Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRomana Moravcová
2
Veronika Peslerová Konference Knihovny současnosti 2011 Informační vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách není nutné zlo
3
Trocha historie
4
Proměny …
5
Jak je to s informacemi? 100% toho, co dnes známe, bude za 25 let tvořit jen 10 – 15% dosažitelných informací většina dnešních znalostí má přechodnou platnost deseti let, pak budou tyto informace zastaralé nebo nepřesné objem znalostí se každých 5-7 let zdvojnásobuje
6
Sekce IVU SDRUK vznikla v květnu 2009 je šestou nejmladší odbornou sekcí SDRUK a v současnosti má 19 členů sekce není uzavřená a vítá všechny, kteří by měli zájem o její problematiku a spolupráci v rámci sekce členové sekce si jako prioritu stanovili vytvoření systému informačního vzdělávání uživatelů knihoven pro různé věkové kategorie
7
Semináře sekce
8
Pracovní setkání sekce
9
Dotazník osloveno přes 800 knihoven (zpět 439 dotazníků) knihovny stále málo využívají informační zdroje, databáze, Jednotnou informační bránu, webové stránky různých knihoven a informačních institucí informační výchova = exkurze, seznamování s orientací v konkrétní knihovně, s využíváním jejích informačních zdrojů a služeb nedostatek materiálů nedostatek odpovídajícího vzdělávání knihovníků – praktická forma
10
Pracovní skupiny každá se zabývá jedním modulem moduly na sebe navazují a rozvíjejí vědomosti, schopnosti žáků a studentů tak, aby byli úměrně svému věku informačně gramotní a práce s informacemi se stala součástí jejich práce ve škole, při studiu i při rozvíjení odborné zájmové činnosti
11
Čtenářská gramotnost podpora rozvoje čtenářství, rozvíjení dovedností vedoucích k správnému pochopení textové informace. Naučit se rozumět textu beletristickému i naučnému a umět s ním pracovat
12
Knihovny – zdroje informací získání schopností a dovedností informace nejen vybrat a zpracovat, ale umět je dále aplikovat dále pracovat s nejrůznějšími zdroji informací, ale také znát různé typy knihoven a informačních institucí a orientovat se v nich
13
Informační zdroje zaměření na práci s databázemi, vyhledávání informací na internetu, využívání elektronických služeb knihoven apod.
14
Informační gramotnost Informační gramotnost = funkční gramotnost + ICT gramotnost funkční gramotnost = literární, dokumentová, numerická a jazyková gramotnost ICT gramotnost - někdy též označovaná jako počítačová či internetová gramotnost
15
Čtenářská gramotnost obsahuje nejen zvládnout techniku čtení – čtení s porozuměním – umět získat z textu informace – spojit je s vlastní dosavadní zkušeností – vytvořit si pro sebe kvalitativně novou informaci mnoho akcí na podporu čtení a čtenářství – nezapomínat ale na podporu čtenářské gramotnosti jako takové (tj. práci s textem, získávání informací z textu apod.)
16
Současná situace nejasnost v terminologii (co je a co není informační výchova - vzdělávání?) – viz dotazník informační vzdělávání nejsou jen lekce knihovnicko-bibliografické výchovy pro školy nejsou sladěny dílčí termíny - není možné tyto aktivity jednotně propagovat a nabízet (školy, veřejnost - rodiče, média) iniciativu v oblasti informačního vzdělávání již přebírají jiné kulturní, zájmové a vzdělávací organizace, popř. média spolupráce
17
Aktuální problémy nesystematičnost veřejné knihovny nejsou vnímány jako vzdělávací instituce chybí vzdělávání a odborná příprava knihovníků chybí dostatečná finanční podpora a vhodná propagace mnohde není navázána spolupráce mezi knihovnami a školami minimální nabídka lekcí pro uživatele v produktivním věku
18
Jak na to? kulturní a vzdělávací funkce knihovny v rovnováze IV prostupuje celým děním v knihovně Iv součástí velké části aktivit knihoven informace o informačním vzdělávání na webu – možno interaktivně – uživatel si může něco sám ozkoušet, otestovat se navázání na Rámcové vzdělávací programy využití moderních metod (aktivizující metody, metody Kritického myšlení)
19
Jak na to? Zohlednit vize vzdělávání - – rychlý rozvoj informačních technologií - uživatelé si je mohou v knihovně vyzkoušet („knihovna jako pískoviště“) – respektování generace Y a Z, nejmladší α – metody práce vzdělávání na dálku – online kanceláře, online databáze přístupné odkudkoliv, videokonference, webináře, učení v prostředí počítačových her, sociální média prostor pro vzdělávání atd. – rozvoj informačního vzdělávání založený na úzké spolupráci knihovníků a pedagogů
20
Cíle sekce vytvořit nový systém informační výchovy pro veřejné knihovny věnovat se více vzdělávání knihovníků připravovat regionální jednodenní workshopy vytvořit metodický materiál vypracovat jednotnou strategii a terminologie IVU (včetně navržení loga a vhodného sloganu) vytvořit vlastní webový portál
21
Do budoucna … Pracovní setkání sekce – 2. – 3. listopadu 2011, Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně Seminář Informační vzdělávání ve veřejných knihovnách – duben 2012, Městská knihovna v Praze http://www.sdruk.cz/ivu
22
Těším se na setkání a spolupráci! Hezký den Mgr. Veronika Peslerová Krajská knihovna Vysočiny v Havlíčkově Brodě peslerova@kkvysociny.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.