Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJitka Sedláčková
1
Obecné aspekty vývoje Motorický vývoj (biologický, psychický, sociální)
2
Obecné aspekty vývoje (ale i jednotlivých subvývojů) Organismus člověka složitě integrovaný systém bio-psycho-socio-spirituální reciproční vztah jednotlivých subsystémů (vertebroviscerální vztahy) hierarchické uspořádání (hypothalamo-hypofyzární systém) neexistuje bez přírodního a sociálního prostředí neustálá interakce organismu a prostředí (výchova) „otevřený systém“
3
Vývoj reciproční proces kvantitativních a kvalitativních změn probíhajících v čase (Švancara, 1980) fylogeneze (historický vývoj živočichů od nejjednodušších) ontogeneze (výsledek dlouhodobého fylogenetického vývoje člověka jako druhu specificky lidské znaky) aktuální geneze (tréninkový cyklus)
4
Vývoj a růst – vzájemné ovlivnění, úzká souvislost vývoj - progresivní, kulminace, regresivní růst – kvantitativní děj, hyperplazie (zmnožování buněk zejména v prenatálním a raném dětství, ale obezita!), hypertrofie (zvětšování objemu) rozvoj – extenzívní, záměrný a kontrolovaně (!) navozený vývoj funkčních a strukturálních vlastností („funkce vytváří orgán – strukturu“)
5
Vývoj ovlivněn: faktory endogenními dědičnost – geneticky determinovaný základ vývoje – genotyp (zejména biologické aspekty, ale i pohybové vzorce…, sociální chování, psychické vlastnosti) vlohy – latentní (indikátor MT, inteligenční testy..), potencionální, vlivem vnějšího prostředí disponibilní faktory exogenními (přírodní a sociální prostředí, výchova, vlastní aktivita – tréninkový proces…) socializace jedince, fenotyp (konstituování na základě zděděného vývojového potenciálu) jedinečnost, neopakovatelnost individuální (inter- a intra-) variabilita
6
Obecné vývojové zákonitosti platné pro vývoj jedince jako celku, ale i pro biologický, motorický, psychický i sociální vývoj (nepostihují individuální zvláštnosti jedince) zákon jednoty organismu a prostředí (biologického a sociálního) geneticky determinovaný program a vlivy …. životní styl rodiny (ekonomická a výchovná úroveň), úroveň školy, společnosti, media.. kvalita záměrného a cílevědomého tělových. procesu (vždy náročnost dle biologické úrovně a momentálního stavu…) zákon celistvosti a jednoty organismu (jednota strukturálních a funkčních vlastností) vždy vzájemná souvislost s úrovní psych., sociální a biologickou (př. sval. dysbal. je až příčinou patologie vnitřních orgánů…)
7
zákon diferenciace, integrace a specializace korelace mezi dosud nediferencovanou mentální a motorickou schopností u kojence (úroveň motoriky je odrazem stupně vývoje celého organismu, zejména funkce nervové) struktura motorických schopností v 8 a 15 letech (interkorelace) nezvratnosti a neopakovatelnosti (např. u novorozenců vývoj posturální funkce) zákon nerovnoměrnosti a asynchronie největší intenzita v prenatálním obd., v 1.roce života a v obd. prepubescence nejrychlejší vývoj nervové a mízní soustavy (pro vývoj nejdůl.) senzitivní (senzibilní, citlivá) období (optimální pro přirozený i záměrný rozvoj, intenzivnější vývojové změny)
8
Motorický vývoj reciproční proces kvantitativních a kvalitativních změn motorických předpokladů a motorických projevů jedince v čase děj multifaktoriální (genotyp, řada faktorů – př. KV, pohlaví, zdravotní stav, výživa…) odraz vývoje celého organismu (viz vrcholoví sportovci) a indikátorem úrovně jednotlivých vnitřních funkcí, které se na motorické činnosti podílejí (nervová, srdečně-cévní, dechová…) primární potřeba, nenahraditelná složka, přispívá k formování jedince na všech stupních ontogeneze, zařazována mezi elementy zdraví
9
stejně jako vývoj biologický, psychický a sociální podléhá obecným vývojovým zákonitostem závisí na stavu organismu (mentální zaostalost.., somatotyp..) a prostředí závisí na úrovni vývoje biologického, psychického a sociálního (rozdílnost vzhledem ke kalendářnímu věku) diferenciace, integrace (koordinace, ekonomičnost pohybu, odpovídající zapojování svalových skupin…) nezvratnost a neopakovatelnost (od hrubých, všeobecných a nespecifikovaných pohybů k pohybům jemným, diferencovaným a koordinovaným – spontánní PA) nerovnoměrnost (patrné i v motorickém učení..), senzitivní období RS… neurofyziologické zákonitosti (součást talentu…) bisexuální rozdílnost minimální interindividuální rozdílnost v raném dětství a ve stáří
10
Fylogenetické předpoklady lidské motoriky bipedální chůze (vzpřímené držení těla, klenba chodidla) opozitní postavení palce ruky (drobná motorika) odlišná pohyblivost horních a dolních končetin lateralita volní řízení motoriky (cílevědomé pohyby, dovednosti..) schopnost komunikace prostřednictvím řeči predispozice pro sociální život ve společnosti
11
Sekulární akcelerační trend (dlouhotrvající mezigenerační vývojové změny) změny v motorických výkonech nejsou v současné době v souladu se změnou v somatických znacích („sedící populace“)
12
Sekvenční pravidla motorického vývoje princip vývojového směru kefalokaudální (proporcionalita těla, vývoj posturální fce) centrálně periferní trend (proximodistální – posilovat od centra k periferii) princip recipročního propojení princip funkční asymetrie princip autoregulace (spontánní a řízená PA, řízení motoriky je i volní – vrcholový sport a nesportující)
13
Děkuji za pozornost a hezký týden
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.