s podstatnými informacemi o průmyslových inovacích seznamovat také zřizovatele škol a jejich prostřednictvím dohodnout systém sdílení těchto informací vybraným školám a učitelům 4. Je nezbytné respektovat roli kariérových poradců na ÚP na základních školách a vytvořit systém jejich vzdělávání

3 Proč průmysl a proč řemeslo 1. Průmysl se na našem hospodářství podílí 31% 2. Význam jeho postavení je určen jeho zapojením do meziná- rodní dělby práce 3. Toto jeho postavení je určeno jednak tradicí, výhodnou polohou ČR, ale také tradicí technických povolání 4. Tradici řemesla je nezbytné prosadit v novém pojetí ve významu celoživotní kariéry mladé generace ve smyslu tradičního pojetí „řemeslo má zlaté dno“ do celospolečenského klimatu 5. Význam řemesla ve 21. století je třeba respektovat i pro výkon technických povolání u průmyslových firem 6. Pro tuto politiku trhu práce je nesmírně důležité získat všechny společenské instituce a na samotné úrovni trhu práce ředitele ÚP a jejich kariérové poradce a prostřednictvím nich i kariérové (výchovné poradce ZŠ) 7. Pro nejbližší období je třeba tento program finančně dotovat, změna v přístupu k této politice nebude zadarmo 3

4 Využijme investovaný kapitál a dále jej zhodnoťmě – věřme, že nastal čas změn 1.Mnozí zřizovatelé škol podporují vybrané obory vzdělání finančními dotacemi 2.Průmysl nemá vytvořenou daňovou pobídku (pobídku po spolupráci), ale má největší potenciál ovlivnit tento sektor školství 3.Z ESF jsme proinvestovali hodně peněz na OP VK a dohodněme se, že nastal čas dohodnout, jak zkušenosti jednotlivých krajů a IPO využít 4.Je všeobecně deklarována vůle podpořit odborné vzdělávání a zamezit plýtvání finančními zdroji ve školství ve vztahu k celospolečenským přínosům 5.Prosaďme a dohodněme do rozhodování o počtu přijímaných žáků do 1. ročníků středních škol vzorec ekonomické nebo společenské návratnosti 6.V jiném případě prosaďme finanční spoluúčast rodičů na vzdělávání svých dětí 7.Omezme finanční dotace do zbytečných rekvalifikací absolventů škol ze strany ÚP, ale také firem 8.Nastal čas, aby prům. firmy vstoupily svým rozhodováním na trh práce a vyčlenily na jeho systematické personální ovlivňování finanční zdroje 9.Využijme společenské vůle prosadit změny, nejen ve zdravotnictví a důchodovém systému 10.Školství musí být programovým vyjádřením konkurenceschopnosti naší země 4

5 Dohodněme se na spolupráci 1.Přijeli jsme na tuto konferenci, abychom se dohodli a neztráceli čas k prosazování změn 2.Nedopusťme, aby přijaté dokumenty od Programového prohlášení vlády, přes připravovaný Akční plán podpory OŠ MŠMT, nebo Program konkurenceschopnosti ČR MPO byly pouze deklarativními prohlášeními 3.Využijme všech dohod a prohlášení odborníků a politiků a realizujme všechny dobré nápady 4.Spolupracujme se státem, zřizovateli škol a zejména s průmyslovými svazy tak, aby byly definovány cíle a jejich dosažení také oceněno 5.Nebojme se přijat Motivační program pro oceňování nejlepších, ale zveřejňujme také výsledky zcela negativní 6.Zaveďme tento systém do hodnocení jednotlivců, personalistů firem, ředitelů škol, ředitelů ÚP a jejich kariérových poradců 7.Dvakrát ročně se dohodněme na těchto setkáních a hovořme zcela pravdivě o konkrétní výsledcích a dobrých nebo špatných zkušenostech 8.Nikdo nechce být dlouhodobě kritizován, je to velké riziko pro něj i pro firmu, školu nebo ÚP! 5

6 Popisujme bariéry 1.Jsou dány legislativou naší země ? 2.Jsou dány majiteli firem, zřizovateli škol, nebo ministerstvy? 3.Jsou dány vedoucími útvarů firem, řediteli škol, řediteli úřadů práce? 4.Jsou dány neochotou odborníků k této spolupráci z řad odborníků firem, učitelů škol nebo kariérových poradců? 5.Popišme je a hovořme o nich. Je důstojné hovořit o řešení problémů a jejich nápravě. 6.Chceme být slušní a chceme podporovat změny, které nás vtahují do jiných řešení. 6

7 Program spolupráce a spoluzodpovědnosti 1. Dohodněme se na adresářích partnerů obsahujících adresy firem, škol, úřadů práce a jejich představitelů 2. Dohodněme společně program klíčových aktivit a monitorovacích indikátorů, které budeme 2x ročně hodnotit 7

8 Program spolupráce a spoluzodpovědnosti Dohodněme se na cílové skupině partnerů: 1. Ve firmách personalisté, odborníci na inovace (lektoři průmyslu) 2. Na úřadech práce ředitelé, odborníci na volbu povolání (kariéroví poradci) 3. Ve školách Ředitelé, učitelé odborných předmětů a praktického vyučování 8

9 Klíčové pojmy spolupráce a spoluzodpovědnosti 1.Náborová politika 15letých do I.ročníků SŠ 2.Definice priorit v oborech vzdělání pro průmysl 3.Vzdělávání: 2.1. cílové skupiny ze středních škol 2.2. cílové skupiny z průmyslových firem 2.3. cílové skupiny z úřadů práce 3. Motivační programy pro cílové skupiny 4.Dostupnost učebních pomůcek a investic 5.Program společenské poptávky, legislativa 9

10 Klíčové pojmy spolupráce a spoluzodpovědnosti 6. Program komunikace, propagace, hodnocení 7. Program dlouhodobé udržitelnosti 10

11 Děkuji Ing. Jiří Herodes Email: j.herodes@tiscali.czj.herodes@tiscali.cz Telefon: 573 330 328 GSM: 604 826 425 Webové stránky: www.iqindustry.czwww.iqindustry.cz Adresa: Vzdělávací agentura Kroměříž, s.r.o. Riegrovo náměstí, 154, 767 01 Kroměříž 11


Stáhnout ppt "SOCIÁLNÍ PARTNERSTVÍ k podpoře odborného školství a technických povolání Autor projektů IQ Auto a IQ Industry Ing. Jiří Herodes."

Podobné prezentace


Reklamy Google