Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Multikulturní vzdělávání v rámci NNO
Multikulti Challenge: Accepted Multikulturní vzdělávání v rámci NNO NESEHNUTÍ Brno Mgr. Lenka Šafránková Pavlíčková Konference Kulturní a náboženská identita: marginalizace, integrace a multikulturní výchova, Brno,
2
Potenciál NNO v multikulturním vzdělávání
Potenciál NNO v multikulturním vzdělávání • NNO mohou přispívat k rozvoji sociálního kapitálu žáků/kyň • Mohou rozvíjet pluralitu názorů a přístupů ke společenským problémům • Mohou poskytovat zpětnou vazbu i mechanismy prevence
3
O NESEHNUTÍ (Nezávislé Sociálně Ekologické HNUTÍ)
O NESEHNUTÍ (Nezávislé Sociálně Ekologické HNUTÍ) • občanské sdružení založené r. 1997 • náplň práce: vzdělávací a informační aktivity, podpora zapojování veřejnosti Témata: 1. multikulturní soužití, migrace a uprchlictví 2. gender a ženská práva 3. ekologie a životní prostředí, téma expanze hypermarketů 4. problematika vývozu zbraní Více na
4
Vzdělávací multikulturní projekty NESEHNUTÍ
Vzdělávací multikulturní projekty NESEHNUTÍ • praktická realizace multikulturních workshopů na školách od r. 2004 • práce s dětmi v uprchlických táborech a z rodin azylantů žijících v ČR od r. 2003 • od r vychází čtvrtletník o migraci a lidských právech PŘES (hranice, předsudky, lhostejnost) – • dlouhodobý vzdělávací projekt Tišnov (2006) • série odborných vzdělávacích seminářů Život v multikulturní společnosti: konfrontace a výzvy (2009)
5
Vzdělávací multikulturní projekty NESEHNUTÍ (2010)
Vzdělávací multikulturní projekty NESEHNUTÍ (2010) Multikulti Challenge: Accepted • tříletý projekt podpořený z prostředků MŠMT a ESF v rámci OPVK • období realizace: 2010 – 2012 • regiony dopadu: kraj Vysočina, Jihomoravský, Olomoucký, Zlínský a Moravskoslezský kraj + menší projekty podpořené MŠMT
6
Teoretická východiska
Teoretická východiska • vztah kultura a identita: - binární opozice: tendence definovat jednotlivce skrze jejich kulturu, popírání individuálního jednání X nahlížení sebe sama jako autonomně jednajícíhojedince kultura ovlivňuje, tvaruje a omezuje jednání, nikoliv determinuje (Phillips, A. (2007): Multiculturalism without culture) 6
7
Výchozí situace • multikulturalita v regionech – v médiích virtuálně nepřítomna nebo převažují negativní reprezentace • nezájem o názory mladých, jejich nepřítomnost ve veřejném diskurzu • nedostatek autorit, nedostatek motivace mladých (viz např. Člověk v tísni (2010): Kdo jiný? Analýza kvalitativního výzkumu) 7
8
Projekt Multikulti Challenge: Accepted
Projekt Multikulti Challenge: Accepted • workshopy • soutěž • festival Týden lidských práv • časopis PŘES • práce s dobrovolníky/cemi Více na
9
Projekt Multikulti Challenge: Accepted
Projekt Multikulti Challenge: Accepted
10
Workshopy (2. st. ZŠ, SŠ) 1. Proč lidská práva?
11
2. Svět v pohybu: úvod do fenoménu migrace
Workshopy (2. st. ZŠ, SŠ) 2. Svět v pohybu: úvod do fenoménu migrace
12
3. Multikulturní společnost: utopie nebo realita?
Workshopy (2. st. ZŠ, SŠ) 3. Multikulturní společnost: utopie nebo realita?
13
Workshopy (2. st. ZŠ, SŠ) 4. Od předsudků k rasismu
14
5. Jaké je to být uprchlíkem?
Workshopy (2. st. ZŠ, SŠ) 5. Jaké je to být uprchlíkem?
15
Workshopy (2. st. ZŠ, SŠ) 6. Téma: islám
16
Dosavadní realizace projektu – zkušenosti
Dosavadní realizace projektu – zkušenosti • multikulturní témata i do tříd, jejichž pedagogové/žky s nimi nemají zkušenost • xenofobní a stereotypní uvažování mezi pedagogy/žkami • výhodou důraz na otevřené vyjadřování názorů, diskusi • nevýhodou omezené možnosti rozvíjení tématu • téma již na první stupeň
17
Mgr. Lenka Šafránková Pavlíčková
Děkuji za pozornost! Mgr. Lenka Šafránková Pavlíčková NESEHNUTÍ (Nezávislé Sociálně Ekologické HNUTÍ), třída Kpt. Jaroše 18, Brno
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.